WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Tradera problem (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13116)

Vargen 2006-03-23 21:50

Hej!
Säljer lite med företaget på Tradera och det är inget roligt när det är så många som helt struntar i att fullfölja köpet.
Enligt reglerna på Tradera så är försäljning/köpet bindande för bägge parterna men...
Vad har man egentligen för påtryckningsmedel mot en köpare som skiter helt i att fullfölja sin del förutom att ge negativt betyg?
Kan man fortsätta med inkasso efter påminnelse trots att man inte skickat varan?

Andra ideér?

Tommie

Jonas 2006-03-23 22:12

Citat:

Originally posted by Vargen@Mar 23 2006, 22:50
Hej!
Säljer lite med företaget på Tradera och det är inget roligt när det är så många som helt struntar i att fullfölja köpet.
Enligt reglerna på Tradera så är försäljning/köpet bindande för bägge parterna men...
Vad har man egentligen för påtryckningsmedel mot en köpare som skiter helt i att fullfölja sin del förutom att ge negativt betyg?
Kan man fortsätta med inkasso efter påminnelse trots att man inte skickat varan?

Andra ideér?

Tommie

Kontakta tradera om vad som skall göra.

Annars är Paynova Säker något att rekommendera.
Eller att skriva att föremålet inte skickas förrän du mottagit betalning.

Vargen 2006-03-23 23:02

Självklart skickas inget förrän pengarna är avklarade men problemet ligger i att så många struntar i att fullfölja affären.

digiArt 2006-03-24 07:01

Helt krasst är det avtalslagen som gäller och dess paragrafer, det är bara att slå upp den och börja läsa. Mao, det finns juridiska påtryckningsåtgärder du kan tillämpa.

Pacta sunt servanda - avtal ska hållas är grundtesen

webbteknik 2006-03-24 09:11

Mitt företag har sålt mycket på tradera genom åren, skulle uppskatta att ca 1 av 100 inte betalar. Har aldrig orkat gå vidare med någon av dessa mer än att jag fått deal med en del som påstår sig bjudit av "misstag" (vilket är omöjligt då man måste bjuda och sen även bekräfta budet) att de betalat traderas avgift + några kr extra.

DFT 2006-03-24 10:19

Se det positiva i det istället. Det är väl bättre att kuden inte betalar alls och du inte heller behöver göra något, än att du får betalt för varan, packar och skikcar iväg och att sedan kunden ångrar sig och du får varan tillbaka. Nu slipper du ju aillafall allt strul runtom returer.

webbteknik 2006-03-24 10:53

Citat:

Originally posted by DFT@Mar 24 2006, 11:19
Se det positiva i det istället. Det är väl bättre att kuden inte betalar alls och du inte heller behöver göra något, än att du får betalt för varan, packar och skikcar iväg och att sedan kunden ångrar sig och du får varan tillbaka. Nu slipper du ju aillafall allt strul runtom returer.
Nej det är faktist inte riktigt positivt då tradera tar ut avgifter för det man säljer och man får tyvär inte tillbaka alla dessa om användaren inte betalar.

digiArt 2006-03-24 10:56

Citat:

Originally posted by DFT@Mar 24 2006, 11:19
Se det positiva i det istället. Det är väl bättre att kuden inte betalar alls och du inte heller behöver göra något, än att du får betalt för varan, packar och skikcar iväg och att sedan kunden ångrar sig och du får varan tillbaka. Nu slipper du ju aillafall allt strul runtom returer.
Rätta mig om jag har fel, men när två konsumenter handlar sinsemellan gäller inte ångerrätten.

Näringsidkare -> Konsument => Konsumentavtalslagen och distansavtalslagen (där ångerrätten är reglerad)
Konsument -> Konsument => Avtalslagen (ångerrätten är inte reglerad i denna lag)
Näringsidkare -> Näringsidkare => Avtalslagen (ångerrätten är inte reglerad i denna lag)

patrikweb 2006-03-24 11:07

Gäller verkligen ångerätten på auktioner? Känns som den inte borde göra det.

jonny 2006-03-24 11:12

Jag får hålla med Patrikweb för en gångs skull :)
Finns det någon som har koll?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson