WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Dålig service på webhotell , bransch sjukdom? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24362)

teddyjohan 2007-11-08 18:31

Instämmer med föregående talare. Dock är diskussionen något snedvriden.

De flesta (?) webbhotell pratar om hög uptid, tillgänglig support osv. och då blir det inte bara lite utan fullständigt irrelevant hur mycket man är beredd att tala, eftersom man har rätt att kräva det man blivit utlovad för 100 Kr lika mycket som för 10 000 Kr. Att diskutera om ett webhotell ska eller inte ska erbjuda service och support för oss kunder är väl som sagts om och om igen i princip en prisfråga, är man missnöjd med det man får så får man höja ribban motsvarande. För webbhotellen ifråga är det mest en retentionfråga, att behålla befintliga kunder och fortsätta tjäna pengar på dom, eller inte.

Är mycket nöjd på denna front med Binero, över huvud taget tycker jag det gör ljusårs skillnad bara att ha en svensk support, även om mitt gamla webbhotell hade snabbare svarstid än Binero! Som jag sagt i en annan tråd skulle jag förstås helst ha någon på hotellet direkt på MSN och därmed "alltid tillgänglig", men jag har full förståelse för att det skulle göra deras tillvaro omöjlig :P

mothman 2007-11-08 19:38

Många försvarar webbhotellens bristade kundsupport med att hävda att "man får vad man betalar för". Och det är förvisso väldigt sant. Men när detta kommer från en representant för ett webbhotell vill jag påpeka att det var Ni (webbhotellen) själva som satte priserna. Inte kunderna.
Om kunderna utlovas 100% upptid, snabb support etc etc ..så spelar det ingen roll om kunden betalar 50 kr i månaden eller 1000 kr i månaden. Webbhotellet satte själva sina prisnivåer och måste oberoende av pris leva upp till sina löften gentemot kund.

Sen undrar jag lite hur det står still med en del av skribenterna som i tråden ivrar för tjusningen att få den stora "äran" att en timme om dagen sitta i ett lunchrum och äta tillsammans med sina kollegor! Gå ut och ät istället! Ring en vän och luncha ihop på stan tex. Det är inte sunt att sitta och häcka i ett lunchrum och peta och påta i nån satans uppmicrad gårdagsmat tillsammans med personer som man ändå ska umgås med 8 timmar om dagen!

htiawe 2007-11-08 19:53

mothman: Lite offtopic men det är ganska trevligt att sitta i lunchrummet faktiskt. Man slipper stressen av att ta sig fram och tillbaka innan lunchen tar slut och det är en möjlighet att vistas i en miljö som normalt sett är mycket påfrestande och stressande.

Mortekai 2007-11-08 19:59

Citat:

Min uppfattning är också att de flesta svenska webbhotell är småföretag som drivs av glada entusiaster.
Mindre företag med hög teknisk kompetens är nog närmare sanningen :)
Svenska Webbhotell har väldigt duktiga tekniker, men dom ligger lite efter när det gäller att föra fram en image eller varumärke till skillnad från den stora ön på andra sidan pölen (Nordamerika och Atlanten på ren svenska) där varje finnig tonåring och pigg pensionär har återförsäljar konton och mer attraktiva hemsidor än våra största aktörer...

Eftersom den gamla frasen "innehållet är viktigare än presentationen" tycks vara industrins mantra så ger det ett lite tafatt intryck, men som vi gamla rävar brukar säga: "Under dom fulaste och mest förvirrade webbplatserna hittar man dom skarpaste hjärnorna", så ser det ut som något som katten dragit in och är lite så där halvsvårt att navigera runt på, då är det en tekniker eller vass programmerare som ligger bakom...eller någon som är psykotisk och färgblind, men det är sällan numera...

Citat:

Så varför skall webbhotellen förväntas idka välgörenhet, nu anser jag väl att majoriteten av de etablerade webbhotellen tillhandahåller mycket bra support, bra it-miljöer, användarvänliga kontrollpaneler m.m. samt att flertalet kunder är nöjda med sina hotell som man ligger på.
Jag förstår hur du menar och håller med om att kunderna har på tok för höga förväntningar i relation till dom prissättningar som finns, men det kommer sig av att webbhotellen själva sätter sig i den situationen genom att ständigt jaga superlåga priser vilket leder till överfulla webbservrar, belastningsproblem, hård och mjukvaru konfigureringar över flera enheter som slutar komunicera eller har kompabilitets problem med mera. Löften om uptid på 99.99999% och support 24/7/365+ ökar även det förväntningarna eftersom det står på hemsidan uttryckligen (Fundera på hur världen hade sett ut om till exempel bilar eller Windows till exempel skulle ha den typen av annonsering...jag tror folk skulle klaga betydligt mycket mer än idag) vilket har lett till att det nästan är standard att förmedla till kunderna precis hur mycket nertid man har haft eller hur snabb support man har.

Att man sen säljer in sina tjänster som "top of the line", supersäkert, bäst i test, tip-top, sveriges bästa, världsbäst, total säkert och så vidare så ger det en signal till kunderna att man får det absolut bästa, att det är så säkert att inte ens en bacill sliper igenom och inte ens guds vrede kan få maskinerna att krackelera för det finns så mycket backup och redundans. Skulle sedan någonting hända (det gör det alltid förr eller senare) då sitter kunden och kikar på alla löften och förväntar sig självfallet att kunna skicka ett mail eller lyfta på luren och få svar av en änglalik varelse vars enda uppgift är att behaga och lösa dina problem, som självfallet måst bero på din internet uppkoppling för ditt webbhotell garanterar ju 99.9999% upptid och alla vet ju hur internet leverantörerna är...Istället är det teknikern/support inhopparen/ekonomen/fixaren Johan som står med skruvmejseln i ena handen för att få ut den skadade hårddisken, mobilen i andra för att beställa hem delar med express leverans och sedan försöker få till högtalar funktion på support telefonen med ena foten medans den andra försöker klura ut hur han i min vänstra fot skulle ha burit sig åt för att skriva svar på mail när man har strumpa på sig...

Slutresultatet blir en orimlig förväntan på webbhotellet och i dom olyckliga situationer när någonting händer (det gör det alltid för eller senare) så blir en del arga och bittra medans den stora massan rycker på axlarna och rider ut stormen genom att fokusera på annat samt att det blir ett jobbigt arbetsklimat för dom som jobbar med support eftersom förväntningarna är så höga från kunden.

teddyjohan 2007-11-08 21:12

Ett tänkvärt och bra inlägg! Finns det egentligen mer att säga i denna debatt?

Citat:

Originally posted by Mortekai@Nov 8 2007, 20:59
Istället är det teknikern/support inhopparen/ekonomen/fixaren Johan som står med skruvmejseln i ena handen
Varför är jag återkommande i exempel i alla trådar? Börjar bli lätt paranoid ;)

improwise 2007-11-08 23:02

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Ursprungligen postat av improwise
Det känns som om de flesta svenska webhostar är mer av grabbarna i garaget jämfört med dom tunga aktörer som man hittar på andra sidan atlanten, t.ex. SoftLayer, ThePlanet osv.

Sant. Precis som de flesta svenska webbprojekt är detsamma i jämförelse med Google, Yahoo osv.

Förstår inte riktigt relevansen i din kommentar?

/pJ

improwise 2007-11-08 23:12

Citat:

Originally posted by htiawe@Nov 8 2007, 16:00
Det håller jag verkligen med om, jag är realistisk och vet att webbhotell inte kommer att kunna vara online jämt men jag vet att om de är intresserade av mig som kund och jobbar för att jag ska trivas så kommer någon stackare att masa sig upp 03:30 en söndagmorgon då servern jag är på har dött, gentemot ett stora företag i USA som låter MySQL-servern dansa upp och ned som en feature.
Detta är precis vad jag talar om, jag skulle inte vilja ha några mission critical tjänster liggande hos en leverantör där jag måste hoppas på att en servicetekniker tar sig upp ur sängen på morgonen för att fixa servrar, när det finns alternativ som erbjuder dygnet runt bevakning och felhjälpning till rimliga priser. T.ex. vi har en server hos SoftLayer som visade sig ha fel på en av minnesmodulerna. 40 minuter efter vi rapporterade felet så var det bytt trots att det var 4 på morgonen lokal tid, det tror jag inte så många svenska företag kan erbjuda till de priserna.

Notera att jag hela tiden talar om dedikerade servrar här, något vanligt webbhotell har jag inte använt på många år nu och har därför ingen erfarenhet av.

/pJ

patrikweb 2007-11-09 00:59

Tråden började med att diskutera dålig support och tider.

Anställda kostar massa pengar i Sverige med den höga skatten, många andra länder klarar ha mer personal när skatten är lägre.

Visst större bolag har sjävklart råd att ha extra anställda, men problemet är att större företag oftast försöker få så billiga anställda på support med kanske dåliga kunskaper.

Sedan det med lunch, är inte kul att en anställd får sitta kvar ensamm medans andra får äta lunch. Sedan skiljer ju även tiden på olika företag.

Dock så kan man undra på vad för företag du jobbar på om du inte själv kan gå ifrån jobbet 5 minuter och prata med support under övrig tid.

Sedan kan man fråga sig, skulle kunderna kunna tänka sig betala 50-100 mer i månaden extra endast för utökad support?

Sedan att hålla allt fungerande tekniskt klarar mindre företag av bättre oftast, större företag väljer inte dom bästa och vettigaste tekniska personerna.

Dom mindre företagen värderar mer kompetens och oftast är det sådana personer som själv startar företag med under "IT".

Det är inga problem ha 100% uptime många månader under 1år, dock så kommer det alltid hända något någon/några gånger per år på shared miljö då det finns så extremt mycket som kan hända och så många kunder som kan göra något.

Sedan så är det skildnad på 5 minuter avbrott eller 12 timmar.

Sedan är inte webbhotell något för sådana som faktiskt förlorar pengar på avbrott, väl helt egen server då.

Sedan finns det självklart många som är dåliga både på support och tekniska bitarna.

Om skatten sänks i Sverige kommer vi garanterad få minst lika bra support och pris som i USA om inte bättre.

Vatos Locos 2007-11-09 06:52

Håller med i viss utsträckning det du säger Mortekai gällande att webbhotellen själva sätter ribban med sin marknadsföring men tycker väl ändå inte att detta är den största boven, för det skulle innebära att hela webbranschen idiotförklarar sig själva genom att tro att webbhotellen faktiskt är den enda bransch där man blint tror på marknadsföringen, störst, bäst, vackrast förekommer ju i vilken bransch som helst och det går ju att vrida på detta åt vilket håll som helst för att locka kunder utan att ljuga.

Som improwise skrev så tycker jag att det är viktigt att åtskilja dedikerade servrar samt vanliga shared host konton, har du en server så betalar man ju faktiskt lite mer och även här kommer ju mina service avtal in igen och är övertygad att detta är framtidens melodi. Detta har ju funnits i andra branscher under flera år och växer konstant.

Sedan så tycker jag som patrikweb att det är lite missvisande att jämnföra oss med USA då dels är allt billigare samt att bara i USA finns avsevärt flera användare vilket gör att de kan ha lägre priser eftersom de slår ut detta på volym istället, det är ju massor av hotell i Skandinavien som provat på detta utan att lyckas, kan väl rakt av bara komma på One som har lyckats med detta och när jag arbetade inom branschen så har jag för mig att de sålde 400 webbhotellspaket om dagen.

Det är väldigt tufft/dyrt att driva företag i Sverige och min erfarenhet är att det krävs så mycket mer än att bara vara en grym programmerare för att starta ett framgångsrikt webbhotell och det är därför som det är lätt att serva 50 kunder, problemen uppkommer när man växer och måste ta de investeringar som medföljer för nyanställningar, hårdvara, marknadsföring, nya system m.m. inget av detta är ju grattis.

JonathanS 2007-11-09 09:31

Citat:

Citat:

Originally posted by -JonathanS@Nov 8 2007, 14:58
Citat:

Det känns som om de flesta svenska webhostar är mer av grabbarna i garaget jämfört med dom tunga aktörer som man hittar på andra sidan atlanten, t.ex. SoftLayer, ThePlanet osv.

Sant. Precis som de flesta svenska webbprojekt är detsamma i jämförelse med Google, Yahoo osv.

Förstår inte riktigt relevansen i din kommentar?
/pJ

Att jämföra svenska och amerikanska företag på nätet, oavsett verksamhetsområde, är i regel detsamma som att jämföra äpplen och päron. Vi spelar i helt olika divisioner, som flera andra har påpekat i denna tråd likaså.

Det finns närmare 67 miljoner generiska domäner i USA. Motsvarande siffra i Sverige är strax över 250 000. Det kanske säger en del.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson