![]() |
Citat:
Om det är något typ av möte IIS bör ha så är det domänägarmöte. Ombud ska inte kunna ställa och styra, där ligger ett problem. .SE ska fungera efter dess ägares krav och inte av ombuden. D.v.s. vi som äger domäner ska ha mer att säga till om än något jäkla ombud. Gud så löjligt. Förr behövde man få "tillåtelse" av ombuden för att få peka om sin egen domän & med tiden insåg man väl att det inte var så smart lösning, detta bör ju höra in i samma kategori. Bäst, absolut bäst dock tvivlar jag på att man får se detta innan man dör. Var att IIS listade alla organisationnummer med respektive domännamnsinnehav per organisationsnummer. T.ex. Företag 1: 10 domäner Företag 2: 40 domäner Privatperson: 50 domäner Om varje stor sak som ska beslutas inom IIS, så lägger man upp det i ett system där varje domänägare kan logga in och kolla statusen på sina domäner m.m. (som med .com m.fl.) och där kan man även rösta på saker som IIS har lagt upp för hur man ska göra. T.ex. hur ska man satsa utvecklingspengarna på olika saker(blir självklart en del text att läsa). Sen röstar man. Alla som vill ta del av detta kan, ingen tvingar. Privatpersonen i mitt exempel har 50 röster, så det innebär att han har lika många röster som F1 och F2. Detta skulle reflektera aktier i ett vanligt AB, en domän, 1 aktie. Dessto fler aktier, dessto fler röster, dessto mer att säga till om. Trots allt är det mina och dina pengar (du som läser detta och som äger .SE) som det hela handlar om. Det är vi som bör säga hur IIS ska fungera och spendera sina pengar, inte några 08or som suttit i styrelsen i flera år och fortfarande inte vet hur verksamheten fungerar.... |
Citat:
Citat:
Citat:
Däremot hade det varit intressant att kunna se hur länge domännamnet är betalt. |
Tanken med att det är ombuden och inte domänägarna som ska komma till tals förmodar jag är att ombuden förväntas ha den tekniska kunskap som många domänägare saknar. Därmed inte sagt att det är rätt eller att domänägare saknar kunskap om tekniken; men jag förmodar att det är så man har tänkt...
|
Citat:
|
Fick inte en enda sifferdomän visade det sig. Är dock lika glad för det.
Hur gick det för er andra, någon som fick något bra? |
Fick inget bra heller, vem fick godingarna?
|
Name Navigation AB fick 08.se
|
Missade 0939.se 0900.se 411.se och 0123.se Men jag lyckades få Sveriges sexigaste domän:
66666666666666666666666666666666666666666666666666 6666666666666.se :D |
En sökning på NIC-SE ger ju snabbt svar på vem som fick 08, 031, 040, 404 och 100 som vi andra missade. :)
Jag lyckades komma över ett par riktnummer trots allt, man får vara nöjd med det lilla... |
Slutade med ett gäng riktnummer till mig med, jag inriktade mig dock på lokal anktnytning bl.a där jag bor och by där jag föddes och liknande, och det internationella ip-telefonnumret 075.se
En lätt gissning säger mig att 08.se landar mot sedo, nån som vågar satsa emot ? :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:36. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson