WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   25 Punkters checklista av en sajts användarvänlighet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038205)

WebboT 2009-09-26 21:46

25 Punkters checklista av en sajts användarvänlighet
 
25 Punkters checklista av en sajts användarvänlighet.

TILLGÄNGLIGHET

1. Sidans laddtid är inom rimliga gränser (0-3 sek.)
2. Bra kontrast mellan text och bakgrunder.
3. Teckenstorlek/mellanrum gör texter lättlästa.
4. Flash och andra 'add-ons' används sparsamt.
5. Bilder har lämpliga ALT-taggar.
6. Webbplatsen har anpassde 404's

IDENTITET

1. Sidans logo är tydligt placerad i övre vänstra hörnet.
2. Tagline som förklarar sajtens syfte.
3. Startsidan kan lätt överskådas inom 5 sekunder.
4. Tydlig länk till företagsinformation.
5. Tydlig länk till kontaktinformation.

NAVIGEREING

1. Huvudnavigation är lätt att identifiera.
2. Navigering tydlig och koncis.
3. Rimligt antal knappar / länkar.
4. Loggan länkar till startsidan.
5. Konsekventa länkar som är lätt att identifiera.
6. Sidans sökfunktion är lätt att hitta.

FORMATERING/LAYOUT

1. Rubriker är tydliga och beskrivande.
2. Viktigt innehåll skall återfinnas över 'fold'.
3. Stilar och färger är förenliga.
4. Fetstil etc. används sparsamt.
5. Annonser är diskreta.
6. Huvudinnehållet är koncist och förklarande.
7. Användarvänliga URL'er
8. Alla sidornas titlar <title> är förklarande.

INNEHÅLL
1. Se Conny's post nedan.

Fyll gärna på med fler i varje grupp.

Notera att detta är en lista på användarvänlighet, inte SEO. Följer man denna listan så får man det mesta av sin on-page SEO på köpet.

Ciffan 2009-09-26 22:55

Inga invändningar men puh, där finns det att göra för många (mig inräknad)

Tillägg:
Favicon, speciellt om man har många tabbar uppe eller bokmärker sidan
Inga understykningar av annat än länkar
Markering om en länk är till en sida eller om ett dokument laddas ner.

Fråga
Varför inte fetstil?

WebboT 2009-09-26 23:05

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20323779)
Fråga
Varför inte fetstil?

Jag använder fetstil själv, men resultat av användartester som jag sett har påvisat att om man använder fetstil för mycket så ser texten lite plottrig ut. Om du tänker efter så är det inte ofta du springer på ord i fetstil i tidningars och böckers texter.

Ciffan 2009-09-27 00:09

Tack för svaret.
Nej, för markering på ordnivå ska man akta sig för det
Om man inte är en sådan som prioriterar allt ;)
Jag tänkte på rubriker, t ex att använda bold för h1

Ang textformat vill jag tillägga: undvik kursiv/italic

Conny Westh 2009-09-27 00:10

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20323773)
25 Punkters checklista av en sajts användarvänlighet.

TILLGÄNGLIGHET

1. Sidans laddtid är inom rimliga gränser (0-3 sek.)
2. Bra kontrast mellan text och bakgrunder.
3. Teckenstorlek/mellanrum gör texter lättlästa.
4. Flash och andra 'add-ons' används sparsamt.
5. Bilder har lämpliga ALT-taggar.
6. Webbplatsen har anpassde 404's

IDENTITET

1. Sidans logo är tydligt placerad i övre vänstra hörnet.
2. Tagline som förklarar sajtens syfte.
3. Startsidan kan lätt överskådas inom 5 sekunder.
4. Tydlig länk till företagsinformation.
5. Tydlig länk till kontaktinformation.

NAVIGEREING

1. Huvudnavigation är lätt att identifiera.
2. Navigering tydlig och koncis.
3. Rimligt antal knappar / länkar.
4. Loggan länkar till startsidan.
5. Konsekventa länkar som är lätt att identifiera.
6. Sidans sökfunktion är lätt att hitta.

INNEHÅLL

1. Rubriker är tydliga och beskrivande.
2. Viktigt innehåll skall återfinnas över 'fold'.
3. Stilar och färger är förenliga.
4. Fetstil etc. används sparsamt.
5. Annonser är diskreta.
6. Huvudinnehållet är koncist och förklarande.
7. Användarvänliga URL'er
8. Alla sidornas titlar <title> är förklarande.

Fylls gärna på med fler i varje grupp.

Notera att detta är en lista på användarvänlighet, inte SEO. Följer man denna listan så får man det mesta av sin on-page SEO på köpet.

Mycket bra början på en checklista för bättre webbplatser, jag har dock en liten invändning och det är rubriken "INNEHÅLL" som jag inte tycker beskriver innehåll utan borde heta "FORMATERING" elelr "LAYOUT". Vad jag menar med begreppet "INNEHÅLL" är om själva texterna, bilderna och länkarnas relevans för målgruppen och den vision man har för webbplatsen.

Egentligen är väl detta att bryta ut punkt 6 under din rubrik "INNEHÅLL" och kalla den "INNEHÅLL" med nedanstående innehåll:

INNEHÅLL:

MÅLGRUPP
Man måste även som "webbplatsägare" ha en klart och tydligt definierad målgrupp som exempelvis; "Användare av symaskiner av märket Singer" eller liknande.

ÄNDAMÅL
Är det en webbplats för användare av symaskiner så ska allt innehåll handla om det som är intressant "innehållsmässigt" för just symaskiner och hur de används samt tillbehör, utbyggnadsmöjligheter m.m.

MÅL
Därefter bör man ha en tydlig måldefinition för vad man vill att webbplatsen uppnå för konkreta mål hos målgruppen, exempelvis vara en webbplats där "målgruppen kan hitta nya modeller" eller "målgruppen kan hitta information hur man reparerar en symaskin av märket Singer" elelr liknande.

VISION
En långsiktig vision ska vara något som är ambitiöst så till den grad att det är nästan omöjligt att uppnå, så snart det blir nåbart så är det ett mål och då måste man hitta en ambitösare vision.

Ett klassiskt exempel man brukar använda för att illustrera vad en vision är när den forne presidenten i USA John Fitzgerald Kennedy uttalade i ett av sina första tal till amerikanska folket; - "Vi ska erövra rymden", när han skulle konkretisera detta i ett mål blev det; - "Vi ska ha en ha en man på månen innan årtiondets slut och vi ska få tillbaks honom levande" (fritt citerat ur minnet).

LEVERERA ETT BESTÅENDE VÄRDE TILL BESÖKAREN
Skala bort allt tekniskt mumbo-jumbo och fokusera stenhårt på att levrera ett värde till besökaren/användaren av din webbplats, har du gjort ett bra jobb så kommer användaren tillbaks frivilligt och av helt egen kraft utan att du behöver vare sig locka dem med dyrbara gåvor eller tvinga dem med våld. Dessutom ska du uppnå effekten att de nöjda besökarna tipsar sina kompisar om din webbplats, då har du en snöbollseffekt som inte kostar dig ett öre i marknadsföringskostnad. Det var så både Google, Facebook och Skype nådde större delen av sina framgångar, på extremt kort tid.

SKAPA FÖRTROENDE
Det viktiga är inte heller att vara snabb med att leverera skräp utan det är viktigt att skapa ett förtroende för din webbplats hos besökaren.


Det är vad jag kallar innehåll...

Lyssna inte på vad jag skriver utan förstå vad jag menar....

Tack för ordet.

WebboT 2009-09-27 00:27

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20323789)
Mycket bra början på en checklista för bättre webbplatser, jag har dock en liten invändning och det är rubriken "INNEHÅLL" som jag inte tycker beskriver innehåll utan borde heta "FORMATERING" elelr "LAYOUT". Vad jag menar med begreppet "INNEHÅLL" är om själva texterna, bilderna och länkarnas relevans för målgruppen och den vision man har för webbplatsen.

Har rättat till det nu. Felskrivet av mig. Frågan är om 'innehåll' ska finnas med överhuvudtaget under användarvänlighet.
Jag menar om en blind kille kollar sidan och alla bilder är extremt fula så spelar väl det ingen roll för honom så länge ALT-taggarna är på plats? :-)

Xamda 2009-09-27 02:32

Varför skall loggan alltid ligga överst i vänster hörn tro och varför skall det finnas en tagline...? Känns ju en gnutta stereotypt.

WebboT 2009-09-27 03:01

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20323793)
Varför skall loggan alltid ligga överst i vänster hörn tro och varför skall det finnas en tagline...? Känns ju en gnutta stereotypt.

Förmodligen för att inte bryta ett invant mönster som grundar sig i att 'vi' läser från vänster till höger. Vänster högst upp är helt enkelt det första ögat ser och därmed kan besökarna på en halv sekund avgöra vart de hamnat. Varför knulla till det för besökaren och lägga den till höger? I saudiarabien lägger man inte loggan till vänster av motsatt anledning.

Om din logga säger Azzo (som är totalt intetsägande) och du säljer gröna bananer, så är det väl ett ypperligt tillfälle att direkt tala om för besökaren att du säljer just gröna bananer. En tagline bör ligga i nära anslutning till loggan (av ovanstående anledning)

kw_wasabi 2009-09-27 07:07

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20323794)
Förmodligen för att inte bryta ett invant mönster som grundar sig i att 'vi' läser från vänster till höger. Vänster högst upp är helt enkelt det första ögat ser och därmed kan besökarna på en halv sekund avgöra vart de hamnat. Varför knulla till det för besökaren och lägga den till höger? I saudiarabien lägger man inte loggan till vänster av motsatt anledning.

Om din logga säger Azzo (som är totalt intetsägande) och du säljer gröna bananer, så är det väl ett ypperligt tillfälle att direkt tala om för besökaren att du säljer just gröna bananer. En tagline bör ligga i nära anslutning till loggan (av ovanstående anledning)

Jag håller helt med dig WebboT. Det är en självklar placering precis som du argumenterar för. Ska vi börja högerställa text för att bryta mot någon stereotyp, eller kanske:
retsnäv llit regöh nårf avirks ajröb (läs från höger till vänster)

Cosma 2009-09-27 07:27

Föredrar vänster men man kan ha loggan i mitten beroende på layouten tycker jag.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson