WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Företags program (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16024)

RickardP 2006-09-05 11:08

Jag planerar att skaffa f-skattesedel.

Mitt problem är att jag har ju ingen större erfarenhet av bokföring, fakturering etc förutom det jag läst om det.

Jag har hjälpt min store brors företag som kör SPCS och har ett lager ut av reservdelar till mopedbilar och jag tycker SPCS Admin 2000 som dem kör fungerar väldigt bra och vad jag fått fram så ska det gå med bokföring i det hela också, dem som är AB lämnar allt till en revisor men jag tänkte sköta allt själv.

Har läst igenom i princip alla brochyrer som jag hittat från skatteverket mm. om bokföring, skatter osv och jag funderar ju lite på att göra ett "program"/hemsida och köra allting online.

Men tänkte kolla lite vad andra som håller på med hemsidor, webbhotell etc och är egen företagare kör för program, jag vill ju kunna lätt fakturera, ha kundregister, bokföring etc.

lesoft02 2006-09-05 11:22

Du kan finna en hel del bokförings/faktureringsprogram på www. programguiden. se

SPCS Admin skulle säkert fungera utmärkt för dig, kör inte själv med har nära kontakter med andra som kör och är mycket nöjda med programmet och även deras support.

Albax 2006-09-05 14:00

Jag skulle inte rekommendera att göra ett eget bokföringsprogram faktiskt. Särskilt inte som du inte har någon större erfarenhet av bokföring.

Toombass 2006-09-05 22:15

Jag har själv ingen erfarenhet av att driva företag änsålänge, men min lärare som driver en enskild firma säger att han bokför i excell, det funkar tydligen prima. Dock är det ju fråga om ett ganska litet företag.

RickardP 2006-09-05 22:20

Toombass: jo, jag kommer inte ha stor bokföring heller så har haft det som ett alternativ men det känns så där, vore skyst med ett program som genererade all data sedan så man kunde ta fram olika rapporter osv lätt istället för manuellt göra detta..

Wojt 2006-09-05 23:54

Smyger in en fråga här och undrar om någon vet ett bra säljstödsprogram, engelska eller svenska spelar ingen roll, bara det funkar bra. Gärna webbaserad. Antingen gratis eller till en lägre kostnad. Trodde Visma hade ett men hittade inget.

HTS Lagercentral.se 2006-09-06 08:23

Vi kör med SPCS Admin 2000 fungerar mycket bra.

Har all bokföring, kundregister, fakturering/order, artiklar och lager i samma program.

Perfekt att skicka fakturor via E-post gör automatiskt om fakturor/order till pdf.

Anders Laby 2006-09-06 09:33

Kör sedan förra sommaren all våran ekonomihantering online med hjälp av Fortnox program.
Dom har också en modul för säljstöd som jag upplever ha det man behöver.

Henke76 2006-09-06 15:33

Citat:

Originally posted by Toombass@Sep 5 2006, 22:15
Jag har själv ingen erfarenhet av att driva företag änsålänge, men min lärare som driver en enskild firma säger att han bokför i excell, det funkar tydligen prima. Dock är det ju fråga om ett ganska litet företag.
Om det bara är bokföring man är ute efter så kan jag rekommender Bokis. Det är väldigt enkelt men fungerar perfekt. Kostar 100kr/år.
Adressen dit är www.bokis.com. Jag har använt det i 1,5 år utan problem.

egenfirma 2006-09-07 18:34

Visst _kan_ man bokföra i excel eller bygga något eget, men man följer sannolikt inte bokföringslagen. Ett sådant program får inte byggas så att man kan ändra i bokförda verifikat utan att det går att spåra. Excel funkar alltså inte, men har man åtta verifikat om året och 15000 i omsättning så tror jag inte skatteverket satsar på att sätta dit en för det...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson