WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Varningsbrev (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1060748)

niklas_SWED 2014-02-06 17:08

Varningsbrev

Har fått ett varningsbrev ifrån en advokat som anlitats av ett företag som är verksamma på webben.

I brevet står att jag har gjort mig skyldig till varumärkesintrång och ska omedelbart stänga ner min webbplats och får ej använda mitt domännamn, marknadsföra mig med mitt domännamn etc.

Vad bör jag göra?

Min hemsida i fråga finner ni i min signatur. Motparten använder sig av "singular" istället för "plural" på namnet ifråga gäller.

Tacksam för hjälp!

Westman 2014-02-06 17:18

Jag håller med advokaten, du gör intrång på deras varumärke (alt. inarbetat namn, renommesnyltning och allt vad det kan kallas). Ganska grovt dessutom enligt min åsikt.

Synd på en annars ganska snygg sajt.

Westman 2014-02-06 17:20

Så till vad du bör göra och det är enkelt: byt namn!

rauthing 2014-02-06 17:21

Citat:

Ursprungligen postat av niklas_SWED (Inlägg 20485997)
Har fått ett varningsbrev ifrån en advokat som anlitats av ett företag som är verksamma på webben.

I brevet står att jag har gjort mig skyldig till varumärkesintrång och ska omedelbart stänga ner min webbplats och får ej använda mitt domännamn, marknadsföra mig med mitt domännamn etc.

Vad bör jag göra?

Min hemsida i fråga finner ni i min signatur. Motparten använder sig av "singular" istället för "plural" på namnet ifråga gäller.

Tacksam för hjälp!

Du åker dit på det. Du har kopierat logga och upplägg, man anar uppsåt (i juridisk mening). Bättre du hittar något annat domännamn att jobba med.

niklas_SWED 2014-02-06 17:45

Jag kan inte riktigt hålla med, deras namn är i singular mitt i plural... För mig är bådas domännamn "utan siffror" något som är helt olika vad man letar efter på ex. en sökmotor.

Kan jag byta färger på något vis? Exempelvis ändra loggan som rauthing säger? Ev. upplägget?

Eller är jag tvungen att kasta bort alla mina pengar jag spenderat på min sida, samt tid?

Ingo 2014-02-06 17:48

Ja det här är inte bra, du har t o m samma färger på logotypen.

Jim_Westergren 2014-02-06 18:22

Haha, vilken ripp. Du vet att Hemsida24 drar in över 1 miljon i månaden?

Byt namn med annan domän, byt logga, byt färgtema. Det är mitt råd.

Om de gör en ATF så kommer de vinna och ta domänen av dig.

niklas_SWED 2014-02-06 18:29

Byt domän och logga räcker nog i så fall Jim... eller de har patent på färgtema också? Du kanske kan sälja tillbaka domänen e g e n h e m s i d a . nu som jag sålde till dig för några år sedan :)

Citat:

Ursprungligen postat av Jim_Westergren (Inlägg 20486007)
Haha, vilken ripp. Du vet att Hemsida24 drar in över 1 miljon i månaden?

Byt namn med annan domän, byt logga, byt färgtema. Det är mitt råd.

Om de gör en ATF så kommer de vinna och ta domänen av dig.

DanielN 2014-02-06 19:23

Alla pengar? Är det 55 dollar du pratar om?
http://themeforest.net/item/avada-re...-theme/2833226

Ett litet designtips är att ändra texten i widgeten högst upp (slider bar).

altruixm 2014-02-06 19:34

Citat:

Ursprungligen postat av niklas_SWED (Inlägg 20485997)

Gjort dig skyldig till? Skrämseltaktik att skriva på det sättet. Det är tinget som avgör om du gjort dig skyldig till brott, inte en advokatbyrå. Det vet de mycket väl. De vet också att hårda ord kan räcka för att få dig dit de vill ha dig dvs bort från webben.

Två scenarior nu:
1) De gör ingenting.
2) De stämmer dig och du åker på en rättslig process.

Du bör snarast möjligt kontakta en advokat eller jurist.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson