![]() |
Har sökt med ljus å lykta efter vettiga webbhotell som har ett helt vanligt domännamns API.
Helst skrivet i PHP. Med detta menar jag allstå att kunder ska kunna söka via vår hemsida och på ett snyggt sätt få upp lediga domännamn i .se, .com, .net, .nu osv som de sedan kan beställa... Precis som exempelvis Loopia.se har. Registratorn (webbhotellet) hade då tagit hand om domännamnet, och vi hade därmed enbart agerat som ÅF åt dom, vi är själva EJ intresserade av att sälja/äga domännamn mer än att öka smidigheten för våra kunder. Efter kontakt med de flesta större webbhotellen i sverige är det ännu så länge BARA Loopia som säger att de KOMMER ta fram ett sådant API under hösten, men det vet man ju aldrig om det blir av i tid eller ej. Jag såg att en annan person under "Domännamn" hade samma fråga: Citat:
Snälla, om någon vet ett bra webbhotell i sverige som erbjuder detta så skicka gärna ett PM eller lägg in en post. Jag hoppas att moderatorerna har överseende med sådan "egenreklam" från eventuella webbhotell då ingen verkar ha detta, och på ett forum för webbmakare så kan jag tänka mig att MÅNGA velat erbjuda sina kunder detta. |
www.nameisp.com säljer webbhotell och där kan man även bli ÅF för domäner.
|
Enom.com - troligen störst och bäst.
|
Och både Enom och NameISP har domännamnsAPI som man kan implementera på sin hemsida för sökning av domännamn?
- Någon som testat NameISP domänAPI på sin hemsida så man kan ta sig en närmare titt? #1. Dels vill man ju inte att kunderna ska behöva vända sig till ett företag utomlands, utan ett svenskt företag. #2. Sökresultatet ska visas på vår hemsida, ej på registratorns hemsida. (De BÖR ju även kunna göra beställningen på vår hemsida, men fakturan kommer från registratorn). Tack för tipsen ännu så länge! Tror som sagt att många som jobbar med webben letar efter detta, men verkar vara otroligt få webbhotell som erbjuder det... |
Reggar du .NU genom Nameisp går det nog att göra smidigt
|
Är inte eNom lite snuskigt dyra om man vill ha deras paket för att köpa domäner för ~7$ styck?
|
Vi använder oss av NameISP:s domän-api som fungerar ypperligt. En post- eller get-förfråga skickas till deras server och tillbaka får man en sträng med datan om det domännamn man har sökt på. Det finns ett antal API:er att välja bland och jag tycker de flesta fungerar bra.
Du står som fakturaansvarig och kan sätta egna priser mot slutkunden. |
Citat:
|
Säsongens trådlyft? :)
Hur ser det ut idag, 5 år senare, vilka svenska leverantörer erbjuder API nu för tiden? |
Loopia har lyckats införa ett (smått ofungerande) API sedan 2007.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson