![]() |
e-butik påstår att anti-statpåsen var bruten fastän jag inte har rört den.
Hejsan.
Jag beställde ett grafikkort till ifrån butiken och fick hem den efter några dagar. Nu gjorde jag så att jag öppnade paketet som inte på något sätt var plomberat, där inne låg grafikkortet i en anti statpåse. Jag såg att det endast var en liten vanlig "timari" tejpbit som höll påsen stängd. Ingenting mer! Jag tog upp påsen och kollade på hur grafikkortet såg ut, såg att den t.ex hade två stora fläktar mm. Fast nu var det såhär att datorn jag hade beställt i samband med grafikkortet inte hade kommit fram än och det skulle den heller inte göra på flera veckor. Så jag stoppade tillbaka anti statpåsen med grafikkortet i lådan och skickade iväg produkten till butiken igen. Nu godkände de inte min retur p.g.a att anti-statpåsen är bruten och produkten är högst ESD känslig. Men jag bröt ju aldrig anti-statpåsen. Eftersom att där endast satt en liten tejpbit förstår jag heller inte hur de kunde komma fram till det, förpackningen måste alltså ha varit bruten när de skickade den till mig. Kan de verkligen göra såhär? Ska jag kontakta ARN och KO och förklara? Då jag som konsument aldrig har varit i en liknande sits vill jag gärna ha all hjälp jag kan få. |
bruten förpackning = öppnad påse, är nog syftningen på i detta fall, inte att påsen är trasig.
Har du läst villkoren i anseende vad gäller bruten förpackning? |
Citat:
Men i vilket fall som helst så går deras villkor inte över konsumentköplagar eller hur? |
14 dagars ångerrätt enl. konsumentköplagen. Beställde du produkten med ett
företagsnamn är du rökt. Du har rätt att prova produkten så länge den kan returneras i oförändrat skick. |
De kan inte friskriva sig från konsumentköplagen på det där viset. Det är ett h*lvete att få tillbaks öppnade och använda produkter som återförsäljare, eftersom man inte kan sälja dem igen. Men lagen tar ingen hänsyn till det. Konsumenten har rätt att öppna och att prova produkten. Att produkten är ESD känslig spelar ingen roll, så länge som den fungerar då du skickar tillbaks den.
Det finns undantag i lagen, såsom mjukvara och underkläder. Men grafikkort omfattas inte av något undantag. Du har alltså rätt att åberopa ångerrätten även om du brutit förpackningen. Vilken butik gäller det? |
Citat:
De kan alltså inte göra såhär? Det var det jag trodde. Tack för svaret. Kommer skriva ett brev till ARN. Härmed avråder jag er alla ifrån att handla ifrån Misco.se. De har en otroligt tråkig attityd och deras kundbemötande är uruselt. Jag köpte den i mitt egna namn då kortet skulle användas i privat bruk. |
Dra iväg ett mail till Trygg E-handel och låt dem medla. Du får lämna din version och därefter får Misco lämna sin version. Jag misstänker att Trygg E-handel är ljusår snabbare än ARN, som säkert låter ärendet köa i några månader innan de ens tittar på det.
Misco har inga verifierade klagomål sedan tidigare hos Trygg E-handel och ser ut att ha goda omdömen på Pricerunner. Så det förvånar mig om de inte följer distansavtalslagen. |
Hehe.
För skoj skull läste jag lite i deras köpvillkor. Undra vilka produkter denna rad syftar på. "Misco förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i de fall då identisk vara ej finns tillgänglig." Så har man köpt ett grafikkort som du och är trasigt. Returnera och ett nytt ej finns, har de rätt att ge dig ett annat liknande? Låter konstigt. Ofta när man beställer framförallt elektronik prylar vill man väl ha exakt den man beställt. |
Citat:
http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...ument/Garanti/ Det är alltså ett helt normalt förfarande. Med "likvärdig produkt" brukar man anse en produkt som är lika bra eller bättre, och givetvis är det ingen seriös butik som skulle få för sig att skicka ett grafikkort som inte har samma anslutningar och formfaktor. Har du lämnat in ett trasigt Nvidia-kort så kommer du dessutom sannolikt få ett nytt Nvidia-kort, i samma serie eller bättre, tillbaka, men kanske från en annan tillverkare. |
Citat:
Paragrafen är överflödig om man säljer till privatpersoner, eftersom det redan är reglerat i lag. Edit: emilv hann före. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson