![]() |
Måste säga att jämförelsen mellan att läsa min privata korrespondens och att köra förbi en hastighetskamera på allmän väg haltar betänkligt. Riktigt dålig liknelse...
|
gummianka: Hävda? Du menar att fartkameran fotar konstant? Kom in i matchen.
Conth: Ja, väldigt. |
Det finns flera saker som blir fel när man jämför fartkameror med FRA:s signalspening.
Du informeras om att det finns en fartkamera, precis som har nämnts. Vill man undvika fartkameran kan man välja en annan väg. FRA informerar inte att man övervakar din kommunikation. Fartkamrorna samlar inte in någon information om man inte kör för fort. FRA läser informationen och avgör i efterhand, efter det att de tagit dem av informationen, om man är misstänkt. Informationen från de som faktiskt har registerats från en fartkamera (kört for fort) används inte i andra sammanhang. Man skickar inte infon till arbetsgivare, SÄPO eller liknande. Om du har blivit bevakad (kört for fort) av en fartkamera har du möjlighet att rättsligt pröva detta i domstol. Den möjligheten har du inte med FRA, eftersom du inte ens vet om det. |
Citat:
FRA sitter inte och läser alla mail, utan om din kommunikation innehåller parametrar som triggar systemet (med största sannolikhet analyseras inte ens trafikens innehåll i detta skede eftersom det bara är små rättshaverister som skriver "bomba Bush" i sina mail, inom terrornätverken är man lite klyftigare än så) så kommer det skickas vidare till analys. Hur en arbetsgivare skulle kunna få tillgång till FRAs underrättelseinformation får du gärna utveckla, den är det inte bara att ringa och begära ut... Det är klart att mycket blir fel när man försöker göra en sådan här jämförelse, men det beror på att det inte är helt analoga företeelser. Fartkameror eller för den delen ett ICA-kort utgör inte ett mindre intrång i din personliga integritet än FRA:s aktiviteter. |
Tillägg till Anders lista:
Vem som helst kan gå till vägen och titta på mig när jag kör föbi, dom kan ta kort på min bil och klocka min hastighet utan att göra något olagligt. Jag färdas på allmän väg. En enorm skillnad mot att läsa mina privata brev. |
Citat:
|
Westman: men hur tror du att den vet När den ska ta bilden ? Självklart mäter den ju hastigheten på alla bilar, alltså samlar den ständigt in information, anonymt,
Jag tycker inte alls att jämförelsen haltar, det handlar om konstant elektronisk övervakning, den haltar bara om man på allvar tror att någon verkligen sitter och i klartext läser ens mail. Citat:
Alla är väl vid det här laget informerade om att det sker övervakning av datatrafiken som passerar landets gränser, eller !? Citat:
Citat:
Citat:
Det finns såklart faror och förtjänster med båda systemen, men jag förstår inte varför man väljer att lita på storebror staten i ett fall, och misstror dom utan dess like i ett annat. |
Citat:
Hur kan man missa den uppenbara, viktiga skillnaden...? Jag lägger ner diskussionen. För mig känns det som ett oerhört mycket allvarligare intrång i min integritet att staten har rätt att läsa mina privata brev än att jag blir fotad när jag kör för fort... @tstorm: Javisst KAN en adminstratör e.dyl. läsa mina e-brev som passerar en nod på nätet, men han FÅR INTE göra det. Stor skillnad även där... *edit stvning ;) |
Citat:
Nej, jag köper inte alls dina trubbiga argument och liknelser men fortsätt gärna att slå ned fyrkantiga klossar i runda hål. Det är rätt intressant att se. |
Citat:
Jag har även försökt hitta information om att en administratör ska ha dömts för att ha läst någons privata mail, men finner ingen. Jag finner inte ens några belägg för att en e-postadministratör gör sig skyldig till brott genom att läsa någon annans mail. Ej heller finner jag några källhänvisningar till många andra av de "fakta" som redovisas i denna tråd. Tydligt är att mycket handlar om vad man "själv känner" i denna fråga, men det är till mycket stor del färgat av en massmedial hysteri och en hel del missuppfattningar om vad FRA egentligen får ägna sig åt. FRA ägnade sig åt signalspaning långt innan denna lag klubbades igenom, och då i praktiken helt oreglerat - varför hördes inga upprörda röster om avlyssnade mobiltelefonsamtal och trådlös internettrafik då? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson