Citat:
Ursprungligen postat av kippex
(Inlägg 20399552)
Vad exakt är er modell då? Är det inte den som typ One.com haft hur länge som helst, dvs extremt billig lösning. Fast jag antar ni har bättre support :) Men nog om det.
|
Man skulle kunna jämföra med one.com, utan att gå in på prestanda, kvalitet osv, men dom har ju trots allt en traditionell modell, webbhotel för ett pris och domän för ett annat pris, totalt 239kr/år.
Citat:
(Inlägg 20399552)
Men du hänger med mig i teorin? Jag antar att era kunder väljer er för att ni bl.a. är billiga, varför skulle det inte vara optimalt för dessa att "tjäna" ytterligare 47%, de verkar ju redan välja webblösning där prisbilden är deras starkaste värdegrund.
|
Faktum är att de flesta kunder just nu är vanliga personer, och ofta inte ungdomar, och som vill sätta upp en liten infosida över sin hundkennel osv, och jag ser inte denna "spara 47% tendens" hos dom.
Citat:
(Inlägg 20399552)
Sen förstår jag inte ens hur du kan säga att .SE Direkt skulle vara din konkurrent isf, helt olika segment.
|
Generellt anser jag att .SE Direkt konkurrerar med alla registrarer mer eller mindre, i mitt fall märker jag att folk inte gärna vill transferera domäner som har domänen på .SE Direkt, utan man frågar ofta om man inte får ha kvar domänen vilket vi inte tillåter om man vill ha ett webbkonto. Men säg att vi skulle ta 200kr/år för domän och hosting och .SE Direkt tar 180kr, då är det plötsligt lockande att ta one.com (eller någon annan billig host) och ha kvar domänen på .SE Direkt, där är faran som jag ser det.
Men den stora fördelen och tanken med denna affärsmodell är att man kan gå ut med att man är ett gratis webbhotell, vilket ger stora SEO fördelar. Men personligen anser jag inte att billigt/gratis bör innebära dålig kvalitet så det är av högsta vikt att man kan prestera en bra produkt och hög prestanda annars faller alltihopa, det är ett svårt affärssegment och man måste arbeta otroligt hårt. En annan viktig ingrediens är bra funktionerande och automatiserade system och som alltid har man små intäkter och höga intiala kostnader för systemen, så det hela måste planeras mycket väl. Denna affärsmodell, att erbjuda gratis hemsida vid köp av domän tror jag inte på enbart, man måste ha större avancerade hosting konton också med sedvanlig, traditionell affärsmodell. En stor fara i detta är att de stora professionella kunderna kan tänka att "jag vill inte lägga min affärskritiska site på ett gratis hotell", och detta har vi löst genom att ha bägge tjänster 100% skilda från varandra.
Det är egentligen först nu när vi börjat finslipa vår affärsmodell och börjar se det negativa i de kunder som har domänen hos .SE Direkt som jag börjat fundera över legitimiteten över .SE Direkts verksamhet för att inte hindra fri konkurrens. Ponera att .SE Direkt inte fanns utan lades ner vid omläggningen till registrarer som gjordes, så är jag helt övertygad om att vi skulle få mer nya kunder, kanske 10-20% mer, svårt att säga naturligtvis.
Edit: Jag sitter faktiskt precis och skriver ett email till en .SE Direkt domänkund som har ett nuvarande billigt webbhotell men som vill flytta till oss, men han tvekar över att föra över domänen till oss som registrar, detta har aldrig hittills varit ett problem med folk som har domäner hos alla andra registrars.