WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Mejla erbjudande på ej avslutad kundvagn (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1037952)

ddaarruuddee 2009-09-13 17:47

Mejla erbjudande på ej avslutad kundvagn
 
Hej,

Jag håller just nu på att starta min första nätbutik, väldigt roligt och spännande process.

Jag använder mig utav Prestashop och såg precis att det finns en funktion som exempelvis kan mejla ut ett erbjudande till kunder som har lagt varor i sin kundvagn men sen inte avslutat sitt köp. Man kan exempelvis ge kunden en rabattkupong på ett visst antal procent om de avslutar sitt köp inom ett visst antal dagar.

Det här är inget jag behöver ta beslut om just idag, jag måste ju få kunder först =) Men hur ser ni på den funktionen? Sverige har alltid varit känsligt för "övervakarsamhället" och det finns nog människor där ute som skulle uppleva en sådan funktion som obehaglig.

Personligen har jag stött på den funktionen en gång och jag minns inte vilken butik det var nu, det var ingen svensk åtminstone. Jag var aldrig intresserad av att handla därifrån så det blev inget köp, däremot hade det nog blivit det om jag hade varit relativt intresserad av produkten. Att butiken vet vad jag lagt i min kundkorg är inget som stör mig, men alla är olika.

Hur ser ni på saken?

Tacksam för svar!

elofsson 2009-09-13 18:53

Lite siffror: http://www.dan.se/du-forlorar-ordrar...-varukorg.html

WebboT 2009-09-13 19:02

Mer läsning:
http://www.getelastic.com/recovering...ts-with-email/
http://www.marketingexperiments.com/...-recovery.html

najk 2009-09-13 19:04

Helt underbar funktion, hade beställt mycket mer om man fick en påminnelse typ vid lönetider. Personligen hade mina impulsköp vart många fler. Tur för plånboken att det inte är bransch standard (ännu).

Knalli 2009-09-13 19:37

Hur får man reda på besökarens e-post? Eller tänker ni på ställen som kräver inloggningar å sånt?

ddaarruuddee 2009-09-13 22:12

Tack för länkarna och feedback!

Det viktiga är väl att man uttrycker sig på rätt sätt i mejlen så att kunderna inte känner att de är "övervakade" osv.

Knalli: Första steget när man går till kassan i Prestashop är att ange sin e-post för att gå vidare, det medför att man redan då har kundens mejl. Det medför självklart att kunden går till kassan, och det är just de kunderna man vill åt, de som tänkte handla men sedan avbröt köpet på vägen.

Ciffan 2009-09-13 23:40

En gnidens bekännelse
Tidigare var jag kund på ett ställe som hade detta och jag satt det i system. Första gången fick jag telefon när jag höll på att handla och var sedan utloggad (jävla system som loggar ut kunder snabbt) och innan jag fick tummarna loss att göra en ny beställning så fick jag ett trevligt mejl om rabatt om jag köpte kundvagnen. När jag skulle handla andra gången så testade jag och mycket riktigt 2 dagar senare kom rabatterbjudandet. Så jag fortsatte ...

Om jag testat det på andra ställen? Jo, när jag inte behövt prylarna direkt men inte varit med om det på andra ställen.

Som kund är jag kluven, på samma sätt som alla erbjudnade till nya kunder vad gäller tidning, tele etc, eftersom jag av naturen är lat och skulle vilja ha samma leverantör hela tiden utan att behöva känna mig lurad av att aldrig få rabatt.

BjörnJ 2009-09-14 05:14

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20321856)
När jag skulle handla andra gången så testade jag och mycket riktigt 2 dagar senare kom rabatterbjudandet. Så jag fortsatte ...

Om du aldrig hade fått något rabatterbjudande därifrån, hade du ändå beställt lika mycket från det stället?

Ciffan 2009-09-14 06:30

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20321868)
Om du aldrig hade fått något rabatterbjudande därifrån, hade du ändå beställt lika mycket från det stället?

Helt ärligt kan jag svara ja på den frågan eftersom det var toner till skrivare och kopiator - inte något man precis köper mer eller mindre av. Att jag slutade handla hos dem berodde på att jag köpte ny kopiator och kunde handla på närmare håll - skrivartonern har alltid bara hängt med eftersom jag är lite lat.

Klagörande
När jag skrev att jag var kluven berodde det på att jag naturligtvis uppskattar rabatter men ...

Mitt inlägg var främt ägnat att visa att kunder kan komma att "utnyttja" det och jag skulle inte bli förvånad om det snabbt finns som "tips" ute på nätet. Något man också kan se som markandsföringspengar om man vill se det positivt.

ddaarruuddee 2009-09-14 21:55

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20321869)
Mitt inlägg var främt ägnat att visa att kunder kan komma att "utnyttja" det och jag skulle inte bli förvånad om det snabbt finns som "tips" ute på nätet. Något man också kan se som markandsföringspengar om man vill se det positivt.

Det kan bli ett stort problem om man sätter som rutin att skicka ut ett första mejl direkt när kunden lämnat sidan, för att inom kort skicka ytterligare ett mejl som erbjuder rabatt.

Personligen kan jag tänka mig att skicka ut sådana mejl kanske en gång i veckan, inte sätta det i system direkt efter en kund lämnat sidan. Däremot kan man även se det som annonseringspengar som nämndes i en post här ovan, om det nu blir så att kunder tipsar andra kunder om rabatten. Sätter man den till exempelvis 10 procent så kanske det inte är hela världen. Självklart är det dock olika beroende på vilken bransch man är i och hurdana marginaler man har på sina produkter.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson