WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043676)

tartareandesire 2010-09-18 03:12

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20369953)
Jag anser att folk får hjälpa hur mycket dom vill, men det är inte korrekt att använda våld och tvång och sådant stöld av folks pengar (skatt) mot folks vilja.

Folk ska inte bli tvingade betala för andras bidrag, alla fall om det rör kostnader för invandring eller bidrag till andra länder. Eller ens att vi ska ta kostnad för skicka militärer till andra länder.

En sänkt skatt skulle även räcka till att folk har råd med egna försäkringar, även spara undan pengar för klara försörja sig även om man blir arbetslös. Och ändå få mer pengar kvar i fickan med bättre egen förvaltning.

Jag ser inga problem att vissa tycker det är rätt att betala för det, men ta kostnaden själv då.

Som företag så vet man att det inte funkar driva verksamhet som inte betalar sig, dock har man inte den rättighet som staten har att tvinga sina kunder på valfri belopp av pengar.

Du verkar ha ett generellt problem med demokratier och auktoriteter så jag föreslår att du flyttar till ett annat land helt enkelt. Jag är själv företagare och betalar gladeligen den skatt vi har idag men jag vill inte gärna verka tillsammans med företag som har din människosyn.

tartareandesire 2010-09-18 03:25

Citat:

Ursprungligen postat av objx (Inlägg 20369971)
Ett av de mest klassiska, och samtidigt trångsynta, resonemangen från högerorienterade:
"Alla är lika mycket värda. Alla har lika stor chans i samhället. Staten ska inte äga"

Att du inte bara kan kliva ur din feta bubbla som du uppenbarligen befinner dig i och inse att alla är inte lika, och alla har inte samma förutsättningar.

Vad är det som är så tillfredställande med att vara egoistisk? Händer det aldrig att du hjälper en vilt främmande människa som du inte sett tidigare? Alla dina inlägg handlar om hur DU ska få det bättre, hur t.ex. SJ och Staten ska kompensera DINA lidanden och DINA förluster. Hur det är DINA skattepengar som finansierar de felsteg som begås i kommuner/landsting m.m.

Du verkar helt avsakna förståelse för att du faktiskt lever i en grupp, ett samhälle, ett land, som är rätt beroende av att vi alla hjälper varandra.

Jag förstår mycket väl att du blir förbannad men nu är du nog lite fel ute faktiskt. Patrikweb må vara en självcentrerad individ utan förståelse för någon annan människa än sig själv men det beror knappast på att han är moderat. Det finns många moderater som faktiskt bryr sig om sina medmänniskor, skänker pengar till välgörenhet etc. men självfallet finns det extrema människor inom alla partier. De är dock lyckligtvis aldrig representativa för partiets åsikter.

Westman 2010-09-18 11:11

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20369981)
Patrikweb må vara en självcentrerad individ utan förståelse för någon annan människa än sig själv men det beror knappast på att han är moderat.

Det där var faktiskt väldigt roligt skrivet! :D

spock 2010-09-18 11:25

Korta reflektioner:

Jag hoppas och tror att du är rätt ensam om ditt sätt att tänka patrikweb...

Mona Sahlin har spurtat rejält! I de senaste dagarnas debatter har hon vart bäst på plan tycker jag. De som röstar mot sossarna pga Mona (som ju blivit ett väldigt poppis argument) får kanske tänka om.

Intressant artikel angående SD:s avsaknad av integrationspolitik: http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-...ensk-1.1172192

Oj vad spännande det ska bli imorgon!

patrikweb 2010-09-18 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av spock (Inlägg 20369990)
Korta reflektioner:

Jag hoppas och tror att du är rätt ensam om ditt sätt att tänka patrikweb...

Mona Sahlin har spurtat rejält! I de senaste dagarnas debatter har hon vart bäst på plan tycker jag. De som röstar mot sossarna pga Mona (som ju blivit ett väldigt poppis argument) får kanske tänka om.

Intressant artikel angående SD:s avsaknad av integrationspolitik: http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-...ensk-1.1172192

Oj vad spännande det ska bli imorgon!

Jag kan alla fall tänka och fatta att man löser inte ett problem genom att inte lösa det och samtidigt skapar nya problem.

Visst skulle vi ha haft 0% arbetslöshet så visst kanske flyktingarna i slutändan inte skulle bli en kostnad.

Grundproblemet är att vi inte ens har löst något problem genom ta emot flyktingar, det är ju inte så att det landet kom ifrån förändras eller slutar föda nya personer.

Så enda som man lyckas göra att att skapa mer problem i Sverige istället, alltså skapat mer problem.

Enda som hänt är att vissa får det bättre på andras bekostnad.

Det kan man jämföra med att köpa triss, fåtal vinner medans största delen fått betala för vinnaren. Skildnaden där är att folk har frivilligt vara korkade och valt att köpa lotter i tro om vinna fast alla odds är emot dom.

En sak är säker, man kan inte blåsa upp en ballong hur mycket som helst utan den spricker.

Och man lär vara rätt korkat om man tror att folk inte skulle hjälpa sin familj, släktingar, vänner alla fall. Det gör man inte genom att betala skatt.

Skyll på staten istället som inte kan hantera skattepengar på ett bra sätt, utan inte ens klarar av det genom sno över halva folks inkomster.

Max 25% skulle vara korrekt att låta staten klara sig på i skatt, mer är inte rätt. Klarar dom sig inte på mer får dom väl gå i kk som företag får göra om dom inte klarar driva saker .

patrikweb 2010-09-18 12:20

Sedan märks det mycket tydligt, dom som har jobb eller företag röstar på M/Alliansen och dom som inte har jobb röstar i regel på den röd gröna röran.

Största delen verkar tro att staten ska lösa alla deras problem, och att det är staten som ska ge dom massa bidrag.

Självklart kan man inte ha samma standard som arbetslös, vad glad att man får pengar alls istället.

Lite precis som många studenter/ungdomar har det svårt, men dom vet alla fall att dom är tvungna leva på nudlar ibland eller ofta.

Det känns som folk mer och mer slutar tar ansvar för sina egna handlingar, om man väl har haft jobb så borde man varit smart och sparat undan pengar. Sedan skyller dom på staten att dom får så lite pengar när dom blivit arbetslösa.

Är väl knappast statens fel.

objx 2010-09-18 13:44

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20369981)
Jag förstår mycket väl att du blir förbannad men nu är du nog lite fel ute faktiskt. Patrikweb må vara en självcentrerad individ utan förståelse för någon annan människa än sig själv men det beror knappast på att han är moderat. Det finns många moderater som faktiskt bryr sig om sina medmänniskor, skänker pengar till välgörenhet etc. men självfallet finns det extrema människor inom alla partier. De är dock lyckligtvis aldrig representativa för partiets åsikter.

Haha, ja kul skrivet, men jag förstår inte hur du får mitt inlägg till att säga det?
Det enda jag skrev om moderater var att jag hade talat med moderater som var skräckexempel på trångsynthet (som jag tyckte påminde om Patriks uppenbara bristande empati).

patrikweb 2010-09-18 14:02

Man köper inte en empati licens genom betala massa skatt som hanteras extremt dåligt förvaltat.

Är värre att tycka att andra ska betala för en istället hela tiden istället för att ta eget ansvar.

Jag har inga problem med att anställa och betala för det, men jag är emot att betala skatt för folk ska gå hemma och inte göra något.

Går dom ändå på bidrag och arbetslös så kan dom väl komma hit och jobba gratis då företagen ändå betalat för dom i skatt.

Finns massa saker att göra om man har lite fantasi, visst kanske inte ger en anställning på heltid men ändå sätt att få en liten inkomst.

Gå plocka svamp och sälj, gå tvätta grannens bil för en liten summa, gå prata med företag om få göra lite små jobb.

Har man en FA-Sedel kan man göra rätt mycket, visst kanske inte ger en heltidsanställning men ändå förutsättningar.

Att sno så stor skatt från folk är inte lösningen, lösningen är inte att tro staten ska lösa deras problem. Folk får ta mer ansvar för egna handlingar och beslut.

Helix 2010-09-18 14:08

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20369994)

Självklart kan man inte ha samma standard som arbetslös, vad glad att man får pengar alls istället.

Klart skall man vara lite glad, men kom ihåg att om man blir arbetslös så är det en försäkring men erhåller inte BIDRAG! Idag känns det som om folk blandar ihop det. A-kassan är en försäkring som man betalar för hela tiden man arbetar och är man arbetslös har man rätt till den utan att hela tiden tacka och buga. Ja man får pengar men man har betalt för att få detta skyddsnät. Samma sak som att betala bildförsäkringen om man krockar. Tyvärr idag sätter man någon jädrans skuld på de som blivit arbetslösa och petar på de, samt påpakar att de skall vara glada för att de får något alls - de har BETALT för det!

tartareandesire 2010-09-18 14:15

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20369994)
Sedan märks det mycket tydligt, dom som har jobb eller företag röstar på M/Alliansen och dom som inte har jobb röstar i regel på den röd gröna röran.

Största delen verkar tro att staten ska lösa alla deras problem, och att det är staten som ska ge dom massa bidrag.

Lite precis som många studenter/ungdomar har det svårt, men dom vet alla fall att dom är tvungna leva på nudlar ibland eller ofta.

Det känns som folk mer och mer slutar tar ansvar för sina egna handlingar, om man väl har haft jobb så borde man varit smart och sparat undan pengar. Sedan skyller dom på staten att dom får så lite pengar när dom blivit arbetslösa.

Är väl knappast statens fel.

Det där är en generalisering som inte alls stämmer överens med verkligheten. Du verkar dessutom blanda ihop bidrag och försäkringar till en enda salig röra så du knappt själv vet vad du talar om.

Ditt sätt att tänka påminner ironiskt nog väldigt mycket om de som hellre lever på bidrag än jobbar. Ni vill roffa åt er så mycket som möjligt och bidra så lite som möjligt själva.

Vad gäller biståndsfrågan, som kommit upp gång på gång här i tråden, så har lyckligtvis INGET utav riksdagspartierna en inställning som ens är i närheten av den som du och en del andra här visar upp.

patrikweb 2010-09-18 14:18

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte (Inlägg 20369998)
Klart skall man vara lite glad, men kom ihåg att om man blir arbetslös så är det en försäkring men erhåller inte BIDRAG! Idag känns det som om folk blandar ihop det. A-kassan är en försäkring som man betalar för hela tiden man arbetar och är man arbetslös har man rätt till den utan att hela tiden tacka och buga. Ja man får pengar men man har betalt för att få detta skyddsnät. Samma sak som att betala bildförsäkringen om man krockar. Tyvärr idag sätter man någon jädrans skuld på de som blivit arbetslösa och petar på de, samt påpakar att de skall vara glada för att de får något alls - de har BETALT för det!

Det är sant, dock så gnäller folk ändå. Folk bör väl veta att dom betalat för en dyr försäkring med dåliga villkor.

En skatte sänkning med 10% och sedan själv placerat pengarna i privata försäkringar och sparat undan själv skulle gett betydligt mer.

Bara att spara 10% av sin inkomst själv skulle göra att man kan vara arbetslös ett helt år per 10 år man jobbat med exakt samma levnadsstandard.

Nu har vi inte räknat på bra placeringar med en avkastning på 5-50% beroende var man placerat och dom bättre förmåner att även att ha en privat arbetslösförsäkring.

Det visar bara att du får sämre villkor av betala din höga skatt och låta staten vara förvaltare.

tartareandesire 2010-09-18 14:34

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20370000)
Det är sant, dock så gnäller folk ändå. Folk bör väl veta att dom betalat för en dyr försäkring med dåliga villkor.

Är det någon som tenderar att gnälla på allt och alla så är det väl du? :) Självfallet kritiserar man det man anser vara fel oavsett om det handlar om alla webbhotell (utom du då) som saknar reservkraft, SJ eller en försäkring. Det är lite av kärnan i en demokrati. Om ingen bryr sig så sker heller ingen utveckling. Sen finns det givetvis en hel del obefogad kritik också men där tycker jag nog du själv ligger minst lika bra till :) Tyvärr märker man alltid mer av de som är missnöjda än de som är nöjda vilket förmodligen de flesta här känner igen sig i.

Yoghurt 2010-09-18 15:59

Någon mer som ännu inte har bestämt sig för morgondagen?
Har själv förtidsröstat på Moderaterna men börjar faktiskt fundera på om jag ska ångerrösta på SD. Inte för att jag direkt håller med om mycket i deras politik utan mer som en protest mot det förtryck som sker (Se bl.a senaste Debatt i SVT) och där media samt eliten inom politiken ska bestämma mer eller mindre vad som är rätt att rösta på.
En demokrati ska gälla alla, oavsett man tycker och tänker?

Att man sen som företagare (Vilken kan antar att de flesta här inne är) kan rösta på det rödgröna där vänsterpartiet ingår har jag väldigt svårt att förstå då iaf vänsterpartiet knappast kommer vilja hjälpa oss företagare.
Deras lösning på alla problem är att höja skatterna och jag tror man är helt fel ute där. När ditt bolag går dåligt, är din första åtgärd då att höja dina priser? Eller försöker du istället skära ner på kostnaderna?

Istället borde man sträva efter att effektivisera hela det statliga och kontrollera vart alla nuvarande skatter går, annars riskerar man bara att höja skatterna och sedan står man där om 4 år och saknar fortfarande miljarder för att utgifterna har ökat.

Behöver man tillexempel ge 340 miljoner i bidrag till konstnärer och måste verkligen museum i Sverige kosta 1.5 miljarder? Vad får man egentligen ut för dessa pengar och skulle de kanske kunna användas bättre på andra håll?
Detsamma gäller många av IT-satsningar inom det offentliga där man vill efterlikna storföretagen och spendera miljard efter miljard onödiga IT satsningar, t.ex vad gäller försäkringskassan SAP-system som kostade oss skattebetalare väldigt många miljarder.

Har ni inget att göra under kvällen kan jag rekommendera er att läsa igenom budgeten för 2010 för att få en insikt i hur mycket tjafs vi egentligen bekostar via skatten, http://www.regeringen.se/sb/d/11453/a/131716

tartareandesire 2010-09-18 16:41

Citat:

Ursprungligen postat av Yoghurt (Inlägg 20370008)
Någon mer som ännu inte har bestämt sig för morgondagen?
Har själv förtidsröstat på Moderaterna men börjar faktiskt fundera på om jag ska ångerrösta på SD. Inte för att jag direkt håller med om mycket i deras politik utan mer som en protest mot det förtryck som sker (Se bl.a senaste Debatt i SVT) och där media samt eliten inom politiken ska bestämma mer eller mindre vad som är rätt att rösta på.
En demokrati ska gälla alla, oavsett man tycker och tänker?

Att rösta på ett parti du inte håller med låter heltossigt :) Annars håller jag absolut med dig. SD har precis lika stor rätt att föra fram sitt budskap som alla andra partier.

Citat:

Att man sen som företagare (Vilken kan antar att de flesta här inne är) kan rösta på det rödgröna där vänsterpartiet ingår har jag väldigt svårt att förstå då iaf vänsterpartiet knappast kommer vilja hjälpa oss företagare.
Deras lösning på alla problem är att höja skatterna och jag tror man är helt fel ute där. När ditt bolag går dåligt, är din första åtgärd då att höja dina priser? Eller försöker du istället skära ner på kostnaderna?

Är inte så säker på att de flesta här är företagare även om många givetvis är det. Det finns en hel del anställda och studenter också.

Om mitt företag skulle gå dåligt så försöker jag hitta orsaken. Det behöver inte alls vara för höga kostnader som ställer till det. Dessutom anser jag inte att företagare ska ha det bättre än övriga människor. En hel del företagare röstar faktiskt på miljöpartiet och socialdemokraterna också.

Citat:

Istället borde man sträva efter att effektivisera hela det statliga och kontrollera vart alla nuvarande skatter går, annars riskerar man bara att höja skatterna och sedan står man där om 4 år och saknar fortfarande miljarder för att utgifterna har ökat.

Absolut, och det görs (och har alltid gjorts) insatser på detta området hela tiden om man väljer att sätta sig in mer i politiska detaljfrågor.

Citat:

Behöver man tillexempel ge 340 miljoner i bidrag till konstnärer och måste verkligen museum i Sverige kosta 1.5 miljarder? Vad får man egentligen ut för dessa pengar och skulle de kanske kunna användas bättre på andra håll?

Muséerna har det ganska knapert (deras verksamhet är bredare än det som du ser när du går på en utställning) och det behövs mer resurser på de flesta håll inom det humanistiska området så jag tror inte det går att skära mer där utan att vi riskerar att förlora viktiga delar av vårt kulturarv. Vad gäller bidragen till konstnärer är jag betydligt mer kritiskt inställd. Visst kan man finansiera utställningslokaler och liknande men när det gäller löner så är jag mer tveksam. Det är inte en helt lätt fråga att ta ställning till dock. Problemet är att samtiden ofta inte uppskattar det som betraktas som genialt 100 år senare. Samma sak gäller för forskning där det inte är säkert att man kan använda resultaten i praktiken förrän om 20-30 år vilket gör att statlig finansiering är ett måste. Forskning behövs likaså för att ge beslutsunderlag för politikerna, förbättra kommunala och regionala verksamheter etc. etc.

Citat:

Detsamma gäller många av IT-satsningar inom det offentliga där man vill efterlikna storföretagen och spendera miljard efter miljard onödiga IT satsningar, t.ex vad gäller försäkringskassan SAP-system som kostade oss skattebetalare väldigt många miljarder.

Det där handlar väl mer om brist på kompetens hos de anställda än politik? Storföretagen brukar dessutom inte spendera miljarder på onödiga system. Misstag som kostar pengar begås i all verksamhet och det vore märkligt om så inte skedde även i den offentliga sektorn.

Citat:

Har ni inget att göra under kvällen kan jag rekommendera er att läsa igenom budgeten för 2010 för att få en insikt i hur mycket tjafs vi egentligen bekostar via skatten, http://www.regeringen.se/sb/d/11453/a/131716

Ytterst lite "tjafs" skulle jag vilja säga, det mesta är nödvändiga utgifter. I en demokrati är allting en kompromiss och man kan inte hålla med om precis allt. Nu kritiserar du dock alliansens budget :)

Yoghurt 2010-09-18 17:34

Citat:

Att rösta på ett parti du inte håller med låter heltossigt :) Annars håller jag absolut med dig. SD har precis lika stor rätt att föra fram sitt budskap som alla andra partier.
Det är helkonstigt och det är därför jag tvekar ;)
Men skulle det bli en röst på SD blir det mer som en blankröst fast som jag känner det med lite "slagkraft" och där man kan se ett resultat på att man visar sitt missnöje.
Detta genom att SD eventuellt kommer in i riksdagen och då de större partier förhoppningsvis förstår att man måste låta alla partier få komma till tals oavsett om man håller med dom eller inte.
Det är ju väldigt oroande t.ex att många politiker inte tar stort avstånd från de personer som under valet har stört många av de offentliga möten som SD har haft.

Citat:

Är inte så säker på att de flesta här är företagare även om många givetvis är det. Det finns en hel del anställda och studenter också.

Om mitt företag skulle gå dåligt så försöker jag hitta orsaken. Det behöver inte alls vara för höga kostnader som ställer till det. Dessutom anser jag inte att företagare ska ha det bättre än övriga människor. En hel del företagare röstar faktiskt på miljöpartiet och socialdemokraterna också.
Självklart ska inte företagare ha några större fördelar jämfört med andra personer i samhället men vänsterpartiet har ju som mål att förstatliga mycket av den verksamhet som idag är helt eller delvis privatiserad vilket knappast kan ses som positivt om man är företagare.

Även fast man röstar på miljöpartiet eller socialdemokraterna så har vänsterpartiet en stor makt när väl besluten ska tas.

Citat:

Absolut, och det görs (och har alltid gjorts) insatser på detta området hela tiden om man väljer att sätta sig in mer i politiska detaljfrågor.
Självklart så tror även jag att de redan idag försöker att få ner kostnaderna och ta bort onödiga utgifter men jag tror att det behövs mer arbete på den biten, annars kommer skatterna höjas varje/var fjärde år (Som har skett fram till 2006 då trenden vände).

Citat:

Muséerna har det ganska knapert (deras verksamhet är bredare än det som du ser när du går på en utställning) och det behövs mer resurser på de flesta håll inom det humanistiska området så jag tror inte det går att skära mer där utan att vi riskerar att förlora viktiga delar av vårt kulturarv. Vad gäller bidragen till konstnärer är jag betydligt mer kritiskt inställd. Visst kan man finansiera utställningslokaler och liknande men när det gäller löner så är jag mer tveksam. Det är inte en helt lätt fråga att ta ställning till dock. Problemet är att samtiden ofta inte uppskattar det som betraktas som genialt 100 år senare. Samma sak gäller för forskning där det inte är säkert att man kan använda resultaten i praktiken förrän om 20-30 år vilket gör att statlig finansiering är ett måste.
Visst behövs det mesta i stadsbudgten, men borde man inte prioritera vård, skola och omsorg fram till dess att man har en fungerande lösning inom det området? Samtidigt som det finns väldigt viktiga Muséer om vår historia så finns det många som inte ger något större värde tillbaka. Några sådana muséer finns det exempel på i filmen 1200 miljarder (http://video.google.com/videoplay?do...6604738&hl=en#)

Ersättningen för konstnärer såg jag nu att alliansen faktiskt hade tagit bort från och med 2010.

Citat:

Det där handlar väl mer om brist på kompetens hos de anställda än politik? Storföretagen brukar dessutom inte spendera miljarder på onödiga system. Misstag som kostar pengar begås i all verksamhet och det vore märkligt om så inte skedde även i den offentliga sektorn.
Misstag sker i alla verksamheter men jag tycker det är extra känsligt när det gäller den offentliga sektorn då de använder skattebetalarna pengar.
Sen ligger problemet i att de tydligen inte kan prioritera vart pengarna ska gå till, ett exempel är i Gävle där jag bor där man nästan årligen köper in något dyrt konstföremål. Samtidigt har vi Sveriges högsta arbetslöshet och sämsta sjukvård.

Och det var detta som jag menade lite med att de vill ta efter storföretagen, att man vill handla dyra och fina saker som man kan visa upp medans vård,skola och omsorg inte är riktigt lika roligt att spendera några pengar på.

Citat:

Ytterst lite "tjafs" skulle jag vilja säga, det mesta är nödvändiga utgifter. I en demokrati är allting en kompromiss och man kan inte hålla med om precis allt. Nu kritiserar du dock alliansens budget :)
Jag har skummit igenom budgeten och jag tycker jag ser ganska många poster som kan tas bort eller minskas. Förhoppningsvis så blir det lite mer fokus på denna fråga till nästa val och det partiet som gör det kan nog ta en hel del röster ifrån SD då jag har uppfattat att många av deras väljare är mest intresserad av den ekonomiska biten när de pratar om att minska invandringen.

Att det är alliansen budget är jag fullt medveten om och det går tyvärr inte att förändra en hel budget på 4 år oavsett om partiet heter Moderaterna eller Socialdemokraterna. Ta t.ex inkomstgarantin för konstärer som de nu har tagit bort. De kommer fortfarande vara tvungen att betala ut ersättning till de konstnärer som redan har fått bidraget beviljat och de kommer inte försvinna ur budget på många år.

Spindel 2010-09-18 18:13

Vadå att inte SD kommer till tals? Det är ju nästan bara SD man har hört i den här valrörelsen.

SD syns alldeles för mycket i media jämfört med den andel röster de fick förra valet.

Kommer Piratpartiet och F! till tals lika mycket som SD? Knappast.

Vi har en 4% spärr för att vi vill inte ha 20 olika partier i riksdagen. Hur skulle TV-debatterna sett ut om även Piratpartiet, Feministiskt initiativ och Sverigedemokraterna hade varit med?

Vad är det ni är så upprörda över egentligen? Att Alliansen inte vill samarbeta med SD? Alliansen vill inte samarbeta med S och V heller...

Yoghurt 2010-09-18 19:49

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20370023)
Vadå att inte SD kommer till tals? Det är ju nästan bara SD man har hört i den här valrörelsen.

SD syns alldeles för mycket i media jämfört med den andel röster de fick förra valet.

Kommer Piratpartiet och F! till tals lika mycket som SD? Knappast.

Vi har en 4% spärr för att vi vill inte ha 20 olika partier i riksdagen. Hur skulle TV-debatterna sett ut om även Piratpartiet, Feministiskt initiativ och Sverigedemokraterna hade varit med?

Vad är det ni är så upprörda över egentligen? Att Alliansen inte vill samarbeta med SD? Alliansen vill inte samarbeta med S och V heller...

T.ex så var de inte med i tv-debatten igår även fast de enligt opinionsmätningar troligtvis blir det tredje största partiet.
Piratpartiet och FI har under 1% av rösterna enligt mätningarna, så det är inte jämförbart.

Att de även blir attacked / störda vid de möten de anordnad anser jag inte vara så vidare värst demokratiskt heller och de gör ju också att de inte kan komma till tals.

WebboT 2010-09-18 20:02

Citat:

Ursprungligen postat av Yoghurt (Inlägg 20370037)
T.ex så var de inte med i tv-debatten igår även fast de enligt opinionsmätningar troligtvis blir det tredje största partiet.

3;e största? Är det dina egna opinionsundersökningar du går efter då? :eek:

hubbert 2010-09-18 20:09

Ser ut så här med de opinionsundersökningar som presenterades idag.
- Stödet för Sverigedemokraterna varierar i de olika mätningarna. Enligt SvD/Sifo tappar partiet 0,8 procentenheter till 3,8 procent, alltså under riksdagsspärren. Enligt Synovates förlorar SD 1,6 procentenheter och hamnar på 5,9. I United Minds har partiet 7,2 procent, vilket är en ökning med 0,1 procent. Enligt Novus går SD upp med 0,1 procentenheter till 4,4. -
http://www.svd.se/nyheter/politik/va...iv_5352137.svd

Yoghurt 2010-09-18 20:17

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20370038)
3;e största? Är det dina egna opinionsundersökningar du går efter då? :eek:

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/a...itet-1.1170760

hubbert 2010-09-18 20:21

Yoghurt det där var den 15/9 från Synovates. Idag så hade de tappat ned till 5,9 från samma institut.

WebboT 2010-09-18 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av Yoghurt (Inlägg 20370041)

Varför länkade du inte till denna i stället? 4.4%
http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=3318616
eller denna 3.8%: http://www.svd.se/nyheter/politik/va...et_5346421.svd
Förstår du nu hur meningslöst det är med att peka på en(1) enskild mätning?

hubbert 2010-09-18 20:37

SIFO, SKOP, Synovates, Sention, United Minds, Novus gör alla opinionsmätningar inför det här valet.
Resulaten växlar mellan alla dessa mer eller mindre. Så visst är det rätt så meningslöst att dra fram en enda undersökning.

WebboTs länk där till SR, där är det Novus som står för den för övrigt.

Gustav 2010-09-18 20:43

Citat:

Ursprungligen postat av Yoghurt (Inlägg 20370037)
Piratpartiet och FI har under 1% av rösterna enligt mätningarna, så det är inte jämförbart.

Att de även blir attacked / störda vid de möten de anordnad anser jag inte vara så vidare värst demokratiskt heller och de gör ju också att de inte kan komma till tals.

Du noterade inte att samtliga partier som deltog i debatten hade en sak gemensamt? De sitter alla i riksdagen - vilket Sverigedemokraterna alltså inte gör. Vilka partier som får sitta med i riksdagen baseras (som tur är) på riksdagsvalet och inte på opinionsundersökningar i media :).

Att Sverigedemokraternas torgmöten saboteras är däremot ett problem. Men det är den autonoma vänstern som ligger bakom sådana auktioner och de har aldrig varit kända för att ta så allvarligt på demokratin. Sverigedemokraterna är förmodligen det mest spännande som har hänt dessa "aktivister" sedan Göteborgskravallerna. Extremvänsterns tillvaro blir nämligen meningslös om det inte finns några högerextremister att kasta sten, ägg och glåpord på.

Sverigedemokraterna har själva sagt att de tror att uppmärksamheten som det ger gynnar dem. Det är alltså en fullt fungerande symbios där båda parterna drar nytta av varandra. Extremvänstern får utöva våld i tron om att det är meningsfullt och Sverigedemokraterna får uppmärksamhet i media.

Om Mona Sahlin är borgarnas största tillgång i valkampanjen, så är den autonoma vänstern en minst lika stor vinstlott för SD. Eftersom 99 % av det svenska folket avskyr stenkastande vänsteraktivister så kan det bara vara till Sverigedemokraternas fördel att synas som deras motståndare. Till och med jag blir sugen att rösta på SD när jag ser en maskerad liten ligist citera Lenin på TV.

Yoghurt 2010-09-18 20:56

Citat:

Du noterade inte att samtliga partier som deltog i debatten hade en sak gemensamt? De sitter alla i riksdagen - vilket Sverigedemokraterna alltså inte gör. Vilka partier som får sitta med i riksdagen baseras (som tur är) på riksdagsvalet och inte på opinionsundersökningar i media :).
Den slutsatsen drog jag också, men samtidigt är frågan hur ska vi kunna få in nya partier i riksdagen om vi bara tillåter de som redan sitter där att vara med i debatterna? Nu förstår jag också att man inte kan ta med varenda litet parti i hela Sverige, men t.ex SD, FI och Piratpartiet skulle kunna vara 3 partier som borde vara med i debatterna då man från opinionsundersökningar endå kan få en indikation om hur läget ser ut.

Kan det inte vara bra att få in nytt folk någon gång eller ska samma partier finnas i all evighet? Det låter bra med demokrati, men vad har vi egentligen idag att välja på? Blocken står ju väldigt nära varandra och ingen förutom möjligtvis vänsterpartiet har åsikter som kan urskiljas från de övriga partierna.

Yoghurt 2010-09-18 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20370045)
Varför länkade du inte till denna i stället? 4.4%
http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=3318616
eller denna 3.8%: http://www.svd.se/nyheter/politik/va...et_5346421.svd
Förstår du nu hur meningslöst det är med att peka på en(1) enskild mätning?

Absolut, det är mycket osäkert och jag tog bara den artikeln som ett exempel på att möjligheten finns att de får den andelen.

Går man efter SVT väljarindex så hamnar SD idag på 5.1% och det låter mer rimligt än 7.5%.

hubbert 2010-09-18 21:46

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20370047)

Inte hela sanningen det där. Ny Demokrati var med i slutdebatten 1991 trots att de inte satt i riksdagen. Vilket SD använder som ett argument.
Fast då hade Ny Demokrati legat rätt så stadigt runt 10% i de flesta opinionsundersökningar under en lång tid. Källa: http://www.dn.se/nyheter/valet2010/s...tten-1.1172426

klein 2010-09-19 07:58

MP har lite knasiga ideér. Men det har en också en del vettiga ideér för småföretagare.

Det parti som jag tro mest, är centerpartiet, det har det klart småföretagar vänligaste politiken.

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20368089)
Usch, ett starkt Miljöpartiet kommer köra Sverige i botten... Det bästa skulle vara om de åkte ur Riksdagen helt och hållet, näst bäst är att de simmar strax över spärren.

Kul att se att Moderaterna går så bra här!

klein 2010-09-19 08:02

Se vilken Kaos Ny demokrati lyckades med.. 500% räntor, massarbetslöshet osv. Ändå var Carl Bildt en bra statsminister

Men NyD klarade 4% spärren på 1 val.. Varför SD inte släppts in, är väl för SD har smutsig bakgrund. NyDemokrati var "invandrakritisk", men det började tappa väljare när det börja hetsa emot muslimer. Men så länge Ian & Bert var partiledare, så var NyD ett vettigt parti.

SD har grundasts av gamla legoknektar som stred för SS, de värdegrunder som de står för.

Citat:

Ursprungligen postat av hubbert (Inlägg 20370053)
Inte hela sanningen det där. Ny Demokrati var med i slutdebatten 1991 trots att de inte satt i riksdagen. Vilket SD använder som ett argument.
Fast då hade Ny Demokrati legat rätt så stadigt runt 10% i de flesta opinionsundersökningar under en lång tid. Källa: http://www.dn.se/nyheter/valet2010/s...tten-1.1172426

klein 2010-09-19 08:10

Citat:

Ursprungligen postat av Yoghurt (Inlägg 20370049)
Absolut, det är mycket osäkert och jag tog bara den artikeln som ett exempel på att möjligheten finns att de får den andelen.

Går man efter SVT väljarindex så hamnar SD idag på 5.1% och det låter mer rimligt än 7.5%.

Ny demokrati fick 6%.. SD bör väl få mellan 4% till 5%. Man får inte glömma att SD är väldigt svaga i Sthlm, man bruka säga utan Sthlm inga Riksdagsplatser.

Jag förstår att folk rösta på SD i Malmö, med det problem som finns i Rosengård. Men Sthlm tycker jag personligen inte de är så farligt. Rinkeby som en del SD anhängare använder som skräck exempel. Men se på Söder för 40 år sedan..

Sedan tro jag nog många avvaktade emot SD, det finns en väldigt hög knäppgök faktor bland SD anhängare, deras "bruna" rötter är inte till deras fördel. Riksdagskandianter som misshandlar folk på gatan känns som väldigt främande i mina ögon. SD skinheads gen sitter kvar tydligen.

spock 2010-09-19 13:17

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20370074)
Se vilken Kaos Ny demokrati lyckades med.. 500% räntor, massarbetslöshet osv. Ändå var Carl Bildt en bra statsminister

Men NyD klarade 4% spärren på 1 val.. Varför SD inte släppts in, är väl för SD har smutsig bakgrund. NyDemokrati var "invandrakritisk", men det började tappa väljare när det börja hetsa emot muslimer. Men så länge Ian & Bert var partiledare, så var NyD ett vettigt parti.

SD har grundasts av gamla legoknektar som stred för SS, de värdegrunder som de står för.

Jag måste bara fråga om du har några belägg för att Ny Demokrat skulle ha ansvar för det ekonomiska misslyckandet av den borgerliga regeringen på 90-talet? De borgerliga hade egen majoritet, och jag hade inte trott att Ny Demokrati hade mycket att säga till om i stora ekonomiska frågor.

KristianE 2010-09-19 13:56

Det ekonomiska misslyckandet på 90-talet berodde på bankkrisen och
ingenting annat. Ni tror väl inte att Sverige inte skulle påverkas om
800 miljarder bara försvann..

Yoghurt 2010-09-19 13:59

Angående 90-talskrisen,
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17078.ab

Dakota 2010-09-19 15:21

Jag såg idag att både Aftonbladet samt Expressen verkar köra en "rösta inte på SD" kampanj idag. Frågan är bara om det hjälper, eller istället ger sympatiröster..

KristianE 2010-09-19 16:28

Illa när medier som ska vara objektiva visar sitt rätta jag..

tartareandesire 2010-09-19 16:47

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20370128)
Illa när medier som ska vara objektiva visar sitt rätta jag..

Det är en väsentlig skillnad mellan att vara objektiv och att inte ha några åsikter. Det finns ingenting som hindrar att en tidning aktivt försöker verka för att påverka samhället så länge de fortfarande har en objektiv nyhetsrapportering. Säger man "rösta inte på SD" så framgår det ganska tydligt att det inte är en nyhet...

Linuus 2010-09-19 17:08

Men det var ju en jäkla massa gnäll att tidningarna gaddade ihop sig o smutskastade Mona och att det var så förfärligt (Mosa Mona). Sen kör tidningarna en "Mosa SD"-kampanj och då hejjar alla bara på. Lite knepigt...

Clarence 2010-09-19 17:21

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20370135)
Men det var ju en jäkla massa gnäll att tidningarna gaddade ihop sig o smutskastade Mona och att det var så förfärligt (Mosa Mona). Sen kör tidningarna en "Mosa SD"-kampanj och då hejjar alla bara på. Lite knepigt...

Nyhetsrapportering är en sak och ledarens subjektivitet en annan sak. Du kan t ex titta på SVDs ledare och se att det är en återkommande smutskastning av vänstern där. Liksom det är otroligt tydligt att dagens ledare i kvällsblaskorna om främlingsfientlighet är subjektiv. Det är inte speciellt stor idé att över huvudtaget ha en ledarredaktion om denna ska försöka stå för en objektiv rapportering.

Anklagelserna om smutskastandet av Mona rörde dock rena nyhetsinslag vilka bör vara relativt objektiva, enligt bred konsensus.

KristianE 2010-09-19 19:29

Ledarsidorna är en sak men förstasidan är en helt annan!

Erik Stenman 2010-09-19 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av Menox (Inlägg 20370124)
Jag såg idag att både Aftonbladet samt Expressen verkar köra en "rösta inte på SD" kampanj idag. Frågan är bara om det hjälper, eller istället ger sympatiröster..

Kul att den heter ”VI GILLAR OLIKA” och det bara går att rösta "jag stödjer bojkotten av SD", men inte att man inte gör det.

De etablerade medierna har ju lyckats få in Sd i riksdagen nu genom att elda på martyrstämpeln.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson