![]() |
Sitter och läser lite bloggar.
Folk har gjort en massa nyårslöften om att gå ner i vikt. De snackar om viktklubben.se, viktväktarna m.m. Varje blogg där ute som handlar om att gå ner i vikt har 1 gemensam nämnare, alla pratar om maten. Det konstiga är att 1 av 10 kanske innehåller orden "träna, gymma, röra på sig, aerobics....". Den som säger att man blir tjock av mat ljuger! Hur som helst, den lilla delen som pratar om att verkligen börja träna snackar om gym hit och dit. Sverige har världens bästa träningsanläggningar i varje större stad, visste ni det? Och det är betydligt billigare än mer avancerade gym. :) PS! Robertsson, din fru som ville att jag skulle ta upp detta *hint hint* |
Tack Johan!
När kommer du till Stockholm så vi kan käka kebab? |
Vatten i näsan, uhh..
|
Inte så konstigt att det pratas om maten? Det finns ett enkelt sätt att gå ner i vikt, att göra av med mer energi än man får i sig. Det går mycket väl att se över sin kost och äta så man kanske får i sig 1800 kilokalorier per dygn, och via sin vanliga förbränning och någon kort prommenad göra av med 2200 kilokalorier per dygn. Dvs -400 kilokalorier per dygn. Denna skillnad gör att du går ner nästan 400g per vecka, dvs cirka 1,5kg per månad.
Har man en större energiförbrukning endå och äter ännu mindre går det att gå ner flera kilon per månad. Jag önskar att det svenska folket i större utsträckning kombinerade rätt kost med träning, det är det bästa enligt mig. Mer intressant läsning om just detta finns här (riktat till främst styrketränare som ska förlora kroppsfett): http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=26881 Jag håller med dig, men som sagt det är en variant, - att bara se över kosten. Mvh Johan |
Citat:
Citat:
Istället för att koncentrera det hela på att träna, helst simma eller springa (ej på löpband). Min poäng är enkel, vill du gå ner i vikt så satsa på träning. Ät vanlig mat. Ät köttbullar, ta ketchup till osv. Men träna för guds skull............Då kommer du få betydligt bättre resultat. |
När det gäller viktnedgången är det också viktigt att äta tillräckligt mycket.
Självklart handlar det om att stoppa i sig mindre energi än man gör av med, men får man i sig för lite energi så kommer kroppen att gå på sparlåga. Man bunkrar på sig energi, kroppen vägrar göra sig av med energi, man blir trött och orkeslös, och fryser. Läste i helgen om en "ny superkur" i aftonbladet. Tallriksmodellen hette den. Halva tallriken grönsaker, en fjärdedel protein och en fjärdedel kolhydrater. Personligen tycker jag att den är gammal som gatan, men den fungerar. Sen har jag tidigare läst (och funnit att det fungerar) att om man blir sötsugen innan nästa måltid, så har man ätit för lite kolhydrater, och blir man hungrig har man ätit för lite protein. Justera tallriksmodellen efter dina behov. Var aldrig hungrig. När du är hungrig går kroppen på sparlåga (se ovan). Personligen äter jag frukost, lunch och middag. På förmiddag och eftermiddag äter jag frukt. Ibland på kvällarna äter jag en extra frukt. Ska väl erkänna här att jag är överviktig, men jag är 35kg mindre överviktig än för ett år sedan. [edit] Kanske ska tilläggas att motion är viktigt. Vad jag är ute efter är att det är bättre att öka mängden energi man gör av med, än att minska mängden energi man stoppar i sig. Jag promenerar 4-5 gånger i veckan. Då och då byter jag ut en timmes promenad mot 30 minuter löpning (för konditionens skull), och nu på vintern blir det mycket skidor (ska åka vasaloppet) [/edit] |
De som skriver att det finns enkla sätt att gå ner i vikt ter sig lika korkade som de som går på alla mirakelkurer. Självklart hjälper rätt kost och motion men det är inte hela sanningen. Det skiljer sig enormt mycket från person till person och det som hjälper för en individ behöver inte hjälpa en annan. En del behöver en operation för att ha en chans. Jag själv t.ex. går ner i vikt om jag inte tränar, oavsett om jag stoppar i mig en massa godis eller inte.
Som Stefan skriver så är det ju viktigt att man äter rätt och inte bara äter lite mindre än normalt. |
Citat:
När du är runt 50 år, tro inte det räcker med att äta rätt. Visst kan du gå ner i vikt då också med någon typ av diet, men det är så liten viktminskning per månad jämfört med om du skulle träna så det går inte ens jämföra! |
Anna Book har väl det senaste decenniet gråtit ut i media om att hon inte kan gå ner i vikt. Ändå gick hon ner 10kg av att dansa lite i Let's Dance. (http://www.aftonbladet.se/nojesliv/article357450.ab)
Motion, motion, motion. |
Simma for teh win!!111
Jag lägger två dagar i veckan på simning, runt 1km varje gång. Har en polare med mig så man inte fuskar, samt så är det najs att sitta i bastun en 20 min efteråt och snacka skit. Otroligt nöjd med träningen, midjan gick tillbaka till mitt student-mått och man får mer manliga axlar. Ligger stabilt på 70kg för mina 181cm längd, har inte lagt om min mat till diet-kost alls. Mitt icke-så-miljöopåverkande mål är mer åt att kunna äta så mycket och nyttigt som möjligt, så jag tränar snarast för att kunna äta mer. :) Nästa mål är att schemalägga löpträning 2 ggr i veckan samt gym 1g i veckan. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:45. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson