![]() |
Hej!
Jag skulle behöva tips och råd hur jag kan förbättra thumbnail-bilder på www.ergona.se/sortiment.aspx Uppladdning är gjord nu så att man bara laddar upp en bild som skalas ner i 2 mindre storlkar. Problemet är att bilderna blir taggiga och inte ser bra ut. Hur kan jag bäst lösa detta problemet utan att användaren behöver ladda upp alla bilder igen? Exempel på sådana lösningar? /E |
Uppenbarligen så är det din kod som skalar ner bilderna som behöver justeras. Sen så har du ju orginalbilden i din lightbox för varje produkt. Bara att göra ett script som loopar igenom alla produkter och skalar om samt ersätter nuvarande thumbnails.
Du kan ju visa din kod om du har lust |
Det finns ett större antal parametrar för att ställa in kvalitet på alla transformationer man gör. Exempelvis:
Kod:
myGraphicObject.InterpolationMode = System.Drawing.Drawing2D.InterpolationMode.HighQualityBilinear; Kod:
System.Drawing.Imaging.ImageCodecInfo JpegICI = null; |
Beroende på hur du skapar thumbnails (skalar de stora bilderna först sen skapar mindre av dessa) så kan det påverka.
Det finns en "bugg" i .net 2.0 som gör att när man använder getThumbnail så använder systemet bildens EXIF Thumbnail som finns och skala om denna, om man då vill skala upp en bild så blir den dålig. |
Håller med Frej. Att skriva en "egen" resize tar väl max 3 rader kod beroende på dina krav.
|
Tack för alla tipsen, kan du ge exempel på hur jag skulle kunna
skriva en resize med så lite kod som möjligt? Har kämpat igenom tutorials med väldigt massa information.... Tack! |
Här har du en färdig klass jag skrivit för länge sedan, dock i vb.net men du kan ju skriva om den. Det finns lite fler funktioner som rotation osv, samt hanterar fulhackar buggen jag skrev om tidigare genom att göra en dubbelrotation på 90 grader, då "förstörs" exif-datat och getThumbnail tar från orginalet. Anyway det var ett tag sedan denna skrevs. Men du har något att gå på iaf
Kod:
Imports Microsoft.VisualBasic Kod:
Dim ImageResize As New Image.Edit.Edit(strPath & "\" & strFilnamn) |
Tack, ska se hur det blir när jag skrivit om den till C#, ska jag lägga den första koden i en aspx.cs fil, och den andra i aspx?
|
Du kan lägga den första koden i en egen fil om du känner för det (skapa en ny fil av typen Class och klistra in koden). Sen kan du anropa den från var du vill i ditt projekt.
|
tack, har lite problem att skriva om koden till C# (är ganska ny på området), skall det inte finnas ett program som omvandlar vb till c#?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson