WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Lönelistan (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25555)

Kristoffer G 2008-02-05 18:08

Att få statistiken 100% korrekt är omöjligt... angående erbjuda kompensation för referenser så gör vi ju redan detta nu i form av en tävling.

Men som sagt, redan från första projektdagen så insåg vi detta problemet.

Erik Stenman 2008-02-05 18:25

Läs lite sannolikhetslära och statestik i en mattebok så förstår du hur du får bort oseriösa bidrag. Du skalar bort den övre och undre 3%, kommer dock inte ihåg hur mycket man skulle ta. Nu när bidragen är ganska få kanske du tar ett medelvärde som består av alla förutom den högsta och lägsta lönen. Det finns smarta sätt att lösa detta på och jag tror jag har sett ett skript någon gång som gör sådant här automatiskt.

Kristoffer G 2008-02-05 18:37

Vi använder förtillfället medelvärde, median, övre kvartil och undre kvartil. Jag ska undersöka det du talar om men att skala bort 3% av den övre och undre delen kan dock göra statistiken mer missvisande eftersom man inte kan se de kraftiga svängningarna på lönerna.

Det är ett evigt kämpande för att filtrera ut oseriösa bidrag och det bidraget som ni precis nämnde på 50 000kr har vi tagit bort manuellt nu pga vissa omständigheter.

pokerstjärna 2008-02-05 18:46

Citat:

Originally posted by Brazzan@Feb 5 2008, 19:08
Att få statistiken 100% korrekt är omöjligt... angående erbjuda kompensation för referenser så gör vi ju redan detta nu i form av en tävling.

Om man gör det på detta vis jag nämnde så är det 100% möjligt. :)
Men det kräver som sagt att folket gör det också.
Alla löner är ju väldigt individuella beroende på jobb och det är svårt att se om någon "ljuger" eller inte.

Kristoffer G 2008-02-05 18:49

Lönerna blir sannoligt mer korrekta, men det finns fortfarande spelrum för fusk eftersom det inte är så svårt att förfalska ett lönebesked... man skulle i så fall behöva namn på alla referenser och kontakta arbetsgivaren för att kontrolelra uppgifterna.... detta är inte möjligt och absolut inte den typ av verksamhet vi vill bedriva.

Edit* Det jag vill komma till är att vi aldrig kan garantera att lönerna är korrekta... men vi kämpar dagligen med att illustrera en så bra bild som möjligt på hur det ser ut.

pokerstjärna 2008-02-05 18:57

Citat:

Originally posted by Brazzan@Feb 5 2008, 19:49
Lönerna blir sannoligt mer korrekta, men det finns fortfarande spelrum för fusk eftersom det inte är så svårt att förfalska ett lönebesked... man skulle i så fall behöva namn på alla referenser och kontakta arbetsgivaren för att kontrolelra uppgifterna.... detta är inte möjligt och absolut inte den typ av verksamhet vi vill bedriva.
Om man skickar in årsbeskedet så kan man räkna ut genomsnittlig månadslön.
Och varför skulle man vilja förfalska och hur ska man få tag på någon annans?

Men men, Slå er ihop med företag och be dom fråga sina anställda om dom skulle vilja vara intresserade av tjänsten!
Jag brainstormar bara nu :)

Kristoffer G 2008-02-05 18:59

Absolut, jag förstår att du brainstormar.. och det är denna diskusion jag/vi är ute efter... lönelistan hade inte sett ut som den gör idag om vi inte hade lyssnat på personers åsikter.

Ara 2008-02-08 13:15

Hur blir det när folks löner ändras?

Tex:

Jag tjänade 30k/mån förra året och skrev in det, men iår tjänar jag 33k/mån.

Det gör att "medellönen" blir fel efter som den bla baseras på gamla siffror?

Kristoffer G 2008-02-08 14:32

vi började i slutet av 2007 med lönelistan och kommer ha kvar denna statistik till årsskiftet 2008/9. Vi kommer sedan spara undan lönerna för 2007/8 och presentera dessa separat.. eller tillsammans med 2009 års löner om man väljer det. Den funktionen kommer införas 2008/9.

Martin™ 2008-02-08 16:04

Citat:

Originally posted by Brazzan@Feb 5 2008, 19:08

Kan ni inte göra så man på hemsidan kan välja mellan att se statistik över alla inlagda löner / bara dom kontrollerade lönerna, det borde väll vara en ganska bra lösning?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson