WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hur gör ni med fakturabedrägerier, klarna, svea, fortus...? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053129)

Lancelot 2012-04-20 12:37

Hur gör ni med fakturabedrägerier, klarna, svea, fortus...?
 
Hejsan

Vi har skickat ut ett paket mot godkänd kreditprövning. Fakturan låg på 5000 sek och det är fortusfinance som tar både kredit & bedrägeririsken.

Nu har vi fått tillbaka paketet och produkterna. Vad gör vi härnäst? Vi krediterar självklart fakturan så att kunden slipper betala fakturan. Men är det då vi som får stå för frakten, emballager, hanteringskostnaderna och sådant eller är det fortusfinance?

Hur gör ni själva som har t.ex klarna och svea?

Advocacy 2012-04-20 15:23

Jag kanske missförstod din fråga, men det beror väl på dina köpvillkor samt applicerbara lagar? Samt anledning till retur: reklamering, ånger, ej uthämtat etc.

Lancelot 2012-04-20 16:32

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20438194)
Jag kanske missförstod din fråga, men det beror väl på dina köpvillkor samt applicerbara lagar? Samt anledning till retur: reklamering, ånger, ej uthämtat etc.

Tack för svar. Jag undrar vad ni själva gör med bedrägerier och hur ni agerar i en likadan situation. Vi är rätt gröna inom det här området.

Advocacy 2012-04-20 16:34

OK, men det är därför jag frågar om jag missförstod frågan. Det låter inte som ett bedrägeri i mina öron? Ni fick tillbaka prylarna, och vad som gäller beror av situationen.

Om det i ett hypotetiskt fall skulle handla om bedrägeri så gör det väl inget för er, eftersom erat fakturaföretag står för risken? Det vanliga är väl att de täcker risken om man skickar spårtbart

Lancelot 2012-04-20 17:07

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20438207)
OK, men det är därför jag frågar om jag missförstod frågan. Det låter inte som ett bedrägeri i mina öron? Ni fick tillbaka prylarna, och vad som gäller beror av situationen.

Om det i ett hypotetiskt fall skulle handla om bedrägeri så gör det väl inget för er, eftersom erat fakturaföretag står för risken? Det vanliga är väl att de täcker risken om man skickar spårtbart


Jag formulerade mig väldigt dåligt.

"Kalle" som beställningen står på har inte beställt någonting, det är någon annan person som beställt i Kalles namn. Paketet löstes dock aldrig ut, så vi fick den i retur. Då är vårt tillvägagångssätt att vi krediterar fakturan. Men då undrar jag t.ex om fortusfinance borde stå för fraktavgiften och hanteringskostnaderna som har uppstått för oss då det egentligen är ett bedrägeri som medfört dessa kostnader.

Advocacy 2012-04-20 18:49

Då får du konsultera avtalet mellan dig och Fortus, där det säkert finns stipulerat vad som händer vid en sådan händelse (angående om de ska ersätta er eller inte)

THL 2012-04-23 15:58

Jag kan inte tänka mig att de står för den kostnaden men som sagt, kolla avtalet.

Kolla även upp att de verkligen tar bedrägeririsken, SveaWebPay gör det inte iallafall.

ztream 2012-04-23 21:15

Klarna står iaf för kostnaderna för frakt hos oss. Men man måste fakturera det o det orkar man aldrig

Conny Westh 2012-04-24 05:54

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20438184)
Hejsan

Vi har skickat ut ett paket mot godkänd kreditprövning. Fakturan låg på 5000 sek och det är fortusfinance som tar både kredit & bedrägeririsken.

Nu har vi fått tillbaka paketet och produkterna. Vad gör vi härnäst? Vi krediterar självklart fakturan så att kunden slipper betala fakturan. Men är det då vi som får stå för frakten, emballager, hanteringskostnaderna och sådant eller är det fortusfinance?

Hur gör ni själva som har t.ex klarna och svea?

Rubriken är helt missvisande, för det du beskriver är inte ett fakturabedrägeri utan en outhämtad leverans,det har inget med bedrägerier att göra.

Anders Larsson 2012-04-24 13:28

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20438640)
Rubriken är helt missvisande, för det du beskriver är inte ett fakturabedrägeri utan en outhämtad leverans,det har inget med bedrägerier att göra.

I inlägg #5 förtydligar TS att det inte är mottagaren som har beställt, utan att någon annan har beställt i mottagarens namn.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson