![]() |
Så mycket kopierande klåpare det finns.
Det är andra gången en av mina sidor blir kopierad. Visserligen är sidan gammal och inte uppdaterad på väldigt länge, men det handlar ju mer om principer. Webshoppen är heller inte aktiv, men det är ju ingen orsak till att kopiera. Den första gången var den någon mupp som är moderator på Webforum. Han ändrade visserligen designen något, men han snodde bilder rakt av och ändrade bara lite ordföljder i vissa meningar. När jag påpekade detta så påstod han att han hade fått bilderna från någon via Skype. :huh: Han hade givetvis aldrig sett min sida innan, anledningen till att texterna var lika var enligt honom att "vi är lika och tänker på samma sätt". Den sidan verkar dock inte vara aktiv längre. Denna gång har vi uppenbarligen en mer raffinerad kopierare. Han måste ha sparat ner min html-kod på sin server och sedan ändrat i denna, för i loggarna hos Statcounter så är den sidan en flitig referer. Och nej, det är inte Läder-Lasse i det här fallet (Han har iofs kopierat en annan sida jag har :) ). Några bilder är ju samma, men vissa har han ändrat. Han kanske helt enkelt inte har ändrat klart ännu :D Egentligen ville jag nog bara skriva av mig lite, men frågan jag ville ställa är egentligen: Vad ska man göra i sådana här fall förutom att prata med personen i fråga? Eller ska man bara strunta i det och göra bättre saker själv? |
Varför inte kopiera det som finns på Internet? Jag erkänner att jag kopierar bra funktioner och snygga designsaker som jag hittar på nätet. Varför skulle jag försöka med att uppfinna hjulet igen när det redan finns?
Förstår att man kan reta sig på att något man lagt ner massor med tid på för att få att fungera bara stjäls av andra men det är ju risken med att lägga ut något tyvärr. |
Citat:
|
Citat:
precis... vet med mej en gång att jag såg en snygg grej på x.com och drog en rekursiv wget vilket givetvis tog med hela sajten och allt som fanns i databasen... :P edit: jag använde givetvis bara det jag ville ha och slängde resten... <_< |
Citat:
En professionell aktör som tänker vara långvarig på internet aktar sig för att kopiera helt enkelt. Det kanske är en snabb väg just nu, men det blir en jobbig uppförsbacke när du har blivit ordentligt sågad längs med fotknölarna i en femsidig wn-tråd. Om det är olagligt eller inte låter jag vara osagt med tanke på hur mycket polisen antagligen bryr sig. Att folk kopierar ens ideer är något man får acceptera, det är bara att se till att fortsätta vara bäst. Quality is king och orginalet är alltid bäst. Jag brukar skratta gott åt losers som av nån mystisk anledning har liknande sidor som mina, samtidigt så tittar jag gärna på mina konkurrenter efter nya uppslag. Det är evolution, något människan har sysslat med länge länge. Det skrevs ju till och med en artikel där forskare hävdade att det som skiljer oss från apor är just förmågan att ta efter och härma. |
Det är absolut inte roligt att se sina verk bli kopierade UTAN LOV och tyvärr så lågprioriterar polisen sånna fall om du inte bor i jokkmokk eller någon annan fjällby där det inte finns någon krim.
|
Ofta när idioter har kopierat mina sidor så är det småungar som gjort det. Jag ringer deras morsa och skäller ut dem ordentligt. Brukar inte ta många timmar innan sajten tas bort.
När det gäller bilder finns det ju nån slags instans där man kan få hjälp och ganska saftigt betalt för stulna bilder. Vad den heter o.s.v. kommer jag inte ihåg just nu. |
Intressant diskussion blev det av mitt inlägg. Vad är olagligt då om man ska hårddra olika saker på Internet. Det finns sidor där man kan ladda ner olika skript gratis. Hittar jag samma skript med någon annan funktion pålagd varför inte använda det och kanske förbättra det mer.
Det är ju på detta sätt som Unix/Linux utvecklas genom att det är öppen källkod som alla kan förbättra. Eller ska vi ha ett "Microsoft" Internet där allt ska vara skyddat och de som utvecklar ska kunna ta hutlöst betalt för allt samt att all utveckling bromsas pga det? |
tja.. de saker jag lägger ner en massa tid på vill jag inte ha kopierade av andra som dom sedan nyttjar utan att ge mig credit, betalning eller liknande belöning..
|
Man får väl anse att det finns en viss skillnad mellan funktion och innehåll. En sökbar database består både av själva sökfunktionen och innehållet man söker i.
Själv tycker jag att man självklart bör och ska kunna inspireras av varandras arbete. Att kopiera innehåll eller funktioner (kod) utan samtycke tycker jag däremot att man bör undvika även om det naturligtvis ibland är svårt att avgöra hurvida något är kopierat eller bara inspirerat av källan. Däremot brukar jag för det mesta inte ha något emot att andra använder mina bilder och delar av mina texter i deras arbete när de kontaktar mig innan och ibland också erbjuder sig att länka till min sida. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson