WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kunder som ignorerar förfallodatum (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061597)

Nerix 2014-04-23 12:22

Kunder som ignorerar förfallodatum
 
Jag är med om detta med var och varannan kund.

Ett avtal skrivs där betalningsvillkoret sätts till 10 dagar. Kunden godkänner avtalet och även fakturan när den skickas över. Tiden går och 20 dagar efter fakturan skickades ut så är inget betalt. Efter kontakt med kund och frågan varför fakturan inte är betald så får man följande svar.

Citat:

Fakturan är troligtvis inlagd på 30 dagar som alla våra leveranser betalas på
Jag blir lika förvånad varje gång. Varför ignoreras förfallodatumet i princip alltid? De står även i avtalet som tecknades att ränta kan tas ut redan efter 10 dagar, så jag förstår inte varför dom gör så här.

Någon mer som har samma problem? Hur brukar ni lösa de?

naak2803 2014-04-23 12:51

på mitt gamla jobb var det så att vi hade en ekonom som kom in i slutet på varje månad för att betala av alla räkningar/fakturor. Eftersom de hade bara råd med att ha ekonomen 1 dag i månaden.
Detta gjorde att fakturor med betalningsvillkor 30 dagar eller mindre betaldes inte ut förens slutet av månaden.
även om det tillkom dröjsmålsränta, så var det billigare än att in ekonomen en dag extra.

Jag gissar på att det är små företag du fakturerar?

Kimppa 2014-04-23 12:54

Ingår man i avtal på 10 dagar så ska det vara 10 dagar.

Det du kan göra är att skicka en påminnelse med påminnelseavgift för de har ju "glömt att betala i tid". Men om det händer gång på gång, och du klarar dig utan denna kund, så hade jag slutat ta emot uppdrag från kunden.

Citat:

på mitt gamla jobb var det så att vi hade en ekonom som kom in i slutet på varje månad för att betala av alla räkningar/fakturor. Eftersom de hade bara råd med att ha ekonomen 1 dag i månaden.
Detta gjorde att fakturor med betalningsvillkor 30 dagar eller mindre betaldes inte ut förens slutet av månaden.
även om det tillkom dröjsmålsränta, så var det billigare än att in ekonomen en dag extra.

Jag gissar på att det är små företag du fakturerar?
Jag sköter ekonomin åt mindre företag och vi betalar alla fakturor när de kommer in, eller innan förfallodatumet (oftast iaf). Sedan ger vi alla fakturor och papper till en revisor i slutet på varje månad, så får de sköta den biten.

Conny Westh 2014-04-23 14:12

Det normala är att ha 30 dagar netto som betalningsvillkor vid kreditaffärer.

Det är mycket ovanligt med 10 dagar netto. Om det verkligen är viktigt att ha 10 dagar netto så måste du vara mycket tydlig med det innan avtalet skrivs. Själv brukar jag undvika att göra affärer på annat än 30 dagar netto i synnerhet mot leverantörer. Dvs endera betalar jag med kort på en gång eller så får det bli 30 dagar netto. Samma sak brukar jag tillämpa mot kunder.

patrikweb 2014-04-23 15:12

Om man nu vill få in pengarna på 10 dagar får du köra hårdare avtal. Skriv att pris är rabatterat vid betalning inom 10 dagar. Därefter 10% dyrare.

Nerix 2014-04-23 16:46

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20490925)
Det normala är att ha 30 dagar netto som betalningsvillkor vid kreditaffärer.

Det är mycket ovanligt med 10 dagar netto. Om det verkligen är viktigt att ha 10 dagar netto så måste du vara mycket tydlig med det innan avtalet skrivs. Själv brukar jag undvika att göra affärer på annat än 30 dagar netto i synnerhet mot leverantörer. Dvs endera betalar jag med kort på en gång eller så får det bli 30 dagar netto. Samma sak brukar jag tillämpa mot kunder.

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20490935)
Om man nu vill få in pengarna på 10 dagar får du köra hårdare avtal. Skriv att pris är rabatterat vid betalning inom 10 dagar. Därefter 10% dyrare.

Ett avtal är väll ett avtal? Står det att betalning ska ske 10 dgr efter fakturadatumet så är det de som gäller, eller hur? Kunden får mer än gärna be om att betala inom 30 dgr istället, men då ska det framgå i avtalet. Det är ignoransen från kunderna jag är förbryllad över, inte de faktum att dom väljer att betala efter 30 dgr. Jag har ett idag ett flertal kunder som valt 30 dagars betalningsvillkor, vilket jag tycker är helt okej, men det är något vi har förhandlat fram.

Conny Westh 2014-04-23 16:53

10 dagar avviker kraftigt från vad som är brukligt som kredittid, så därför behöver man vara extra tydlig om man vill att det ska respekteras av kunderna.

Jag försökte själv (som konsult) att använda 20 dagar men kunderna vägrade gå med på det så jag var tvungen att gå med på 30 dagar för att kunderna skulle gå med på avtalet, annars hade jag tappat uppdraget.

Har du verkligen skriftligt avtal medkunden om 10 dagar? Har du inte skriftligt avtal så kan kunden hävda räntelagens 30 dagar. Det räcker inte med ett kryss i en ruta på ett webbformulär, det är inget "riktigt" avtal i och med att det inte finns en underskrift original. Bevisbördan är din som leverantör.

Med reservation för att jag inte har en aning om hur avtalet har ingåtts eller formulerats.

Nerix 2014-04-23 17:33

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20490945)
10 dagar avviker kraftigt från vad som är brukligt som kredittid, så därför behöver man vara extra tydlig om man vill att det ska respekteras av kunderna.

Jag försökte själv (som konsult) att använda 20 dagar men kunderna vägrade gå med på det så jag var tvungen att gå med på 30 dagar för att kunderna skulle gå med på avtalet, annars hade jag tappat uppdraget.

Har du verkligen skriftligt avtal medkunden om 10 dagar? Har du inte skriftligt avtal så kan kunden hävda räntelagens 30 dagar. Det räcker inte med ett kryss i en ruta på ett webbformulär, det är inget "riktigt" avtal i och med att det inte finns en underskrift original. Bevisbördan är din som leverantör.

Med reservation för att jag inte har en aning om hur avtalet har ingåtts eller formulerats.

De finns ett avtal påskrivet av kund där det framgår tydligt att det är 10 dagars förfallodatum.

Ara 2014-04-23 22:16

Citat:

Ursprungligen postat av Nerix (Inlägg 20490950)
De finns ett avtal påskrivet av kund där det framgår tydligt att det är 10 dagars förfallodatum.

vad händer om dom inte betalar inom 10 dagar? Är det 10dagar från fakturadatum eller ankomstdatum?

Conny Westh 2014-04-24 04:36

Citat:

Ursprungligen postat av Nerix (Inlägg 20490950)
De finns ett avtal påskrivet av kund där det framgår tydligt att det är 10 dagars förfallodatum.

Hur du går vidare beror mycket på:

- Vad är det för typ av Tjänst/vara?
- Hur stort belopp är det frågan om?
- Hur stor andel av omsättningen står just denna kund för?
- Är det en "stor" betydelsefull kund eller är det en obetydlig kund som du kan avvara?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson