Internet Sweden |
2013-06-04 22:36 |
Citat:
Ursprungligen postat av jayzee
(Inlägg 20471366)
Nu har NIX-Telefon spärregister äntligen tagit steget och tillåter spärrning av mobilnummer också. Bara att ringa 0772 28 00 00 och bekräfta två dagar senare som vanligt. Mer info på NIX-Telefon
|
IDIOTISKT!!
Från att ha varit förbjudet att gälla privata mobiler, så försämras det nu till att bli tillåtet per default och kräver att du själv som konsument behöver spärra.
Även idiotiskt ur ett pragmatiskt perspektiv.
Rumsrena TM-företag kommer att strunta i NIX och köra cold calls till alla ändå, med förespegling om att du var med i nån Facebookundersökning för hundra år sedan med någon icke namngiven samarbetspartner där du gett ditt medgivande..
Och de mindre rumsrena TM-företagen kommer ringa runt och sälja den här tjänsten förpackad på olika sätt med deras egna spärrlistor mm
Och skummisföretagen kunde inte bry sig mindre - de ringer på allt ändå..
Tror att det här kan klassas som den största Konsumentförsämringen i Sverige, sedan WN.se registrerades..
Citat:
Konsumentombudsmannen kritisk
Men Konsumentverket är kritisk till registret och pekar på att det redan i dag finns etiska riktlinjer som säger att man inte ska ringa säljsamtal till mobiltelefoner, såvida det inte är till en redan befintlig kund.
– Nu öppnar man möjligheten att ringa sälj- och marknadsföringssamtal till mobiltelefoner. Det är märkligt att man ska lägga över ansvaret på abonnenterna, säger konsumentombudsmannen Gunnar Larsson.
Konsumentverket vill istället se ett system som bygger på att konsumenterna måste ge tillstånd för att öppna upp för säljsamtal.
– Nu har man haft nix på fast telefoni i hur många år som helst och trots det är bara omkring hälften anslutna och många konsumenter blir lurade av telefonförsäljarna. Det är ett mångårigt arbete att få konsumenterna att nixa sig, säger han.
|
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/nu...mobiltelefonen
|