![]() |
vem är skylld till att minderårig beställer med fel personnr?
Hej,
nu är det så att en minderårig har tagit sin mammas personnr och beställt saker via min sida. När jag sedan skickar ut fakturan vägrar mamman betala eftersom det inte var hon som gjorde själva beställningen utan hänvisar till att hennes dotter som är minderårig skulle ha lagt beställningen utan hennes vetskap. (hennes historia verkar vara sann, då alla personuppgifter som gavs ut på sidan var mammans förutom e-postadressen, där bl a kvittot skickades) vem är den skyldige? hur går man vidare? det handlar endast om ca 1200 kr. |
Har du skickat någon produkt eller förlorat något i övrigt? Det är väl bara att strunta i det annars.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Det är givetvis leverantören som måste göra identitetskontroll vid kreditförsäljning så man är säker på att det verkligen är rätt person som beställer och därmed tar på sig en skuld. Minderåriga får inte skuldsätta sig, än mindre skuldsätta andra personer.
Även vuxna kan ju använda andra vuxnas personnummer och principer är ju densamma, dvs den som är utsatt för identitetsstöld är oskyldig, leverantören har ansvar att göra identitetskontroll vid kreditförsäljning. som säljare får man inte vara så girig att man struntar i att göra en säker identifiering vid kreditförsäljning. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:08. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson