WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Antipiratbyrån gör razzia mot ISP (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6659)

Joel 2005-03-12 03:05

Citat:

Ursprungligen postat av herkules
Citat:

Ursprungligen postat av programmer
Shit, vilken soppa! :lol:

Jag har praktiserat på XYZ kommuns IT-service (de som servar alla skolor, arbetsplatser och annat inom kommunen vad gäller datorer, it och bredband) och där hade dom ett dedikerat rum med servrar som stod på dagligen för att bränna(läs kopiera) mjukvara såsom film, programvara och spel (!!)

Kanske man skulle ge ett anonymt tips till ATP? :blink:

Editerat: Inga så specifika detajler här tack, det kan bara skapa problem för WN.

"Kanske man skulle ge ett anonymt tips till ATP?"

Vad är det här? Som om ingen här laddar ner copyrightskyddat material...

Jag anser att det föreligger en viss skillnad på när en privatperson(som du å jag) laddar ner en ny skiva i mp3 format än när ett kommunalägt bolag med inriktning it/data-service använder delar av sina lokaler till att främja och maximera piratkopierandet mellan sina anställda.

Men det kanske bara är jag :ph34r:

Schneaker 2005-03-12 03:07

Citat:

Originally posted by grazzy@Mar 11 2005, 00:48
Att hacka på dem eller försöka sänka deras webbsida leder inte till särskilt mycket, vilket troligen schneaker på hamsterpaj fått lära sig den hårda vägen.
Hårda väen? Lära sig?

Jag inkluderade ett litet script i vår footer och *poff* var APB nere. Har inte fått några replessarier eller nåt av det hela. Det enda som hände var att de pekade om domänen till 127.0.0.1

Nu i efterhand så var det kanske inte så jättesmart att sänka dem, jag ville mest testa om det funkade att göra så som jag gjorde :)

ztream 2005-03-12 03:24

Så om någon sänker hamsterpaj för att testa om det funkar så vidtar du inga åtgärder?

Om man ger sig in i leken får man leken tåla eller? Dvs. har man en hemsida på internet hör det till att bli DOS:ad?

Schneaker 2005-03-12 11:53

Citat:

Så om någon sänker hamsterpaj för att testa om det funkar så vidtar du inga åtgärder?

Jag har tillfälligt tagit en paus från hamsterpaj, så det blir någon annan som tar de åtgärderna. Vi har blivit DoSade innan, men fick stopp på det så snart något hände.
Jag skrev att jag Inte har sett några replessarier från APB, än.

Citat:

Om man ger sig in i leken får man leken tåla eller? Dvs. har man en hemsida på internet hör det till att bli DOS:ad?

Har man en större site så hör det väl tyvärr till. Det finns alltid någon som retar sig på en och drar igång en attack.

Det hela började med att jag skulle testa en idé till ett "spamscript". Eftersom Jag inte direkt gillade APB så fick det bli de som hostade bilderna. När siten dog så plockade vi ner scriptet, sedan snackade jag med en snubbe på Piratbyrån som tyckte det var rätt häftigt att vi sänkt APB. Han tyckte att vi skulle fortsätta. Vi fortsatte.

Och visst, det var inte vidare smart. Vill man försöka göra ett seriöst intryck så ska man kunna argumentera för sin sak, och inte attackera "motståndaren" med våld...

Jonas 2005-03-12 14:23

Citat:

Originally posted by Schneaker@Mar 12 2005, 11:53
Och visst, det var inte vidare smart. Vill man försöka göra ett seriöst intryck så ska man kunna argumentera för sin sak, och inte attackera "motståndaren" med våld...
Har du kommit på det nu i efterhand?

För annars talar du verkligen emot dig själv.
För enligt mig så är DDoS ett sätt att slåss med. Och tydligen så bankade du skiten ur APB. Och var någonstans argumenterade du emot dom?

hnn 2005-03-12 14:42

Citat:

Ursprungligen postat av Haghjoo
Citat:

Originally posted by -hnn@Mar 11 2005, 15:48
Citat:

Ursprungligen postat av Haghjoo
- På forum förekommer det saker som är olaga hot mot mig och i natt ringde det på mina barns mobiltelefoner. Det är lågt, säger Henrik Pontén
-IDG
Stackars karl. Att det finns folk i sverige som är renodlade idioter visste jag, men inte att någon skulle sjunka såhär lågt.

Vafan... Idioten har valt yrket.... Han får tåla sånt....
Han kan inte komma och sno massa servrar utan att kolla att innehållet är korrekt med det dom söker...
Han har blivit en hatad offentlig person på 1 dag. Nästa vecka är han glömd tills nästa gång han är lika korkad....

Mest pga. att han har blivit en frontfigur för APB...

Växupp, varför ska hans yrke gå ut över hans barn?
Föreställ dig själv i hans situation.

Jag sa inte att det skulel gå ut över hans barn. Jag sa att han valt yrket, och får tåla att folk ringer, mailar, hotar för att dom inte gillar han.

Jag vet massvis med folk som kastat sönder Göran Perssons rutor i Malmö, skurit sönder däcken på en viss tv-stjärnas bil, busringt till ett antal politiker...

Dom är offentliga personer, dom får stå för vad dom säger och gör.
Jag säger inte att det är OK att gå på familjen, det är fel.
Dom kan inte hjälpa att de har en av sveriges mest hatade personer till förälder.

Mario 2005-03-12 14:47

Jag kan sätta pengar på att varenda en av er har något olagligt upphovsrättsskyddat material på er dator.

Detta var inget kluster Thomas, det var ett antal olika servrar. Ingen smart människa går ut med mer info på ett publikt forum som detta, jag är inte förvånad om APB läser denna tråden just nu.

Citat:

Originally posted by Micke04@Mar 10 2005, 21:41
Jag skulle ha överseende om detta inträffade med Bahnhofs anställdas privata linor i hemmet, men att det sker mitt i kontoret sänker mitt förtroende för Bahnhof rejält.
Tänk att jag var nära att skaffa dedikerad server hos dom, nu är det definitivt uteslutet.

Om du ändå visste vart vissa av dessa servrar står.

Detta är varken Kazaa eller DC för er som inte förstått det ännu.

hnn 2005-03-12 14:49

Uppdatering:

Henrik Pontén är "piraternas" fiende nr. 1...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...616140,00.html

Infocore 2005-03-12 15:01

Citat:

Originally posted by hnn@Mar 12 2005, 15:49
Uppdatering:

Henrik Pontén är "piraternas" fiende nr. 1...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,616140,00.html

Patetisk propaganda är vad det är. Att Aftonbladet dessutom springer deras ärenden gör ju saken ännu värre...

Thomas 2005-03-12 15:22

Citat:

Originally posted by Mario@Mar 12 2005, 14:47
Detta var inget kluster Thomas, det var ett antal olika servrar. Ingen smart människa går ut med mer info på ett publikt forum som detta, jag är inte förvånad om APB läser denna tråden just nu.
Det är väl ingen nyhet för dom, dom har ju sett grejerna, sedan om man vill kalla det kluster eller inte men räknar man ut vad denna mängd filer har i disk. Jag skulle inte ens vilja betala elräkningen till dessa grejer. Det finns ju många sidor på nätet som tror sig veta massa detaljer. Så vill man frossa i läsning är det ju bara att leta.

Vad som stämmer eller inte är ju svårt att avgöra men en server (Enigma CD) skall ju haft över 20TB disk. Räknar man vad motsvarande filer i beslaget borde ta i disk är det ju inte orimligt. Om man då räknar ut vad det skulle kosta att köpa dessa diskar så förstår man ju att det inte är nån femtonåring som tagit veckopengen till detta. Sedan om man tittar i trafik och sedan jämför vad vi här på WN får när vi hyr en svensk server så säger ju det endel också. Värdet av dessa servrar med denna uppkoppling är ju en hel del om vi skulle bett bahnhof om en offert.

Citat:

Detta är varken Kazaa eller DC för er som inte förstått det ännu.
Jag har ingen som helst koll och har inte påstått mej veta nåt heller! Men i mina ögon lutar det nog mer åt en annan typ av delning. Och jag försöker bara med logik jämföra med det som är vardag för många här på WN, dvs hosting av våra sidor och priset på det. En snabb huvudräkning så kan vi alla här på WN hyra in oss på dessa servers gångra våra behov med 10 och vi skulle ändå kunna driva ett av sveriges störsa sheard-hosting webbhotell vid sidan av utan att på långa vägar få problem med disk eller bandbredd.

Thomas

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson