![]() |
Förhindra företag från att skriva fejkade positiva reviews
Hej,
Jag driver en internationell nischad resesajt där man kan läsa om och bedöma olika resebolag inom den genren. Jag har haft en hel del problem med att vissa av företagen skriver fejkade reviews. Dels positiva åt sig själv och dels negativa åt sina konkurrenter. De negativa tror jag att jag lyckats komma på ett sätt att förhindra. Detta genom att företaget får pre-approve en review (i blindo, dvs utan att veta vad reviewen säger). Det funkar dock inte för positiva reviews. Jag vill att sidan ska försöka sortera ut dessa rötägg så att inte kunderna väljer dem men innan jag vågar sätta dem på en "svarta listan" så måste jag veta säkert att de med flit har agerat fel. Hur hindrar man Företag A från att säga till sina vänner att skicka in fejkade positiva reviews? |
Det finns inget bra sätt, därav att de flesta recensionssidor är relativt värdelösa för besökaren. Det man brukar göra är att ge företagen möjlighet att själva besvara negativ kritik.
|
Just negativ kritik är egentligen inte ett problem i det här fallet utan att det är fejkad positiv kritik som jag vill komma åt.
|
Citat:
|
Hej,
Jag tycker Tripadvisor ofta funkar rätt bra då man ser hur många inlägg respektive användare har gjort och att de även kan bedömas av andra. De ökar även i grad ju fler inlägg de gör. Dessutom skapar de flesta användare en profil med fakta om sig själva, inklusive en profilbild. De som skriver skriver fejkade recensioner brukar ofta ha väldigt få inlägg osv. Sedan har ju Tripadvisor fördelen att de är väldigt stora. Då minskar ju fejkarnas betydelse per automatik, såvida en rörelse har väldigt många recensioner och omdömen. |
Citat:
|
Citat:
Skämt åsido har jag få bra tips att ge, utöver de redan nämnda. |
Ett annat alternativ är att köra ett viktat poängsystem beroende på vad för typ av medlem man är på sajten men det kräver en del arbete och är bara relevant ifall tillräckligt många av medlemmarna är aktiva. Förmodligen är en kombination av olika åtgärder allra bäst men frågan är också om det är värt det.
|
Tack för era förslag. Sajten det handlar om är storm chasing usa .com, men jag håller på att lansera en ny/annan version än den som är live på den adressen. Det är en ytterst begränsad marknad med kanske 100-200 resenärer varje år så inget av de förslag ni gav kommer fungera (även om de var bra). En recensent kommer förmodligen bara ge 1-2 recensioner...
Fejkade recensioner har dock en tendens att uppenbara sig. En följdfråga är egentligen hur man kan göra om man märker att ett företag verkar agera fult. Jag vill ha dem på sajten så att det ska bli transparent att de är ett dåligt företag men då skulle jag behöva en "black list". Problemet här är att om man sätter någon på en black list så kommer de sparka bakut, och det sättet man sparkar bakut på i USA är att stämma någon... |
Ja, det är knappast värt att hålla på och bråka om det handlar om en så pass begränsad målgrupp.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson