WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Angivet pris på webshop, 0kr? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1058711)

zebra 2013-08-06 06:30

Angivet pris på webshop, 0kr?
 
Hej, tidigare i natt så hittade jag en bugg på en hemsida som säljer kläder. På många utav artiklarna så var priset 0kr så jag beställde ett gäng. Jag betalade 50kr i frakt och en orderbekräftelse skickades till min mail. Även där stod det 0kr för plaggen.

Nu till min fråga, om företaget listat artiklarna för 0kr, kan jag "måsta" betala fullpris för dem då?

Låt säga att jag spelar dum och säger att jag trodde att dem hade utförsäljning och att jag endast skulle betala frakten för plaggen.

Det är inte vilken webshop som helst utan en hemsida för riktiga märkeskläder, kan jämföras med nike.com, ralphlauren.com etc.

Det jag vill diskutera i denna tråd är vad ni tror kommer att hända, är dem skyldig att leverera plaggen till detta pris etc.

Ha en fortsatt trevlig morgon.

Mvh Zebra.

daniel_ 2013-08-06 07:01

I deras villkor står det garanterat något om reservation för "tryckfel" och tekniska fel. Självklart kommer du inte få kläderna för 0kr...

zebra 2013-08-06 07:23

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20475092)
I deras villkor står det garanterat något om reservation för "tryckfel" och tekniska fel. Självklart kommer du inte få kläderna för 0kr...

Är du säker på detta?
Med tanke på Prisinformationslagen så borde man som konsument ha rätt till det felskrivna priset.

http://www.konsumentverket.se/Lagar-...rmationslagen/
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-..._sfs-2004-347/

Citat:

10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.

Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.

Prisinformationen skall lämnas på sådant sätt att det framgår klart för konsumenten vilken produkt informationen avser.

foks 2013-08-06 08:09

http://knyt.se/groups/allmanna-konsu...ater-dig-kopa/

Westman 2013-08-06 08:09

Du kommer inte att krävas på pengar men de har ingen skyldighet att leverera kläderna.

Om du ändå drar upp lagar så har också du som konsument ett ansvar att inse när det är uppenbart att prislappen är felaktig. Och nej, du har aldrig "rätt" till ett pris eftersom de alltid kan neka att sälja till det priset. Prislagen är till för att skydda mot att företag tar mer betalt än vad de skyltar med men i det här fallet så har du faktiskt själv insett att något inte är som det ska med priset så du kan glömma det där med "rätt".

Captain Thailand 2013-08-06 09:14

Hej zebra,

Lova att uppdatera oss om fortsättningen. ;-)

zebra 2013-08-06 16:01

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20475097)
Hej zebra,

Lova att uppdatera oss om fortsättningen. ;-)


Självklart, har fått ett mail nu där det står att kläderna har skickats.
Måste vara för bra för att vara sant. Hehe.

Skulle det vara så att jag får kläderna så ska jag genast skicka ett mail för att rapportera buggen och hoppas på att jag får behålla mina plagg! :rolleyes:

Danski 2013-08-06 17:06

Denna debatt har varit uppe i media väldigt många gånger. Var väl komplett.se som sålde hårddiskar för 1kr också?
Oavsett, om priset är uppenbart felaktigt så kommer du aldrig vinna en sådan tvist. Rapporterar du det till butiken så ska det extremt mycket goodwill till från butiken för att de ska låta dig behålla produkten. Du har ju uppenbarligen vetat om att du lurat dem när du beställde.

Tob 2013-08-07 07:20

När man ändå pratar om felaktigt prissatta produkter så är min uppfattning om att så länge butiken skickat produkterna så gäller priset som är betalat - de kan inte kräva tillbaka produkterna eller be om mer pengar.

Detta baserar jag på följande ärende, som förvisso handlar om produkter som kostade mer än 0 kronor totalt.

http://www.sweclockers.com/forum/13-...t-kop-hos-dem/

foks 2013-08-07 07:55

Citat:

Ursprungligen postat av Tob (Inlägg 20475141)
När man ändå pratar om felaktigt prissatta produkter så är min uppfattning om att så länge butiken skickat produkterna så gäller priset som är betalat - de kan inte kräva tillbaka produkterna eller be om mer pengar.

Detta baserar jag på följande ärende, som förvisso handlar om produkter som kostade mer än 0 kronor totalt.

http://www.sweclockers.com/forum/13-...t-kop-hos-dem/

ClickOk verkar vara några rejäla tomtar som försökte ljuga sig genom rättegången och förlorade. Jag hittar inte något om att de förlorade just för att leverans redan skett.

Jag hittar inte heller något i avtalslagen (där $32 handlar om avtals ogiltighet när avtalet varit felaktigt och den som fått avtalet "insåg eller bort inse misstaget") om att leverans påverkar.

Har jag missat något i diskussionen om ClickOk får du gärna upplysa mig om det.

Sen blir det förstås mycket svårare att bryta avtalet om leverans redan skett och kunden inte frivilligt skickar tillbaka varorna. Då kan det bli en utdragen rättsprocess och dålig PR så om det inte gällde större summor (>10 000 kr) skulle jag bli förvånad om ett företag gick vidare.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson