![]() |
Problem med leverantör
Som företagare så blåser det ibland hårt och kraftigt, tyvärr är jag inne i en sån period just nu. Jag har sedan länge haft ett avtal med en stor distributör inom tjänstesektorn där jag mot ersättning förmedlat deras produkter. Mycket lönsamt för mig och samarbetet fungerade bra under flera år.
För att göra en lång historia kort så kontaktades jag i februari av bolagets avdelning för säkerhetsfrågor och där informerades jag att företagsledningen (dvs jag) misstänktes för bestickning mot deras personal och att en utredning pågick. Självklart var jag tagen och förnekade allt då jag ärligt inte hade någon anledning till bestickning då företaget rullade på som aldrig för, jag började genast misstänka sabotage och välkomnade en utredning. Jag hörde inget fram till slutet av april då jag själv tog kontakt med dem för att kolla hur det hade gått, givevis spred sig ryktet under tiden bland våra kontaktpersoner och samarbetet förändrades, ibland går man runt och får för sig en del saker men i det här fallet hade relationen tagit stryk på allvar. Dick fick jag inte denna gången heller någon information varpå jag kontaktade högt uppsatta personer inom ledningsgruppen då jag som person kände mig kränkt och inte hade fått någon info, jag kunde således inte vidta någon åtgärd. Jag pratade med tre högt uppsatta chefer och varje person gav mig olika versioner om vad som hade inträffat, allt från mail till någon har sagt. Mycket oseriöst, att lägga till är att det här bolaget är ganska stort med flera tusen anställda. I maj kontaktade jag våra närmsta kontaktpersoner och kallade till ett möte. Där försäkrade jag samtliga personer att jag inte kännder till anklagelserna och tar avstånd från detta då även vårt bolag har särskilda policys. Veckan därpå fick jag ett mail att allt var OK att köra vidare och släppa detta. I juni får jag en uppsägning av vårt kontrakt som vi hade med leverantören, jag blir självklart förvånad och ringer upp kontaktpersonen som bekräftar att tyvärr så ligger det "caset" till anledning av uppsägningen. Fortfarande utan någon som helst information. Som tur i oturen hade vi 3 mån uppsägningstid och har hunnit ställa om oss, dock har detta påverkat mig personligen och företaget otroligt mycket. Anledningen till att jag postar detta är att jag inte riktigt vet vad jag ska göra.. Bör jag göra en polisanmälan, isf för vad? Jag funderar på en stämning, täcker en vanlig företagsförsäkring juristerna? Jag bedömmer att vi troligen kommer att tappa ca. 4 mkr i år på detta.. Jag har undvikt att gå in i detaljerna i min beskrivning, men en sak till var att det genom deras personal även nått vår personal, någon oseriös person har väl inte kunnat hålla munnen stängt. Detta har skapat otrolig mycket oro bland personalen (hände i mars/april) långt före uppsägningen. Är kluven som bara den, alla tips välkomna då jag vet att vi har ett par riktigt vassa "old school" företagare på forumet. |
Bäst är om du tar kontakt med en jurist som kan sätta sig ner med fallet och gå igenom det. Juridisk rådgivning av mer generell karaktär och det du får här baserar sig ju på de få rader du skrivit; ett exakt utlåtande vad gäller bevisvärde och dylikt kräver en väldigt noggrann granskning. Tappar du 4 Mkr per år i kan det vara värt att lägga ut pengar på en jurists tid.
Såhär ser jag det hela: - Polisanmälan gör ingen skillnad i detta läge. Om någon har anklagat dig som person för bestickning och du har odiskutabla bevis på vem det är så kan du möjligen anmäla, men om du inte har det kommer utredningen oavsett läggas ner. För övrigt är det ju inget brott att någon genuint misstänker dig för bestickning och tipsar din motpart; och det förefaller ju troligt att någon hos din leverantör faktiskt har bekräftat anklagelserna (eller åtminstone inte nekat dem) om de agerar såhär. - Vad gäller en stämning så undrar jag vad du i så fall vill stämma dem för. Om avtalstiden (eller om det är löpande med uppsägningstid) och inget annat anges i avtalet så kan de ju utan vidare, och utan grund för skadestånd eller dylikt, säga upp det på i princip valfri grund. Att de baserar det på detta sk. case eller något annat är ovidkommande. Om du däremot är inne i en avtalsperiod och de säger upp avtalet i förtid, då kan du stämma dem. Där polisanmälan sällan gör någon nytta men inte heller kostar, så kan en stämning vara väldigt nyttig men samtidigt också väldigt dyr. Betänk följande med stämningen: - Vad du än har för avsikt kan du glömma bra relationer med leverantören i framtiden och ev. andra leverantören som har kontakt med din nuvarande, även om du vinner - Om du stämmer utan att ha väldigt torrt om fötterna gör du fel, och kommer förlora - Om du förlorar kommer du sannolikt få betala som lägst 50% av kostnaderna, men troligast 100%, och kostnaden för en domstol plus motpartens dyra advokater är INTE låga, plus den egen restid till motpartens hemvist eftersom stämningen behandlas i dennes tingsrätt Den tråkiga principen är att det är skillnad på den som HAR rätt och den som FÅR rätt. Men går du igenom allting i detalj med en jurist kan du få veta direkt om du bör stämma eller inte. |
Hrm.. Varför skulle du som kund muta din leverantör? Borde det inte vara tvärtom?
|
teddyjohan > Tack för svar! Alltid lättare att ha flera infallsvinklar..
Kristian E > Precis, någon info om vad mutningen skulle vara har jag inte fått info om - inte heller. Det jag spontant tänker på är ju att någon konkurrent utsatt oss för sabotage eller något liknande. Det var bl.a därför jag tänkte på en stämningsansökan.. |
Men vilken av dina konkurrenter skulle du stämma då?
|
Spekulation, inga bevis kan ej stämma någon eller utsätta någon för samma sak som jag tyvärr varit med om. Eftersom jag är 100% säker på att jag ej "mutat", försökt eller haft i tanke på att göra så är jag ju mycket säker på min sak. Därför måste det ju ha varit sabotage eller missförstånd! Eftersom leverantören vägrar föra en vettig diskussion och inte ger mig någon som helst konkret information som gör det enklare för mig att förstå och gå vidare eller rikta mitt vrede dit så anser jag att leverantör misskött hela ärendet. Det har varit monolog och spel bakom kulisserna med falska förhoppningarna hela tiden.. Kostat mig mycket energi och faktiskt psykisk lidande också då det pågått under en så lång tid. Någonstans skiter jag i relationen utan vill visa för mina anställda och mig själv att anklagelserna är grundlösa och felaktiga, därför tänkte jag i första hand på en stämning..
|
Ta genast kontakt med en ADVOKAT, inte jurist. Att tappa 4 mkr pga osunda anklagelser om bestickning är allvarligt, om inte annat så är det snudd på "falsk tillvitelse" och då bör det kunna möjliggöra skadeståndsanspråk. Det är förvisso dyrt och krågligt men snacka med din advokat om detta.
|
Citat:
Det jag inte vill är att det från leverantören upplevs som att jag "erkände" genom att inte vidta åtgärder. |
En grundfråga som du ganska enkelt själv kan reda ut är kopplat till den eventuella uppsägningsklausulen i avtalet. Är det en enkel form av uppsägning ömsesidig (eller ensidig från leverantören) uppsägning på X månader utan krav på särskilda skäl för uppsägning och leverantören sagt upp avtalet inom ramen för detta så är det liten chans för dig att vinna målet. Om uppsägningen inte kan ske utan skäl då kan du ha ett ärende att gå vidare med.
Om jag tolkar din text tidigare i inläggen att du bara fick en uppsägning utan motivering verkar det som att enkel uppsägning kan ske. I din beskrivning av ärendet verkar det som att din leverantör fått misstanke om muta och utreder detta, resultatet blir att de inte riktar något krav mot dig för detta dvs deras utredning kan inte påvisa muta. Det står naturligtvis dem fritt att internt utreda om detta inträffat, dock får de inte gå ut och sprida denna information "allmänt" och därmed misskreditera Er men internt inom företaget får de hantera ärendet. Skall det från din sida finnas skäl för stämning pga falska anklagelser så måste dessa riktas mot den som "tipsat" leverantören alternativt att leverantören spridit uppgifter om de misstankar de fått på ett sådant sätt att det misskrediterar ditt företag. Tänk på att det är tung bevisbörda som krävs för detta, se till att du har en bra advokat/jurist på din sida som ger rätt råd. Håll oss gärna uppdaterade om ärendets gång kan vara lärorikt och intressant för framtiden. |
lesoft02, tack för din expertis i ärendet. Jag valde att inte ta upp alla detaljer med risk för att leverantören ska ta del av denna information och på något sätt använda det emot mig/företaget.
För att förtydliga svängarna kring uppsägningen så slutade vårt konto hos leverantören att fungera i juni. Jag kontaktade ansvarig för att se om det låg någon typ av driftstörning. Fick då information om att tyvärr så har de som suttit med utredningen gjort den bedömningen att ni inte kan fortsätta samarbeta. Jag blev självklart rasande och påpekade att jag inte hade fått någon konkret informaton och att avtalet vi har skrivit under har 3 månaders uppsägningstid - från båda sidor. Två dagar efter är vi gång igen och får ett samtal om att någon tyvärr missuppfattat situationen. Samma dag får jag ett brev på posten med vanlig post med uppsägningen. Som för övrigt ska nå oss med rekommenderat post (vet ej omd et spelar någon roll?). Jag tog då genast kontakt med ledningen i bolaget och man lovade att göra en ny utredning och förse mig med information, som vanligt i en större organisation så tar ingen ansvar utan man blir bollad mellan olika personer - just personen som suttit med utredningen kom jag självklart aldrig jag i kontakt med, trots säkerligen tiotal försök. Deras jurister gick igenom ärendet och kom på att någonting inte gått rätt till. Förmodligen var bevisningen bristfällig/ingen (enligt intern information). Hela den här historien är så luddig så att jag är beredd att riskera en konkurs (vilket det kan leda till om vi förlorar en tvist och försäkringsbolaget ej täcker). Ju mer jag tänker - desto mer tvivlar jag på hur utredningen sköttes. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson