![]() |
1 produkt i flera kategorier
Hej kära ehandlare.
Hur gör ni med produkter som kan placeras i flera kategorier? T.ex en tvål hade kunnat placeras i: - Skönhet & Hälsa - Hygien - Tvätt Dåligt exempel, men ni förstår... Är detta bra eller dåligt? SEO fråga, kan det klassas som Dual Content? |
|
|
Bara för att du har ett vara i flera kategorier betyder det inte att du behöver upprätta samma vara flera gånger. Kategorierna är unika och det är produktsidan också som du bara länkar från kategorin.
|
Citat:
|
Alltså har en fråga lite vad gäller SEO.
Är det verkligen såpass viktigt att en sådan här liten grej ska ändra om strukturen på hans sida? Vore det inte bara bättre att ha en bra webshop (som är lättnavigerad och omtyckt) som folk pratade om och tipsade om i stället? Då kommer ju pageranken att öka i vilket fall. Det var väl det här som taggar löste från första början egentligen? Att du skulle kunna ha en grej till flera olika "kategorier" Men jag hade lagt de i alla kategorier i vart fall |
Citat:
|
@Daniel_ att skapa en produkt och sedan koppla produkten kan leda till duplicate content, varför? Låt oss gå igenom det lite, låt oss säga att TS skapar en produkt som heter tvål och kopplar den produkten till en kategori tex. hygien då har denna produkt skapat en URL som följande:
alltomtval.se/Produkt/Tval - Denna blir säkert den primära URLen och det som normalt indexeras av sökmotorn, om TS kopplar produkten till en eller flera andra kategorier som tex Tvätt så ser URLen som följande: alltomtval.se/Tvatt/Tval och/eller Hygien: alltomtval.se/Hygien/Tval Nu har vi två URLer som leder til en och samma produkt den enda skillnaden på de här två URLerna blir säkert titeln på själva kategorin men allt annat är ju det samma, samma produktbeskrivning, samma bilder, och även samma instruktioner m.m. Detta kan upplevas som duplicate content hur än man sätter den, det kan man kringå genom att ge NoIndex på sina kategorier men det är helt fel och är lite off topic här. Lösning: Genom att ge ett canonical tag på sina produkter som följande: <link rel="canonical" href="http://alltomtval.se/Produkt/Tval" /> Så läser sökmotorn det som en och samma produkt oavsett URL, så även om själva länken ser ut så här: alltomtval.se/Produkt/Tval alltomtval.se/Hygien/Tval alltomtval.se/Tvatt/Tval så behåller produkten en och samma canonical och indikerar för sökmotorerna att det är http://alltomtval.se/Produkt/Tval som är den primära URLen och där allt kraft ska gå. Hoppas att det blev lite tydligare nu :) Är inte SEO expert men en och annan blogg har man läst ;) |
Om man väljer att inkludera kategori i URL-strukturen så blir det två separata sidor. Det är inget jag skulle rekommendera någon att göra. Det blir längre URL:er, krångligare struktur och svårare att optimera eftersom inlänkar potentiellt kan komma till 3 separata URLer så länkkraften blir väldigt spriden.
|
Stort tack för hjälpen grabbar. Som tur har alla våra produktsidor en unik URL oavsett hur många kategorier vi har den i.
Så tvål kommer alltid ha www.hemsida.se/hygien/tvål oavsett hur många kategorier den ligger i. Då är det alltså inga problem? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:57. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson