WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   .eu VS .nu (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1063176)

laststory 2014-10-18 10:10

.eu VS .nu

Rent logiskt borde .eu vara vinnaren i en direkt duell med .nu om man ser till placering på serpen. Under villkoret att det är en svensk sajt.

Detta sett ur sökmotorernas ögon, ej den enskillda användaren som förmodligen känner till .nu mer.

Stämmer mitt antagande?

Advocacy 2014-10-18 12:46

google premierar .nu för sverige, så .nu

edit: såvida jag inte har missat något med .eu

Captain Thailand 2014-10-18 12:46

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20500631)
Rent logiskt borde .eu vara vinnaren i en direkt duell med .nu om man ser till placering på serpen. Under villkoret att det är en svensk sajt.

Detta sett ur sökmotorernas ögon, ej den enskillda användaren som förmodligen känner till .nu mer.

Stämmer mitt antagande?

Nä, det tror jag inte. Jag tror antingen på dött lopp eller en viss fördel för .NU. Den sistnämnda har sedan länge accepterats som en domän för (bla) svenskspråkiga webbplatser av Google och de andra.

Jag (och andra) har inte haft några direkta problem att ta .NU-domäner till toppen av serpen, även beträffande konkurrensutsatta nyckelord och fraser.

laststory 2014-10-18 13:38

Så Google.se har ett undantag för .nu och ställer den före en relavant suffix för Sverige som .eu?

Eller är det bara det att .ws, .pj, .so osv är alltså underlägset .nu eller är det bara det att folk bygger .nu-sajter som gör detta till ett allmänt vedertagande som egentligen är felaktigt?

Om någon känner till en relevant studie eller ett dokumenterat test angående detta får ni gärna länka till den. Försöker inte tala upp det ena eller andra alternativet finner det bara märkligt om .nu har fördel mot .allaandraländerssuffix.

Thomas 2014-10-19 10:24

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20500636)
Så Google.se har ett undantag för .nu och ställer den före en relavant suffix för Sverige som .eu?

Säg en populär svensk .eu site. Det finns 2 .nu på kiaindex top 10, sånt måste ju google klara att se 2014.

laststory 2014-10-19 12:11

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20500664)
Säg en populär svensk .eu site. Det finns 2 .nu på kiaindex top 10, sånt måste ju google klara att se 2014.

Finns det ens någon större seriös sajt som använder .eu i Sverige? Så du tror att eftersom .nu används mycket i Sverige så har den ett bättre anseende en .eu hos sökmotorn i fråga? Att webmasters ofta använder .nu istället för .eu vet vi ju redan men det är ju inte det jag försöker få bekräftat.

Mitt antagande just nu är att det enbart är en myt att .nu skulle vara bättre en något annat. Min personliga preferens är ovidkommande för antagandet. Antagandet är inte taget för att provocera någon.

Någon SEO-guru borde väl genomfört en korrekt och opartisk jämförelse mellan suffixen?

Advocacy 2014-10-19 12:14

som jag skrev i svar nummer ett så har google erkänt .nu för svenska sökningar. .nu är alltså bättre än .eu om du inriktar dig på sverige. det är inget antagande utan fakta

laststory 2014-10-19 12:17

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20500672)
som jag skrev i svar nummer ett så har google erkänt .nu för svenska sökningar. .nu är alltså bättre än .eu om du inriktar dig på sverige. det är inget antagande utan fakta

Vart och när har dom erkänt det? Hittar inte denna fakta någonstans.

Thomas 2014-10-19 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20500671)
Någon SEO-guru borde väl genomfört en korrekt och opartisk jämförelse mellan suffixen?

Det borde vara helt omöjligt att göra detta. Man måste ju länka till sidorna och dom kan inte se exakt samma ut (en blir ju alltid före den andra ). Man kan inte ha samma content då en blir duplicate.

laststory 2014-10-19 21:55

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20500694)
Det borde vara helt omöjligt att göra detta. Man måste ju länka till sidorna och dom kan inte se exakt samma ut (en blir ju alltid före den andra ). Man kan inte ha samma content då en blir duplicate.

Sett flera av dem ge påståenden som att .se & .com är likvärdigt och det bästa du kan ha när du jobbar mot Sverige. Vad de baserar det på vet jag inte men dom borde ju gjort någon form av jämförelse som är relevant eller är branschen i ett sådant bebisstadie att den bygger på magkänsla? Detta betvivlar jag inte eftersom det är logiskt. .nu är inte logiskt någonstans förutom när ordet nu används i sökningen. Google tar ju tillvara på vad som är efter punkten med dessa nya gTLD:er i alla fall.

Nej för att få fram relevant data på ett sådant test räcker ju inte två sajter till, utan att ett mer omfattande test måste till. Något som jag trott att någon av alla svenska seobyråer hade genomfört.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson