WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Bensinpriset Nu får det vara nog.. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13381)

Leon 2006-09-13 17:00

Citat:

Originally posted by H@nsson@Sep 13 2006, 16:56
Äligt talat, jag får ut lika mycket om jag går hemma på A-kassa som att jag jobbar. det är lite skevt tycker jag.

Jag bor på landsbyggden och får nästan lägga 10 mil om dagen för att ta mig till jobbet och om jag räknar bort min bensin kostnad så blir summan i slutlönen i stort sett samma som om jag går på A-kassa.........

Som Nya moderaterna säger "det ska löna sig att arbeta" och i mitt fall när det är så höga skatter på bensinen så lönar det sig inte att arbeta för min del.... hoppas det blir någon drastisk ändring efter valet... så man ens lipper tanken på att välja att gå på A-kassa

Ja får faktiskt ut 1491:- MINDRE när jag jobbar från försäkringskassan (Praktiserar just nu)
än när jag är hemma och inte gör något då får jag 1491:- mera att leva på...

Och då har ja inte pratat något om bensinen iof..

Innocast 2006-09-13 17:03

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Citat:

Ursprungligen postat av tech24
Klart, men om kollektivtrafiken inte var proppfull så skulle jag gärna åka den. Men att stå och trängas på roslagsbanan i 30 minuter är inte så lockande...

Bättre att trängas i en bilkö på E18 :)

Faktiskt... :-) Sen trängs jag inte så mycket faktiskt. Bussfilen passar min BMW 740 perfekt ;)

Innocast 2006-09-13 17:04

Citat:

Originally posted by hubbert@Sep 13 2006, 16:46
Citat:

Klart, men om kollektivtrafiken inte var proppfull så skulle jag gärna åka den. Men att stå och trängas på roslagsbanan i 30 minuter är inte så lockande...
Jag skulle också åka kollektivtrafik om det fanns någon...
Sitter ni bara med ett 08-perspektiv här?
Fast å andra sidan det gör åsnorna i riksdagen också, så varför inte ni med?

Skyll inte på oss... Är allas fel att det är som det är. Är ju "vi" som valt regeringen.. :(

hubbert 2006-09-13 17:14

Ok du menade rent allmänt ang att förbruka resurser för att skapa ett välstånd. Inbillade mig för en kort stund att du trodde att vår vattenförbrukning på något som helst sätt har en påverkan på omvärlden.

En sänkning av bensinskatten, ger billigare transporter av det som vi konsumerar då vårt land har den olägenheten att det är avlångt med stora avstånd. Det ger möjlighet att som H@nsson säger kunna ta sig till ett arbetet och tjäna på det. Det ger möjlighet för barnfamiljer att kunna köra ungarna till olika aktiviteter utan att det kostar skjortan. Det ger möjlighet att kunna resa och träffa vänner, anhöriga som har haft den dåliga smaken att bosätta sig utanför Stockholm. Det ger möjlighet för Er Stockholmare att kunna åka ut på landet och ströva i naturen i största allmänhet, Stadsträdgården är INTE landet.

Kort sagt det ger livskvalitet.

Fast det här är ju meningslöst att diskutera med en 08:a om. Se dig omkring lite i landet, titta på hur andra har det. Jag bor knappt 5 mil från Lund och c:a 7 mil från Malmö. När jag pluggade i Malmö på kvällstid så skulle min restid kommunalt vara 2,5 timmar ENKEL väg. Då kunde jag inte ens komma hem utan bussen gick bara 1,5 mil från hemmet.

Fast robertsson - Du sitter inte i riksdagen, det verkar som det?

robertsson 2006-09-13 20:48

Citat:

Citat:

Originally posted by -robertsson@Sep 13 2006, 16:47
Citat:

Bättre att trängas i en bilkö på E18

Faktiskt... :-) Sen trängs jag inte så mycket faktiskt. Bussfilen passar min BMW 740 perfekt

Var du en av dom som åkte fast i bussfilen vid roslagstull i morse? :)

grazzy 2006-09-13 21:01

Det finns massa bra ställen längs landets järnvägar att bo på. Om det är ett sånt JÄVLA problem att betala ett par kronor extra för att ta sig fram och tillbaka så kan ni gott flytta istället. Jag har nyligen köpt en gammal skitig bil som drar massa bensin säkert (eller rättare sagt, jag har ingen större koll på det då jag varken har körkort eller intresse av bilar, däremot så såg jag till att ha en ekonomi som gör det möjligt för mig att åka i den utan att behöva sitta och whina om kostnaden).

Eller varför inte lösa problemet med att tjäna mera pengar istället. Jag ser inte bensinanvändande som en rättighet. Det är en möjlighet. Det är inget som direkt hindrar dig från att börja pula med etanol-tillverkning för din nya etanol-bil tex. Det är som robertsson säger, vi håller på att köra ned vår enda jord rätt ner i skiten och det viktigaste du hubbert kan komma på att gnälla om är om bensinen skall kosta nio eller tolv kronor milen.. vem fan bryr sig?

hubbert 2006-09-13 21:31

Tja, jag bryr mig inte för min egen del så mycket om bensinpriset, jag kan ta 20-30 kronor litern. Men jag tillhör de som har förmånen att sköta mitt arbete från hemmet och de resor jag gör med bil kan jag betala.
Tänker snarare på de som inte har något alternativ utan som pga av de bristande kollektiva kommunikationerna är tvingade att använda bil för att ta sig till arbetet.
Men visst Grazzy
Citat:

Eller varför inte lösa problemet med att tjäna mera pengar istället
Citat:

Det finns massa bra ställen längs landets järnvägar att bo på.
Jag skall upplysa de känner som arbetar inom exempelvis vården att de skall börja tjäna mer och flytta till orter längs stambanan.

Tack grazzy jag visste inte att det var så enkelt att lösa det här. ;)

grazzy 2006-09-13 21:49

Min flickvän jobbar inom vården och pendlar ca 45 minuter enkel resa varje dag. Det är förövrigt hon som kör bilen (som hon väljer att inte använda av miljöskäl / ekonomiska anledningar).

Det är som allting annat prioriteringar och val. Jag förstår dig att det är jobbigt om det inte finns kollektivtrafik, men det är väl inte höjd bensinskatt du skall hacka på då, det är det dåliga utbudet av kollektivtrafik som är skurken. Kollektivtrafikupproret.se skriver jag gärna under på.

hubbert 2006-09-13 22:19

Jo visst bättre och mer utbyggd kollektivtrafik, det ställer jag upp på men det är inte fullt så enkelt.
Titta på det mer realistiskt, det går inte att bygga ut kollektivtrafiken så den täcker och kan ersätta en majoritet av de pendlingsresor som nu görs med bil.

I storstadsregionerna och även en del städer snäppet under Stockholm, Malmö, Göteborg som exempelvis Linköping kan det kanske gå. Men resten av landet...

Investeringarna är för stora för att det samhällsekonomiskt skall gå att klar av.

Som fallet med en av mina bekanta hon arbetar på ett vårdboende för funktionshindrade, personal dygnet runt med skifttjänstgöring, fyra mil från orten där hon bor. Att åka kollektivt skulle innebär en resa på ungefär 12 timmar fram och tillbaka.
Så skall det läggas en speciell busslinje för hennes tider, eller skall hon eller vårdhemmet flytta?

Titta lite hur det ser ut i verkligheten. Åk tåg någon gång och titta hur det ser ut genom fönstret när skogen glesnar. Det står hus där, i de husen bor det människor, de människorna har ett arbete, de har vänner, de har fritidssysselsättningar.

Så lyft blicken lite från bildskärmen och staden ni bor i och se hur det ser ut i hela landet.

Bilen är en nödvändighet för arbete, umgänge, fritid för de flesta.

Edit: 45 minuters pendlingstid, ursäkta men det är inte mycket...

grazzy 2006-09-13 22:36

Tänk såhär; det finns 6 miljarder människor på jorden. Vi har en prognos på att i dagsläget har en sjättedel av dem optimistiskt sett använt runt hälften av jordens oljetillgångar på mindre än hundra år (med ditt nick så är du säkert medveten om vad hubbert peak står för). Känns det rimligt att en bråkdel av jordens befolkning skall använda olja för att kunna göra sådana saker som att åka till jobbet varje dag?

När du lägger fram argument som jobb, umgänge och fritid, så är det en självklarhet för mig att svara; ja, hon skall flytta eller byta jobb. Varför skall det vara en självklarhet att man skall kunna pendla till sitt jobb? Det finns väl absolut ingen som har lovat detta i någon helig skrift?

Verklighet är som så att vi kommer att skita i att flytta närmare våra jobb tills oljan tar slut eller det blir ekonomiskt ohållbart. Det känns OTROLIGT kortsiktigt att lyfta fram arbete, umgänge, fritid som ett argument för att sänka bensinpriset. Vi råkar ha turen/oturen att ha fötts in i de hundra år då vi har möjligheten att transportera oss på ett enkelt sätt. För inte särskilt länge sen ur ett större perspektiv hade det varit en omöjlighet att arbeta 4 mil bort.

I min idealvärld utnyttjar man inte överhuvudtaget fossila bränslen för så triviala saker som transporter. Det är såklart inte realistiskt att försöka föra fram de tankesätten i nuläget, men dina argument för oss snare bakåt i utvecklingen än framåt. Att binda upp sverige kring olja och bensin är det sämsta vi kan göra. Bygg nya järnvägar och kärnkraft/vind/sol-kraftverk för pengarna vi får in från bensinskatten.

Edit: det är 45 minuter ett håll + eventuella glapp i trafiken. Mina föräldrar har pendlat 2 timmar varje dag i hela sitt liv med tåg och spårvagn. De valde en plats att bo på utan att kompromissa bort möjligheten med relativ närhet till storstaden. Det är ett val man gör, min flickvän hade kunnat arbeta på närmare sjukhus om hon hade velat men valde orten där hon nu är eftersom hon råkar gilla avdelningen. Det är förövrigt lite pajkastningsvarning över "jag känner nån som pendlar längre än dig"-stilen.. inte för att jag är någon bättre kålsupare själv men ..

Edit2: fossila = icke förnybara.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson