tartareandesire |
2012-01-25 10:10 |
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
(Inlägg 20430887)
.SE är ett domännamnsregister som ansvarar för landstoppdomänen .se, som registreras genom .SE:s partners. Kunder ingår avtal med .SE:s partners för sina registreringar av domännamn. Alltså domännamn - alias för IP-nummer - "förenklade" adresser på Internet.
Jag tror inte någon part skulle önska att .SE ska verka som innehållspoliser och avgöra vad som är fin och ful användning av dessa adresser.
|
Det kan väl kanske till viss del jämföras med att en del aktörer i andra länder köper upp basvaror i större mängder för att trissa upp priserna och sedan sälja med högre vinst. Naturligtvis är inte domännamn i närheten av lika viktigt men relevansen i jämförelsen ligger i att det är produkter som andra vill åt samt att man hoppas på att värdet ska höjas. Många tycker inte detta är okej vilket väl inte är särskilt märkligt? Det bör även du inse även om du självfallet inte måste dela åsikten. De flesta inser nog också att det finns ett värde i en aktiv andrahandsmarknad för .SE precis som för andra toppdomäner. Det lockar många att registrera domäner utan något annat syfte än att sälja dem igen så snart som möjligt.
I en del länder har staten rätt att ta tillbaka mark som står outnyttjad, exempelvis om man helt avbryter byggandet av ett hotell på grund av att pengarna sinar. Det må vara kontroversiellt i Sverige men det är inte särskilt ovanligt och det finns onekligen en poäng med det hela. Ett flertal av de som deltar i denna diskussion skulle nog gärna se ett liknande system vad gäller domäner, alternativt en höjning av priset.
Kan avsluta med att påpeka att jag själv inte tycker man ska gå denna väg. Ville bara hjälpa "den andra sidan" lite grann då Peter onekligen har ett övertag i diskussionen :)
Ser liksom övriga fram emot en replik från JS på Johannes inlägg som måste vara bland det bästa jag läst på länge här på WN :)
|