![]() |
När något händer så nära blir man mer engagerad då det är enklare att relatera till. Men jag håller med om att vi blundar lite väl mycket för det som händer utanför Sverige.
Den här filmen för Unicef har i alla fall fått mig att tänka lite längre. http://www.youtube.com/watch?v=hiK8XgPXkv0 |
Det är ingen nyhet att polisen jobbar dåligt.
Ett ärende vi hade med polisen lades ner pga för lite bevis enligt dem. Trots det så bad JET (bensinmack) polisen flera gånger att komma och hämta en CD-skiva från övervakningskamerorna som hade spelat in allting. (dvs tillräckligt med bevis). Men polisen "orkade" inte hämta skivan.. så det blev aldrig löst. Vi behöver verkligen fler poliser i landet, och mer resurser borde läggas på polisen istället för någon bowlinghall i happaranda. T.ex detta med 42 åriga miffot skulle kunna blivit löst för över 1 år sedan om polisen haft tillräckligt med resurser för att kunna bry sig om ärendet. Och då skulle Engla 10 och kanske t.o.m fler levt idag.................. Sverige är på väg neråt. :( |
Nja, jag håller med dig men ändå inte. Bristerna i ditt specifika fall hade sannolikt individuella orsaker och berodde nog inte på polisens brist på resurser. Man bör snarare ställa högre krav på polishögskolornas utbildningar och antagningar än som är fallet nu (talar av egen erfarenhet vad gäller personer som läser / läst där).
Vad man bör tänka på är att ytterst få individer som begår grova våldsbrott är återfallsförbrytare. De allra flesta mördare (denne man var ju inte en mördare i grunden) begår ett mord, varken mer eller mindre. Att sätta in mer resurser på att lösa brotten är bara delvis rätt väg att gå (svenska polisen har fortfarande goda resultat), förebyggande åtgärder är långt viktigare. |
Citat:
Sen vad det gäller livstidsstraff för mord, dubbel mord eller massmord (eller vem man mördat) så ska det, rent jurisdiskt, inte påverka straffets längd, men det är ju självklart att det påverkar. Jag menar, Arklöv & Co lär ju få sitta längre för dubbelmordet på poliserna i Malexander än vad de hade fått sitta om de skjutit två "icke-poliser", på samma sätt som en dubbelmördare får sitta lite längre än en "enkelmördare"... 42-åringen kommer dock med största sannolikhet bli granne med Thomas Quick snarare än Jackie Arklöv...´ *Edit: Stavning* |
Suttit i 25 år finns det en som har gjort. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article116022.ab
Annars lär det inte finnas en enda person till som gjort det. Numera döms mördare enligt praxis till 10 års fängelse (ute efter 7 år om de inte missköter sig allt för mycket) efter det att Högsta Domstolen har sagt till där. |
Tycker nog det är ganska stor skillnad mellan denne man och Thomas Quick. I fallet med Thomas Quick så är det nog ganska sannolikt att han är oskyldig till flertalet mord som han erkänt, kanske till och med samtliga om man har otur. Att han är psykiskt sjuk är väl ingen tvekan om, men huruvida han är skyldig till morden kan ju diskuteras.
|
Citat:
Folk som är kapabla till att döda barn är kapabla till att få en incjerad (stavning) spruta i armen. |
Citat:
/ironi Kortsiktigt kanske dödstraff låter som en vettig lösning, men sålänge oskyldiga döms så funkar det ju inte... Det må kosta pengar, men fängelse/vård är det enda vettiga straffet. |
Citat:
En rattfyllo går inte in för att döda en människa, men han vet mycket väl om vad som kan hända. En störd sexbrottsling kidnappar ett barn och han vet vad han vill från början. Herregud han dödade ju henne direkt efter att han hade kidnappat henne :( Allstå bestämde han sig för något och gjorde det. Ni som anser att dessa brottslingar ska få rehab i 15år och sedan komma ut i samhället kan fan dra, då ni sedan klagar på att man betalar för mycket skatt. Tänk om det vore ert barn, hade ni tänkt likadant? |
Ditt argument förutsätter att han tagit ett "friskt", förnuftigt och rationellt beslut att göra detta. Den här karln är långt ifrån frisk och saknar förmodligen förmågan att fatta ett vettigt beslut i frågan. Så hans sjudom är att jämnställa med rattonykterhet (enligt min åsikt) på det sätter att varken mördaren eller rattfyleristen har kapaciteten att ta ett vettigt beslut i frågan.
Och hade det varit mitt barn hade jag hellre sett personen lida bakom lås och bom i 40 år än att han får somna in stillsamt direkt... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson