![]() |
Lavabit stänger
Lavabit som har en krypterad mail-tjänst stänger efter att ha vägrar öppna sig för NSA:
http://www.wired.com/threatlevel/201...vabit-snowden/ Som IT företag i USA har man tydligen 2 enkla val: 1. Öppna dig för NSA och lämna ut dina användare 2. Lägg ner Väldigt få väljer att lägga ner... |
3. Flytta tjänsten från USA?
|
Citat:
Frågan är om man kan bo kvar i USA som ägare/ansvarig för tjänsten. Du lär väl lyda under amerikansk lag även om du flyttar själva tjänsten "fysiskt" utomlands (antar jag). |
Eller var företaget är baserat. Men det skulle inte förvåna mig om det är så pass att det räcker att du besöker USA i slutändan.
Hade han flytt landet och sen åkt tillbaks hade han väl blivit behandlad som en risk mot rikets säkerhet eller något. |
Borde ju vara ganska lätt att få någon annan att köpa den tjänsten nu kan man tycka :) (som kan drifta den på annan ort)
|
Citat:
Men det känns väldigt sorgligt och tragiskt att man inte kan driva en laglig tjänst i USA som värnar integriteten för sina användare. Det är ju helt sjukt och det lär slå tillbaka mot USA:s IT-industri. Frågan är hur mycket och hur snabbt. |
Citat:
|
Detta är ju nu en kanonmöjlighet för alla Webbhotellägare här på WN att erbjuda en tjänst som direkt riktar sig till amerikanska medborgare.
- 100% Krypterad epost - 100% integritet på filarea - 100% fria grupper - 100% freedom of speach - Undantag: "Riktiga lagbrott".... |
Citat:
|
Har aldrig hört om den här tjänsten - men såklart lite tråkigt. En motsvarande svensk är väl countermail kan jag tänka mig.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson