WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Blondinbella utsatt för övergrepp (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30665)

Johan H 2008-07-23 00:49

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar
Citat:

Ursprungligen postat av Tez
Fortfarande jävligt dumt att skylla på resebyrån.

Jo det har du rätt i. Men BB har ändå en poäng i att resebyråer borde lägga lite krut på att informera i synnerhet minderåriga resenärer om de spelregler som gäller.

Ja verkligen, dumt av apollo att inte använda sin passagerarlista på ett bättre sätt när resenärerna väl landar nere i italien.
Jag menar, när dom ser att det står blondinbella 17 år från stockholm SOM FÅTT TILLÅTELSE AV SIN FAR OCH MOR ATT RESA UTOMLANDS själv så bör det ju vara deras uppgift att informera och inte bella´s föräldrar att kolla upp sånt med apollo innan dom ger tillåtelse.

gummianka 2008-07-23 06:55

jag tycker bara det skulle vara väldigt skönt om det kom fram att det hela bara var en skapad "legend" (då menar jag allt, blogg, bella..) för att visa på en snedvridning i dagens samhälle, då skulle bella ha en hel del cred...tänk vilket jävla liv det skulle bli...men när jag tänker "hon KAN ju inte vara på riktigt," så är det väl bara jag som börjar bli gammal...

htiawe 2008-07-23 07:21

Det vore ändå värre, det är många som är utsatta för övergrepp som har det nog svårt idag att känna att omvärlden tror på dem.

gummianka 2008-07-23 08:46

okej, JAG tycker det är värre att en blogg om absolut ingenting innebär en genväg till...i princip vart som helst vad det verkar, jag har iofs bara läst hennes blogg vid en handfull tillfällen, men jag såg henne på "Frånvarande" på TV8, det var ju beklämmande...eller värre...vi pratar ju om samma sak, hon har ju inte fått massa press för att hon blivit utsatt för övergrepp, jag är övertygad om att det sker mer eller mindre dagligen, hon har ju fått press för att hon är BB...

Samben 2008-07-23 11:01

Citat:

Originally posted by gummianka@Jul 23 2008, 08:46
okej, JAG tycker det är värre att en blogg om absolut ingenting innebär en genväg till...i princip vart som helst vad det verkar, jag har iofs bara läst hennes blogg vid en handfull tillfällen, men jag såg henne på "Frånvarande" på TV8, det var ju beklämmande...eller värre...vi pratar ju om samma sak, hon har ju inte fått massa press för att hon blivit utsatt för övergrepp, jag är övertygad om att det sker mer eller mindre dagligen, hon har ju fått press för att hon är BB...
I dina ögon ja, men om du tar en närmare titt så är det flera hundra tjejer om inte flera tusen som inspireras av hennes blogg, hennes modetips osv..
Även jag har sett hennes framträdanden i TV, okej inte det bästa men hon har iallafall nått dit med något hon själv skapat. En reklamblogg inom kategorin mode.

gummianka 2008-07-23 11:14

Jo fast antalet säger ju absolut ingenting, masspsykoser finns det ju gott om i världshistorien, VAD är det som dom inspireras av ?
Från det fåtalet inlägg som jag läst skulle jag kunna peka på ett antal citat som är....tänkvärda....fast kanske inte i ordets positiva bemärkelse, igår gjorde jag även "misstaget" att läsa en av dessa inspirerade läsares egna bloggar (som jag är helt säker på att Bella själv inte läser) och det var en alltigenom sorglig läsning, och det SISTA den personen behövde var någon som Bella som inspirationskälla och förebild.

editedit: ...och...okej, var det en blogg inom mode som det handlade om så vore det väl en sak, men det är ju inte så Bella ser sig själv idag...och sen det där med att hon är själv trodde jag var en myt som vi slagit hål på...
bara för att klargöra, jag är INTE avundsjuk, helt klart ska man utnyttja dom resurser man har, så det ska hon klart ha cred för, men vad detta säger om samhället i övrigt, det skrämmer iaf mig...

FredrikNas 2008-07-23 11:20

hehe iofs offtopic, men jag fick ændå en aftonbladet flashback av det hær inlægget =)

Har det hænt som hon sæger så ær det naturligtvis hemskt, men vad gør en underårig flicka på krogen i utlandet?

autosvar 2008-07-23 11:23

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H
Citat:

Originally posted by -autosvar@Jul 22 2008, 00:05
Citat:

Ursprungligen postat av Tez
Fortfarande jävligt dumt att skylla på resebyrån.

Jo det har du rätt i. Men BB har ändå en poäng i att resebyråer borde lägga lite krut på att informera i synnerhet minderåriga resenärer om de spelregler som gäller.

Ja verkligen, dumt av apollo att inte använda sin passagerarlista på ett bättre sätt när resenärerna väl landar nere i italien.
Jag menar, när dom ser att det står blondinbella 17 år från stockholm SOM FÅTT TILLÅTELSE AV SIN FAR OCH MOR ATT RESA UTOMLANDS själv så bör det ju vara deras uppgift att informera och inte bella´s föräldrar att kolla upp sånt med apollo innan dom ger tillåtelse.

Nu märker du ord. Jag har tydligt sagt att det är fel att skylla på resebyrån. Det förhindrar dock inte att det går att förbättra informationen till resenärerna. Och det paradoxala är att sist jag hamnade på en charterreseort så verkade allsköns lekledare från olika brittiska, tyska och svenska bolag snarare uppmuntra till att exempelvis dricka för mycket än att vara någorlunda måttfull. Men trots det så anser jag att det personliga ansvaret inte kan förhandlas bort och även i det fallet skulle det vara fel att peka finger på resebyråerna.

tartareandesire 2008-07-23 11:36

Citat:

Ursprungligen postat av Samben
Citat:

Originally posted by -autosvar@Jul 21 2008, 23:44
Citat:

Ursprungligen postat av Brazzan
Citat:

Vore det ett PR-trick skulle det i vilket fall som helst aldrig vara ett bra strategiskt drag - offer är sällan kommersiellt intressanta och skulle hon tänka affärsmässigt skulle hon ha hålit tyst om det.

Det håller jag inte med om.... Tycka synd effekten kan få en bra effekt hos naiva tonårstjejer som är majoriteten av hennes besökare. Bara min gissning dock.

Jo men medlidande säljer inte livstilsprodukter såsom Gucciväskor och SATC-prylar särskilt bra. Visst - hon kan ge ut en bok - om händelsen är angelägen nog och hon hittar en bra spökskrivare - men jag tror ändå att det inte kommer att påverka hennes glamourimage positivt. Och det är väl det som är den tråkiga kontentan - hon är ett offer inte en gång vid själva händelsen utan även efteråt pga det sociala stigma som övergrepp innebär för offret.
Förresten - även om det är ansvarslöst att vara en snygg, full tonåring som puffar upp brösten i en kultur där det kan uppfattas som en invit till sex så är ett Nej ett Nej i alla delar av världen och lika brottsligt i Italien som i Sverige även om det kanske inte är brottsligt i Iran eller Afghanistan.

Ge mig gärna källa på att det inte är brottsligt i Iran eller Afghanistan. Tycker att det är patetiskt att dra in länder från mellanöstern i tråden då det inte har med topic att göra. För övrigt så är det föräldrarnas ansvar att se till att ens dotter klarar sig i ett främmande land och inte resebyråns. Sen är det alltid ett plus om resebyrån står för en del av ansvaret men inget man ska ta för givet.

Det är väl snarare så att det brukar vara hårdare straff i sådana länder. Vad nu det har med saken att göra som sagt var.

Samben 2008-07-23 13:14

Citat:

Originally posted by gummianka@Jul 23 2008, 11:14
Jo fast antalet säger ju absolut ingenting, masspsykoser finns det ju gott om i världshistorien, VAD är det som dom inspireras av ?
Från det fåtalet inlägg som jag läst skulle jag kunna peka på ett antal citat som är....tänkvärda....fast kanske inte i ordets positiva bemärkelse, igår gjorde jag även "misstaget" att läsa en av dessa inspirerade läsares egna bloggar (som jag är helt säker på att Bella själv inte läser) och det var en alltigenom sorglig läsning, och det SISTA den personen behövde var någon som Bella som inspirationskälla och förebild.

editedit: ...och...okej, var det en blogg inom mode som det handlade om så vore det väl en sak, men det är ju inte så Bella ser sig själv idag...och sen det där med att hon är själv trodde jag var en myt som vi slagit hål på...
bara för att klargöra, jag är INTE avundsjuk, helt klart ska man utnyttja dom resurser man har, så det ska hon klart ha cred för, men vad detta säger om samhället i övrigt, det skrämmer iaf mig...

Det dom inspireras av är att en kvinna kan lyckas oavsett ålder, hennes modetips (även fast det mesta är reklam osv..

Vem har sagt att hon jobbar själv? Jag sa att hon har byggt upp sitt egna varumärke från scratch och med tiden fått in en bloggcoach från glife i styrelsen som hjälpt henne med marknadsföring och annonsering. Det är precis som att vem som helst här skulle få in en investerare i sitt projekt, ska man då säga att denne inte har gjort något själv? Svar nej.

Slutdiskuterat. Var vänliga håll er till topic annars begär jag att tråden läggs ner.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson