WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Polisanmäla spam : Interkatalogen.* (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16805)

klein 2006-10-28 03:55

Citat:

Ursprungligen postat av Sneaky
Citat:

Ursprungligen postat av Sneaky
Läser du så ser du att det står falsk epostadress och inte slask som man ändå läser..

Nu pratar jag inte om det aktuella fallet, men kräver en internettjänst att man skickar reklam i utbyte mot tjänsten så får man acceptera det eller låta bli.

Vad jag tror folk gör har inte med saken att göra, vill man ha en gratistjänst skall man ange en fungerande email om det står så i avtalet.

Tro inte att jag inte får spam själv... Får flera hundra vi*gra mail om dagen utan att överdriva. Mestadels för att jag är dum nog att skriva fullständig epostadress på mina sajter.

Oftast har man ju valdering på epost adresserna, att personen skall klicka på en länk som skickas till eposten ifråga. Så är de problemet löst, vem våga idag uppge sin riktigta epostadress, utan att få lådan ner spydd med spam och påtvingade nyhetesbrev?

Sedan finns det tjänster, som kringgår detta också. Hade själv planer på att starta en sådantjänst en gång i tiden, där man kunde regga tmp mailalias, för att sedan döda dem efter några dagar. Jag tänkte dock om, då denna typ av tjänster kan missbrukas.

Finns någon som driver en sådan tjänst idag, slaskpost tro jag den hetter, man kan regga en tmp epost. Det är bara att inse att folk är reklam trötta.

Jag skriver riktiga epostadresser på min sajter ,men thunderbird är bra på att filterar, men det bero nog på att svenska är ett sådant litet språk, om några år , då attityden "att lite spam gör ingenting" har blivit standard, så kan vi kan räkna med att även viktiga affärsmail kommer in i filtret.

Det händer mej dagligen med engelskspråkig mail, att viktiga affärsmail hamnar i spamfiltret.

klein 2006-10-28 04:05

Citat:

Originally posted by Zn4rK@Oct 26 2006, 21:42

Men omoraliskt.

Inte ens omoraliskt! Utan det är ett sätt skydda, att slippa bli dränkt i spam Om Ni utformar Er sajt, så att användare inte behöver godkänna eposten, så är problemet erat och inte användarens.

klein 2006-10-28 04:23

Kan man DDOSA någon i nödvärn? Låter intressant. :-) Men kan även använda nödvärn för att skydda andra.

Exempel "Terroristen Jimmie Åkersson står med en robot 70 vid Bromma flygplats och tänker skjuta ner ett flygplan, så har jag rätt ingripa, att i så kallad utökad nödvärnsrätt, dvs jag kan använda pilotens nödvärns rätt för att stoppa Herr Åkersson."

Men att DDOSA någon kanske skulle ses som övervåld är jag rädd, eftersom skadorna skulle bli större efter en DDOS attack än ett spam kan anses göra. Att DDOSar någon drabbar antaligen inte bara nämda sajten, utan även andra oskydliga sajter, vilket är fel.

Citat:

Originally posted by webbteknik@Oct 13 2006, 12:29

Borde inte detta fall under nödvärn? Texten nedan är hämtad från wikipedia så den behöver inte vara korrekt, hittar ni något fel så säg gärna till så att vi kan rätta det hela.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Nödvärnsrätt, rätten att mot en angripare använda våld eller hot om våld som annars är olagligt. Enligt Brottsbalken 24 kap. 1 § är "en gärning som någon begår i nödvärn är brott om den med hänsyn till omständigheterna [...] är uppenbart oförsvarligt". I dagligt tal används den något oprecisa tolkningen att "inte använda mer än nöden kräver". Lagen är i själva verket ganska precis; den mängd våld eller hot om våld som den som brukar nödvärn får använda, skall stå någorlunda i proportion till hotet/våldet den hotade utsätts för. Den hotade får inte bruka våld så allvarligt att det måste anses vara uppenbart oförsvarligt (Jfr Polislagen 10 §; våldet skall vara försvarligt).
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Om man blir angripen med spam så måste det ju räknas som nödvärn om man stoppar den som spammar genom att ta bort datorns möjlighet att spamma.

MrHandley 2006-10-28 11:58

Citat:

Originally posted by klein@Oct 28 2006, 03:31
Du har rätt, att vara otrevlig är fel. Problemet är att när man möts av en attityd som ,det står minnsann i våra vilkor att du skall ha vårat nyhetesbrev, så blir man förbannad, särskilt när man inte har läst några vilkor.

Så länge jag inte har undertecknat ett papper med min namnunderskrift eller använt min E legtimation, så har jag inte ingått något avtal, så enkelt är det.

Men om vi bortser ifrån detta, så är grundproblemet följande

1) Jag har aldrig validerat någon epostadress. ( Det är ca 10 rader php kod att göra en valideringsfunktion )
2) Jag har inte i de nyhetesbrev som jag har erhållit fått något erbjudade om att avregistrar mej. ( Ca 10 ytterligare PHP kod att gör en klicka här för att slippa vårt nyhetesbrev. )

Det händer att jag också skickar ut nyhetesbrev, med en skillnad. Att alla som får mina brev

1) Mottagare epost adress står klart och tydligt som mottagare
2) I Varje brev jag skickar ut, finns alltid med en länk, där man kan klicka på för att radera sin epost adress.
3) Alla som blir skriver upp sej på nyhetesbrevet måste klicka på en länk för godkänna, att dom vill ha brevet.

Innan jag startade mitt nyhetesbrev, så gjorde jag ett utskick, där man var tuvngen att göra ett opt-in förfarande, eftersom de epost adresser jag använt, kom ifrån en då nerlagd webbutik, så tyckte jag de var olämpligt att bara skicka ut epost utan att fråga folk först.

Visst händer det någon gång ibland, att jag också få ett otrevlig mail tillbaka, men då löser man snabbt och smidigt, är mottagaren raderad. Antaligen är det enklast genom att klicka på en länk. I det mail jag fick, så uppfylldes inte punkt 2 och 3. Om punkt ett uppfylldes kom jag inte ihåg.

Varför jag tog upp den här diskussionen på WN, är att folk som driver sajter, skall börja förstå hur man skall hantera nyhetesbrevfrågan, för uppbarligen så finns många som inte förstår dessa enkla punkter som nämns ovan.

Jag kanske är en galen man som anfaller väderkvarnar, men syftet är gott.

Sådärja Klein, nu var det mycket lättare att ta till sig det du skriver :)

Jag saknar lite etiska regler som man kn förhålla sig till som siteägare. Som det är idag så går folk in och registrerar sig på alla möjliga siter, och kommer sällan ihåg det.
Jag blev uppringd av en nyhetsbrevsmottagare som skällde ut mig efter noter eftersom jag mailspammade honom.

Försökte lösa det hela så att han inte skulle vara så agressiv, såjag gick in i databasen och kollade. Det visade sig att användaren hade registrerat inte bara en utan två epostadresser! och han hade dessutom agerat på siten i bägge användarnamnen.
Då kom det fram: "ajust det ja, jag reggade ju två användare. Hade jag varit inne på siten och reggat också?"

Så det finns ett inneboende problem att användarna inte kommer ihåg var man registrerat sig...

Att visa vilken epostadress man registrerat och till vilken adress man skickar brevet är bra. Skall lägga till det på vårt material som vi skickar ut.

/Mattias

MrHandley 2006-10-28 12:02

Dubbelpost, borttagen.

empty 2006-10-28 15:30

Känns som denna tråden borde stängas nu?

Anders Larsson 2006-10-29 21:13

Citat:

Originally posted by klein@Oct 28 2006, 02:56
Du skall bara veta vad polisen utreder för brott, allt för hålla statistiken i trimm. Kan man inte gripa statsministermördare, så man alltid släppa gamla tanter som ställer stekpannan fel på återvinningstationen inför tinget, allt för att bevisa att svensk polis är minnsann produktiva.

Polisen har gripit 50% av de statsministermördare vi haft, däremot har de inte lagt några resuser på att utreda gamla tanter som ställer stekpannan fel - det har ett privat bolag själva gjort och sedan drivit en civilrättslig processess.

MrHandley 2006-11-01 08:44

empty: varför då? Jag har fått massa bra ideer av tråden, bara man sållar de värsta urspårningsförsöken :)

Klein har, trots sin "bufflighet" fått fram en massa bra tankar som i alla fall jag tänker ta med mig.

Om sedan DDOS attacker är etiskt, moraliskt och juridiskt rätt är en oerhört intressant diskussion som jag tycker förtjänar en egen tråd. Men jag tänker inte starta den :)

Intet 2006-11-01 10:06

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Oct 29 2006, 22:13

Polisen har gripit 50% av de statsministermördare vi haft, däremot har de inte lagt några resuser på att utreda gamla tanter som ställer stekpannan fel - det har ett privat bolag själva gjort och sedan drivit en civilrättslig processess.

Har vi fått fler än en statsminister mördad ?

hubbert 2006-11-01 10:13

Intet > Kung hade på den tiden en liknande funktion som statsminister, så då har vi haft två mord.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson