![]() |
Hej!
Hur går man till väga om man har köpt produkt från t ex asien och de självmant (dvs utan uppmanan från mig) har felmärkt och nervärderat produkten så att när jag mottar det ej har betalat tull/moms? Jag vill givetvis göra rätt för mig och även bokföring måste ju bli korrekt. Är det Tullverket som skall kontaktas? |
Japp.
|
Det finns inget speciellt tillvägagångssätt/blanketter utan det är bara att ringa Tullverket och säga som det är så skickar de en faktura?
|
Jo, du får säkert göra om tulldeklarationen själv.
Du kan även kontakta speditören och be dem korrigera. Beroende på speditör kan de fixa det. |
Varför ändra? Billigare o låta de va som det är ?
|
Och brottsligt.
|
Citat:
1. Man vill göra rätt för sig pga hög moral. 2. Man vill inte ha oegentligheter i bagaget som kan stå en dyrt om 9 år när skatteverket gör en revision. Jag skulle gissa på att punkt 2 är den främsta orsaken till att man orkar krångla med den här typen av fel. |
Nog helt sant Gustav. Sådant kan slå hårt mot en i efterhand. Trubbel när man minst anar och behöver det...
|
Citat:
Sedan vem ska betala för den extra jobbet man för lägga på? |
Det är importörens skyldighet att tulldeklarationen stämmer.
Om du inte har tid att göra rätt för dig ska du inte importera varor. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson