WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Återbetalning av frakt vid retur? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038301)

Richie72 2009-10-01 21:06

Återbetalning av frakt vid retur?
 
Hej
Om man tar ut en avgift som exempelvis frakt, expeditionsavgift eller liknande. Återbetalar man den vid retur?

Är det någon som vet hur de större aktörerna gör? InkClub kör med exepeditionsavgift, men betalas den tillbaka vid retur?

Mvh
Richard

lunarmys 2009-10-02 08:49

Trygg E-handel säger: "Kunden har enligt lag rätt att återfå hela köpeskillingn vid ångerrätt, returfrakt bekostas av kunden."

Inkl frakt och expeditionsavgift och liknande.

Fredrik.an 2009-10-02 09:31

Citat:

Ursprungligen postat av lunarmys (Inlägg 20324504)
Trygg E-handel säger: "Kunden har enligt lag rätt att återfå hela köpeskillingn vid ångerrätt, returfrakt bekostas av kunden."

Inkl frakt och expeditionsavgift och liknande.

Och så tycker jag man ska göra! Man ska möta kunden så som man själv vill bli bemött, så i sådana här frågor kan man fråga sig själv och ganska enkelt få ett svar!

lunarmys 2009-10-02 09:48

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik.an (Inlägg 20324506)
Man ska möta kunden så som man själv vill bli bemött, så i sådana här frågor kan man fråga sig själv och ganska enkelt få ett svar!

Självklart ska man bemöta kunden som man själv vill bli bemött, men om man väljer ett avgift som går att undvika (faktura och postförskott t ex) så tycker jag att kunden borde stå för det.

Inte får man väl tillbaks bensinpengar om man kör tillbaks med en produkt man köpt i en butik? Inte heller står butiken för ev parkerningsavgift/bot.

Conny Westh 2009-10-02 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av lunarmys (Inlägg 20324509)
Självklart ska man bemöta kunden som man själv vill bli bemött, men om man väljer ett avgift som går att undvika (faktura och postförskott t ex) så tycker jag att kunden borde stå för det.

Inte får man väl tillbaks bensinpengar om man kör tillbaks med en produkt man köpt i en butik? Inte heller står butiken för ev parkerningsavgift/bot.


En del butiker betalar faktiskt P-böterna..... Det är en marknadsföringsgrej som funkar bra här i Stockholmstrakten i alla fall för här är P-lappningarna ett reellt problem....

SweCat 2009-10-02 15:12

Jag hade just den frågan uppe med trygg e-handel för de hävdade att kunden har laglig rätt att få tillbaka alla utlägg. Jag funderade hur det kunde tolkas så eftersom frakten kunden köper är en tjänst, och varorna är varor, och mig veterligen så gäller inte ångerrätter för tjänster. Men de hävdade att det var konsumentverkets tolkning som gällde och som trygg e-handlare så måste du återbetala hela summan inkl frakt.
Däremot om du inte är trygg e-handlare så kan man not tolka lagen olika som vanligt.

Gustav 2009-10-02 17:10

Märkligt att Trygg E-handel kan vara så säkra på sin sak, när inte ens konsumentverket vet vilket ben de ska stå på. Konsumentverket sade till mig att jag kunde göra som jag ville. De sade att de aldrig skulle pröva ett fall om 79 kr (min fraktavgift), så i praktiken spelade det ingen roll vad de har för åsikt om saken.

Själv så återbetalar jag hela fraktavgiften i 99 % av fallen. Jag gör det inte därför att jag tror att jag måste göra det, utan endast därför att jag inte vill reta upp kunder. I extremt sällsynta fall så händer det dock att jag tappar tålamodet. Det kan tex hända om en kund ångrar sitt köp för femte gången och sedan återigen beställer samma vara som han/hon redan har ångrat en gång tidigare.

flygirl 2009-10-03 19:41

Det förvånar mig verkligen att de flesta verkar återbetala varan och alla avgifter. Det blir ju en ren förlust för företaget. Helt ärligt så skulle jag aldrig förvänta mig att få avgifter återbetalda bara för att jag ångrar mitt köp. Låt oss säga att man har en fast fraktavgift på 29:- men i själva verkat gick frakten säkert på mer än så sen så har kund valt att köpa mot faktura med en avgift på 25:- Kund returnerar varan och butiken skall då återbetala varan OCH avgifterna på 54:-. Då går butiken back med minst 54:- på den kunden, har man dessutom en tjänst som Kreditor så åker företaget på alla avgifter där även om köpet gick tillbaka. Helt ologiskt i mina öron.

elf98 2009-10-03 22:12

Jag betalar tillbaka allt. Och står för returfrakten.

Dumt? Nej inte alls. Än så länge har inte någon ångrat sitt köp (på 3 år) och utnyttjat detta. Om någon skulle göra det så är det inte hela världen.

Om många skulle börja göra det måste jag ta mig en funderare på varför kunderna inte gillar mina produkter.

Jag ser det som marknadsföring helt enkelt.

WebboT 2009-10-04 02:28

Citat:

Ursprungligen postat av elf98 (Inlägg 20324692)
Jag betalar tillbaka allt. Och står för returfrakten.

Dumt? Nej inte alls. Än så länge har inte någon ångrat sitt köp (på 3 år) och utnyttjat detta. Om någon skulle göra det så är det inte hela världen.

Om många skulle börja göra det måste jag ta mig en funderare på varför kunderna inte gillar mina produkter.

Jag ser det som marknadsföring helt enkelt.

Beror på vad man säljer. Börja sälj kläder och skor och kom tillbaka om ett år och berätta om du haft några returer. :)

Sen om du gör en liten större sak av dina fria returer m.nu i stället för att 'gömma' infon 100 rader ner på 'Leverans- och köpvillkor' -sidan så kommer nog fler utnyttja det. Lägg den infon i headern nära loggan om du vill använda det som marknadsföring. :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson