WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   TPB Rättegången (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35157)

Micke_N 2009-02-27 08:23

Citat:

Originally posted by WoxAnYv@Feb 27 2009, 08:35
Vidare presenterar de ju filstorleken för torrentinnehållet. Det är bara att lägga in ett filter för torrentfiler över 1 Gb. Det torde sällan spridas särskilt mycket filer som uppnår dessa storlekar för att den manuella modereringen skulle bli alltför ohanterlig.

Allt går, bara man har viljan.

Jag tycker det är bättre att vi begränsar hastigheten i bredbandet så att det tar så lång tid att ladda ner ett olagligt "verk" så att det blir enklare och snabbare att gå att köpa det på DVD eller annat media. (För er som inte förstår så är detta ironi)

Conth 2009-02-27 10:17

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Citat:

Originally posted by -Conth@Feb 26 2009, 18:31
Citat:

Efterson det finns miljontals torrentfiler som pekar på material som inte är upphovsskyddat så är det nog inte helt lätt för Google att sortera bort de som pekar på det som är upphovsskyddat per automatik. Dessa måste nog plockas bort manuellt och jag är ganska säker på att Google gör vad de kan till skillnad mot TPB. De skulle med lätthet kontollera detta.

Det finns ju vissa problem med detta. Eftersom det är svårt för Google så är det OK!?

Hur skulle TPB med "lätthet" kunna kontrollera vilka verk som går att hämta hem via miljontals torrent-filer!? Det förstår jag inte. Dessutom KAN dom inte kontrollera innehållet utan att begå en olaglig handling genom att själva ladda ner verket för att se om det är upphovsrättsskyddat (dvs om det visar sig vara "skyddat") ...

Ser man inte en gigantisk skillnad mella TPB och Google, ja då finns det inget mer att säga.

Men alltså....
Jag har väl inte påstått att det inte är en gigantisk skillnad mellan TPB och Google!
Jag bara kommenterade ditt påstående om att TPB lätt kan kolla vart deras torrent-filer leder.
Skärpning tack.

tartareandesire 2009-02-27 11:57

Citat:

Ursprungligen postat av Micke_N
tartareandesire:
Det är ju knappast en huvudsaklig del av Googles verksamhet och inte heller något de på något vis marknadsför
Menar du att alla siter som har som huvudinriktning att sammanställa Torrent filer är olagliga?

Jag menar det jag skrev.... Det finns knappast någon poäng med eller vilja att dra Google inför rätta då de inte aktivt marknadsför olagligt material på det viset som Pirate Bay gör.

Citat:

Originally posted by -Micke_N@Feb 27 2009, 05:25

tartareandesire:
Pirate Bay skulle inte vara något alls utan det olagliga materialet.
Menar du att TPB har något olagligt material på sina servrar som de kontrollerar?

Öh, öhhh, näe.

Citat:

Originally posted by -klein@Feb 27 2009, 07:32
Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Feb 26 2009, 01:20
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Viktigaste är för dom som inte vill gå på bio utan kunna få hem en film på 5 minuter och se den när man själv vill.
Sedan slippa betala alla övriga kostnader som tillkommer just för att den visas på bio.
Ska man värdera sin tid i kostnad så kostar ett bio besök antal tusenlappar just för bli tvingad vissa tider och kostnader för resa bort och fram till biograf.
Folk vill ha film/musik snabbt och enkelt när dom själva vill, och inte betala för massa övrigt bajs runt omkring.
Och så länge ingen erbjuder det så är det självklart att folk biobesökare minskar för ingen vill betala för deras antika sätt.

Det brukar finnas ett ganska stort antal visningar av en film på bio.... Din tid är värd en hel del men de som arbetar inom nöjesbranschen ingenting alls? Folk får komma med hur många konstlade bortförklaringar de vill till att de väljer gratisalternativet, det rättfärdigar aldrig handlingen.

Du svamlar väl ändå smörja. Jag har velat se en film på bio, då har man fått åka genom halva stan. På många biografer så börja filmen prick 18.00 eller någon annan udda tid.
Då bor jag ändå i Stockholm, med en biograf inom 5 min färd väg med tuben , dom större inom 20 min med tuben.
Tänk på dom stackars jävlarna bor i mindre städer som Malmö, där finns knappas några bio salonger alls, å andra sidan vill man se action film ,kan man åka ut till rosengård och se det live..:-)
Att biografen har överlevt är konstigt. SF har inte gjort någon produkt utveckling dom senaste åren av bion.
Börja med ha servering tillstånd i anslutning till filmen. Varför inte ha en pub? Man kunde ha t.ex har 15 år gräns för alkoholkonsumtion i samband med film visning, då skulle många 15 åringar garantera gå på bio istället för att tanka hemma.

Det är väl snarare du som svamlar. Jag bor i en mindre stad än Malmö och det har alltid funnits gott om visningar för varje film. Har aldrig sett det som ett problem. Den som inte kan lyckas ta sig till någon av dom borde nog tänka över sitt liv. Alkohol på bion? Ja, då blir det en trevlig stämning, kul att städa och inga klagomål alls....

Jag har svårt att förstå att vuxna människor och seriösa företagare kan försvara det här beteendet. Drar mig ur diskussionen nu och håller tummarna för att Pirate Bay faller tungt.

WoxAnYv 2009-02-27 12:27

Citat:

Ursprungligen postat av Micke_N
Citat:

Ursprungligen postat av WoxAnYv
Vidare presenterar de ju filstorleken för torrentinnehållet. Det är bara att lägga in ett filter för torrentfiler över 1 Gb. Det torde sällan spridas särskilt mycket filer som uppnår dessa storlekar för att den manuella modereringen skulle bli alltför ohanterlig.

Jag tycker det är bättre att vi begränsar hastigheten i bredbandet så att det tar så lång tid att ladda ner ett olagligt "verk" så att det blir enklare och snabbare att gå att köpa det på DVD eller annat media. (För er som inte förstår så är detta ironi)

Jag skrev att man skulle lägga in ett filter för att allt över en viss storleksgräns skulle manuellt modereras, jag sade inte att det skulle förbjudas.

På så vis skulle man få till en hanterbar arbetsbelastning. Jag säger att det går att moderera innehållet på TPB, bara man har viljan. Vad är det som du inte vill förstå med det?

Conth 2009-02-27 12:42

Citat:

Citat:

Originally posted by -Micke_N@Feb 27 2009, 10:23
Citat:

Jag skrev att man skulle lägga in ett filter för att allt över en viss storleksgräns skulle manuellt modereras, jag sade inte att det skulle förbjudas.

På så vis skulle man få till en hanterbar arbetsbelastning. Jag säger att det går att moderera innehållet på TPB, bara man har viljan. Vad är det som du inte vill förstå med det?

Hur ska moderering ske? Jag fattar inte det.

Ska TPB gå på meta informationen i torrent-filen? Då lär alla snabbt lära sig att ändra beskrivningen på något sätt så att det är omöjligt att säkert avgöra innehållet. Vad ska TPB göra då? Ladda hem allt för att se vad det är? Det är ju olagligt att ladda hem något om det är upphovsrättsskyddat... Då om något lär dom bli olagliga.

Micke_N 2009-02-27 12:46

Citat:

Originally posted by WoxAnYv@Feb 27 2009, 13:27
Vad är det som du inte vill förstå med det?
jag förstår mycket väl vad du menade och precis som jag skrev var det ironi och jag menade inget speciellt med. Mer än att man kan komma på hur många dumma förslag som helst "Allt går, bara man har viljan. "

SimonP 2009-02-27 13:01

Professor Roger Wallis som vittnade igår fick sina blommor till sin fru ändå:
http://www.youtube.com/watch?v=aXIYGiLlcMo...feature=related
(efter förhöret frågade domaren honom om han krävde någon ersättning, han svarade då: "nej, men ni får gärna skicka blommor till min fru!"

WoxAnYv 2009-02-27 13:54

Citat:

Originally posted by Conth@Feb 27 2009, 14:42
Hur ska moderering ske? Jag fattar inte det.

Ska TPB gå på meta informationen i torrent-filen? Då lär alla snabbt lära sig att ändra beskrivningen på något sätt så att det är omöjligt att säkert avgöra innehållet. Vad ska TPB göra då? Ladda hem allt för att se vad det är? Det är ju olagligt att ladda hem något om det är upphovsrättsskyddat... Då om något lär dom bli olagliga.

Om det är omöjligt för moderatorerna på TPB att avgöra från beskrivningen om det är olagligt innehåll eller inte så faller hela vitsen med att ha olagligt innehåll på TPB då ingen hittar den. Information som man inte vet vad det är inget värt. Eller hur?

Så inte behöver de ladda hem allt för att kunna göra en kvalificerad gissning. Jag påstår inte att det är lätt heller att försöka få ordning på en såpass stor datamängd som det trots allt handlar om på TPB men det är ju inte omöjligt att få till stånds en fungerande moderering/sanering av innehållet.

Att påstå att det inte går att hantera innehållet på TPB är att fara med osanning skulle jag påstå.

kw_wasabi 2009-02-27 16:07

Nu har det här mer med de som använder Pirate Bay än själva tjänsten i sig. Alla, inklusive politikerna, är väl införstådda med att PB är en förmedlingstjänst och inte har servrar med musikfiler m.m. på.

Jag förstår inte alls "piraternas" argument för att det skulle vara ok att ladda ner musik. Exemplet stöld kanske inte funkar eftersom orginalet faktiskt finns kvar, men värdet på orginalet blir ju noll när det finns gratiskopior att få tag på. Det urholkar ju nästan helt värdet av orginalprodukten.

Här på WN dyker det titt som tätt upp personer som skriker och gråter över att någon stulit deras design eller texter osv. Jag hoppas inte de personerna håller på med nedladdning av musik m.m. Eller skapade sajten med ett crackat Dreamweaver.

Argument som att det är de stora skivbolagen som är onda och tjänar massor pengar håller inte heller. De driver en helt vanlig affärsverksamhet när de signar artister och tar arvode för det. Om de sedan tjänar massor pengar på det så är det ju artisternas uppgift att säga ifrån, inte snåla och giriga ungdomar.

vco-systems 2009-02-27 19:23

Citat:

Här på WN dyker det titt som tätt upp personer som skriker och gråter över att någon stulit deras design eller texter osv. Jag hoppas inte de personerna håller på med nedladdning av musik m.m. Eller skapade sajten med ett crackat Dreamweaver.
Det är en STOR skillnad på detta då de som har stulit design/texter använder ditt material för att tjäna pengar. Det är mer jämförbart med att sälja piratkopior.

WebboT 2009-02-27 19:37

Citat:

Originally posted by vco-systems@Feb 27 2009, 13:23
Citat:

Det är en STOR skillnad på detta då de som har stulit design/texter använder ditt material för att tjäna pengar. Det är mer jämförbart med att sälja piratkopior.

I vilken paragraf av lagen läste du att det är ok att stjäla så länge man inte tjänar pengar på stöldgodset?

Lag och paragraf nummer tack. Skulle va intressant att läsa den.

vco-systems 2009-02-27 19:48

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems
Citat:

I vilken paragraf av lagen läste du att det är ok att stjäla så länge man inte tjänar pengar på stöldgodset?

Jag sa inte att det var tillåtet utan att det var stor skillnad på att kopiera något för personligt bruk eller att använda det man kopierar för att tjäna pengar.

hubbert 2009-02-27 19:58

Då skall vi se här VCO-systems. I din signatur har du en länk till en sida. Jag tänker använda alla bilderna där och de texter som står för en egen webbplats. Som jag inte tjänar pengar på.
Det är helt ok för dig då?

WebboT 2009-02-27 20:04

Citat:

Citat:

Originally posted by -WebboT@Feb 27 2009, 20:37
Citat:

Citat:

Jag sa inte att det var tillåtet utan att det var stor skillnad på att kopiera något för personligt bruk eller att använda det man kopierar för att tjäna pengar.

There you go.

Clarence 2009-02-27 21:15

Är det någon som vet var man kan hitta ett schema för rättegången eller kanske vet hur den övergripande planeringen ser ut? På TPBs rättegångs-sajt verkar månadsbytet inte fungera.

Av det jag hört är jag otroligt förvånad över så mycket (halvpolitiska) åsikter och personliga intryck och gissningar som verkar användas av målsägarna. Jag hade verkligen förväntat mig att få lite insyn i forskning eller studier som pekar på deras basis för skadeståndsanspråk osv när jag suttit och lyssnat igenom timtals med material på SVT play. Finns sådant material i bevisbördan men har ännu inte diskuterats eller har jag rent av missat det i bläddrandet och spolandet?

Hade förvisso förväntat mig mer forskning inom samma område bland materialet från försvaret också, men där förlorar det väl trots allt sin relevans om målsägarna ändå inte kan överbevisa dem om att brottet skett från första början.

Onkelborg 2009-02-27 21:17

Kolla på svt24.se, finns schema i pdf-format där vill jag minnas

Clarence 2009-02-27 21:29

Citat:

Originally posted by Onkelborg@Feb 27 2009, 21:17
Kolla på svt24.se, finns schema i pdf-format där vill jag minnas
Tackar, fanns till och med på förstasidan ;)

Bara pläderingarna kvar om någon mer undrade.

ric 2009-02-28 00:05

Citat:

Originally posted by hubbert@Feb 27 2009, 19:58
Då skall vi se här VCO-systems. I din signatur har du en länk till en sida. Jag tänker använda alla bilderna där och de texter som står för en egen webbplats. Som jag inte tjänar pengar på.

Liknelser kan vara bra, men plagiering av webbsidor borde jämföras med plagiering av musik/film och inte att ta del av eller sprida musik/film på olovlig väg.

Ska ni jämföra att ta del av eller sprida musik/filmer på olovlig väg med webbsidor, så borde ni jämföra det med någon som man måste betala eller få tillstånd att få ta del av.
Detta kan t.ex. vara om någon börjar sprida Aftonbladets Plus-artiklar via olika kanaler utan att Aftonbladet får betalt för det verk de säljer rättigheter för användare att ta del av.

WebboT 2009-02-28 06:26

Citat:

Ursprungligen postat av ric
Citat:

Ursprungligen postat av hubbert

Liknelser kan vara bra, men plagiering av webbsidor borde jämföras med plagiering av musik/film och inte att ta del av eller sprida musik/film på olovlig väg.

Ska ni jämföra att ta del av eller sprida musik/filmer på olovlig väg med webbsidor, så borde ni jämföra det med någon som man måste betala eller få tillstånd att få ta del av.
Detta kan t.ex. vara om någon börjar sprida Aftonbladets Plus-artiklar via olika kanaler utan att Aftonbladet får betalt för det verk de säljer rättigheter för användare att ta del av.

Antingen finns det en upphovsman eller inte.

borde jämföras med...
det är stor skillnad på...
o.s.v.

Personliga åsikter om hur man vill det ska va är ju rätt ointressant i sammanhanget.

Plus-artiklar i Aftonbladet? Vad har det med saken att göra?

Säger det igen i fall du missade det.
Sen om det är ett musikstycke, en film, en text på en hemsida det spelar faktiskt ingen roll.

ric 2009-02-28 09:22

Citat:

Originally posted by WebboT@Feb 28 2009, 06:26
Personliga åsikter om hur man vill det ska va är ju rätt ointressant i sammanhanget.

Plus-artiklar i Aftonbladet? Vad har det med saken att göra?

Säger det igen i fall du missade det.
Sen om det är ett musikstycke, en film, en text på en hemsida det spelar faktiskt ingen roll.

Tyvärr missade jag det igen, och några personliga åsikter om upphovsrätten har jag inte uttryckt.

Det jag menar är att ni inte kan göra en liknelse mellan att ta någon annans verk och inkludera det i sitt eget verk med piratkopiering. Då säger ni att plagiering är samma sak som piratkopiering.
Då jämför ni äpplen mot päron, två skilda saker även om båda är frukter (upphovsrätt).

Anders Larsson 2009-02-28 12:49

Citat:

Originally posted by vco-systems@Feb 27 2009, 20:48
Personligt bruk borde vara okej, så länge du inte sprider det. Alltså, det är okej att kopiera en bild från nätet och skriva ut och sätta upp på väggen. Det är inte okej att ge bort bilden till 10 av dina vänner.

Det är, vad jag vet, fortfarande lagligt att köpa en cd-skiva, kopiera och ge till din bästa vän. Däremot inte 10 av dina vänner. Just detta får upphovsmännen ersättning för, via den sk kassettavgiften.

Micke_N 2009-03-01 10:46

Ganska intressant, framförallt det sista inlägget i kommentarerna där någon hittat en sida på Monique Wadsted´s site/blogg där hon själv påstås bryta mot upphovsrätten. Samtidigt kan hon stå i rätten och påstå att någon annan gör det och då är det fel.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.214955/ak...bay-rattegangen

gummianka 2009-03-01 11:36

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:

Personligt bruk borde vara okej, så länge du inte sprider det. Alltså, det är okej att kopiera en bild från nätet och skriva ut och sätta upp på väggen. Det är inte okej att ge bort bilden till 10 av dina vänner.

Det är, vad jag vet, fortfarande lagligt att köpa en cd-skiva, kopiera och ge till din bästa vän. Däremot inte 10 av dina vänner. Just detta får upphovsmännen ersättning för, via den sk kassettavgiften.

Jag skulle iofs vilja ifrågasätta om det du påstår är lagligt faktiskt är det....

Men jag håller med i sak, samma sak gäller dom som fildelar som helt enkelt inte HAR råd, problemet är ju att det är svårt, ney, omöjligt att lagstifta om en sådan sak, kan man säga att man inte har råd om man samtidigt köper en ny hårddisk för att få plats med musiken, eller kollar på filmen på en 50" plasma....men när det gäller just att kopiera till en kompis vågar jag påstå att det rent faktiskt är olagligt..
Det är ju det som är problemet med "icke-kommersiell" fildelning, eller kopiering, det som är nöje för dig är vad någon annan lever av...

MEN...däremot är det ju så att i ett samhälle där folk faktiskt gör rätt för sig, så har vi råd att tolka och använda lagarna på ett vettigare sätt....annars får vi det allt hårdare sammhällsklimat som vi är på väg mot...

xpower 2009-03-01 14:48

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Citat:

Originally posted by -Anders Larsson@Feb 28 2009, 13:49
Citat:

men när det gäller just att kopiera till en kompis vågar jag påstå att det rent faktiskt är olagligt..

Citat:

Som privatperson har du alltid rätt att göra en kopia på en cd du köpt eller en låt som du köpt och laddat ner lagligt.
För privat bruk som det heter, vilket inte är helt definierat, men ungefär betyder att du har rätt att göra kopior till familjen eller några kompisar.

Källa: Daniel Johansson är doktorand i datavetenskap på KTH

Citat:

Skivorna görs för hela Europa och världen, och det är olagligt att kopiera. Och vad betyder det att det är för privat bruk? Vi anser att man har rätt till en kopia för din familj, men här säger man att det är till några vänner och vad betyder det: en, två, tre eller tio vänner? Det är någonstans där det blir svårt.

- Per Sundin, vd för Universal music i Sverige.

Anders Larsson 2009-03-01 19:49

Citat:

Originally posted by gummianka@Mar 1 2009, 12:36
men när det gäller just att kopiera till en kompis vågar jag påstå att det rent faktiskt är olagligt..
Det är absolut lagligt, några intressanta länkar i ämnet:

http://www.regeringen.se/sb/d/6143/a/55365
http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieri...ringsersättning
http://copyriot.wordpress.com/2005/12/14/h...ttersattningen/

gummianka 2009-03-02 04:39

Citat:

Ursprungligen postat av xpower
Citat:

Originally posted by -gummianka@Mar 1 2009, 12:36
Citat:

Originally posted by -Anders Larsson@Feb 28 2009, 13:49
Citat:

Originally posted by -vco-systems@Feb 27 2009, 20:48

Citat:

Som privatperson har du alltid rätt att göra en kopia på en cd du köpt eller en låt som du köpt och laddat ner lagligt.
För privat bruk som det heter, vilket inte är helt definierat, men ungefär betyder att du har rätt att göra kopior till familjen eller några kompisar.
Källa: Daniel Johansson är doktorand i datavetenskap på KTH

Citat:

Skivorna görs för hela Europa och världen, och det är olagligt att kopiera. Och vad betyder det att det är för privat bruk? Vi anser att man har rätt till en kopia för din familj, men här säger man att det är till några vänner och vad betyder det: en, två, tre eller tio vänner? Det är någonstans där det blir svårt.
- Per Sundin, vd för Universal music i Sverige.

Jag vet inte exakt vad du menade med ditt inlägg, men i princip visade det väl på vad jag sa, eller ? "För privat bruk som det heter, vilket inte är helt definierat" för att det inte är prövat.

Citat:

Originally posted by -Anders Larsson@Mar 1 2009, 20:49
Citat:

Ursprungligen postat av gummianka

Det är absolut lagligt, några intressanta länkar i ämnet:
http://www.regeringen.se/sb/d/6143/a/55365
http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieri...ringsersättning
http://copyriot.wordpress.com/2005/12/14/h...ttersattningen/

Jag hittar faktiskt ingenting i dom texterna (nu har jag iofs bara skummat igenom dom och sökt på relevanta ord) som säger att det absolut är lagligt, att det aldrig prövats är inte samma sak som att det är lagligt...men vi behöver kanske inte diskutera det närmare...

Kassettersättning börjar ju spela ut sin roll eftersom egentligen inget av dagens lagringsmedier är "särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk".

xpower 2009-03-02 05:44

Citat:

Originally posted by gummianka@Mar 2 2009, 05:39

Jag vet inte exakt vad du menade med ditt inlägg, men i princip visade det väl på vad jag sa, eller ? För privat bruk som det heter, vilket inte är helt definierat för att det inte är prövat.

Låt mig visa hur regeringen har valt att definiera ordet privatbruk i sin broschyer när det gäller vänner.
Citat:

Du får lov att
– göra en eller några få kopior av ett verk, till exempel bränna ett extra exemplar av en cd-skiva som du köpt eller lånat, eller kopiera från tidningar (både papperstidningar och sådana som har lagts ut på nätet) till dig själv, *din familj eller dina vänner.

Men Du får inte
– kopiera datorprogram.
– kopiera hela böcker annat än i undantagsfall.

Så med detta tycker jag faktiskt (tro det eller ej) även om det nu kanske inte ha prövats att det är lagligt.

Micke_N 2009-03-02 09:55

Det blir bara bättre och bättre

http://www.expressen.se/debatt/1.1483907/p...arknad#comments

Micke_N 2009-03-02 15:47

Lite mer nyheter. Telenor väljer att inte spärra TPB

http://www.dagbladet.no/2009/03/02/nyheter...elenor/5106716/

Onkelborg 2009-03-02 16:23

Gött :)

Conth 2009-03-02 16:54

Oavsett skuldfrågan i målet måste jag säga att åklagarsidan i sin slutplädering drar ett löjets skimmer över sig själv.

Exempel 1:
Medhjälp till spridning av drygt 30 verk har orsakat en skada för branschen på 100 mille.
Om vi säger att det finns 30.000 skyddade verk tillgängliggjorda via TPB (antar att det är väldigt lågt räknat) så skulle det betyda att branschen, tack vare TPB, totalt har orsakats förluster på över 100 miljarder. Jo tjena.

Exempel 2:
Åklagaren säger att det är bevisat att en annons på TPB kostade 3500 SEK per vecka. Sedan säger han att polisen funnit 60 unika annonser på sajten. Alltså hade dom intäkter på 60x3500 SEK per vecka. Det är ju så dumt så man inte vet om man skall skratta eller gråta. Om jag har en primär annons på min bästa sida som drar in X kronor så drar annonser på ev. under sidor in en bråkdel av denna summa. Självklart för alla som har någon som helst kunskap om annonsering på nätet. 60 samtidiga unika annonser på en sajt som drar in samma belopp. Jo tjena (igen)

tartareandesire 2009-03-02 17:26

Citat:

Ursprungligen postat av Conth
Oavsett skuldfrågan i målet måste jag säga att åklagarsidan i sin slutplädering drar ett löjets skimmer över sig själv.
Exempel 1:
Medhjälp till spridning av drygt 30 verk har orsakat en skada för branschen på 100 mille.
Om vi säger att det finns 30.000 skyddade verk tillgängliggjorda via TPB (antar att det är väldigt lågt räknat) så skulle det betyda att branschen, tack vare TPB, totalt har orsakats förluster på över 100 miljarder. Jo tjena.

Du har inte funderat över om det kan vara så att alla verk inte har samma värde? =)

Citat:

Exempel 2:
Åklagaren säger att det är bevisat att en annons på TPB kostade 3500 SEK per vecka. Sedan säger han att polisen funnit 60 unika annonser på sajten. Alltså hade dom intäkter på 60x3500 SEK per vecka. Det är ju så dumt så man inte vet om man skall skratta eller gråta. Om jag har en primär annons på min bästa sida som drar in X kronor så drar annonser på ev. under sidor in en bråkdel av denna summa. Självklart för alla som har någon som helst kunskap om annonsering på nätet. 60 samtidiga unika annonser på en sajt som drar in samma belopp. Jo tjena (igen)

Löjeväckande är det knappast, däremot lite fulspel. De vill bara visa på att det finns ett vinstdrivande intresse med i bilden och brer sedan på lite. Det ligger ju sedan på den andra sidan att peka på det felaktiga i påståendet.

Clarence 2009-03-02 17:30

Citat:

Originally posted by Conth@Mar 2 2009, 16:54

Exempel 1:

Så kan det gå när man försöker använda allt utan reson. Bristande kvalité på Pirate Bay är t ex enligt målsägarna anledning till större skadestånd pga badwill för upphovsrättsinnehavaren och inte mindre tyngd till punkten att man ser filmen nedladdad istället för bio/dvd. Sen är det förvisso så att Harry Potter-filmen inte kan ses som ett av 30.000 verk gällande omsättningen och därmed potentiella skadan.

Inkomsterna till personerna/sajten kan jag också hålla med om saknar både logik och spår av bevis för. Försvaret har gått med på vissa estimat utan att säga sig veta säkert - det skulle jag som målsägare vara väldigt nöjd med eftersom bevisen för ens det iallafall enligt min halvbildade uppfattning helt saknas.

Sen tycker jag också att pläderingarna helt missar sitt mål i skuldfrågan förvisso. Tre av fyra poänger tycker jag låter tillämpliga för alla sökmotorer och många även för de flesta av andra annonsbärande sajter.

Conth 2009-03-02 17:39

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Exempel 1:

Du har inte funderat över om det kan vara så att alla verk inte har samma värde? =)

Nu är du lite larvig, det påverkar inte min poäng. Listan dom har i åtalet känns väl som ett ungefärligt genomsnitt av aktuella verk, och som sagt, jag antar att 30.000 tillgängliga verk är extremt lågt räknat.

Du menar att om totalsumman bara blir 50 miljarder i skada isf 100 miljarder så är det rimligt? ;)

tartareandesire 2009-03-02 17:45

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Mar 2 2009, 17:26
Citat:

Exempel 1:

Nu är du lite larvig, det påverkar inte min poäng. Listan dom har i åtalet känns väl som ett ungefärligt genomsnitt av aktuella verk, och som sagt, jag antar att 30.000 tillgängliga verk är extremt lågt räknat.
Du menar att om totalsumman bara blir 50 miljarder i skada isf 100 miljarder så är det rimligt?

Öh, det påverkar i högsta grad din poäng. 50 miljarder är knappast rimligare det än ditt första påstående. Jag vet inte vad som finns med i listan men utgår från att de valt viktigare verk som har relevans för bolagen. Det finns dock en hel del material av liten eller ingen kommersiell vikt på Pirate Bay och du kan ta en miljon sådana verk för att närma dig t.ex. en Harry Potter-film...

Conth 2009-03-02 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Originally posted by -Conth@Mar 2 2009, 18:39
Citat:

Citat:

Exempel 1:

Du menar att om totalsumman bara blir 50 miljarder i skada isf 100 miljarder så är det rimligt?

Öh, det påverkar i högsta grad din poäng. 50 miljarder är knappast rimligare det än ditt första påstående. Jag vet inte vad som finns med i listan men utgår från att de valt viktigare verk som har relevans för bolagen. Det finns dock en hel del material av liten eller ingen kommersiell vikt på Pirate Bay och du kan ta en miljon sådana verk för att närma dig t.ex. en Harry Potter-film...

Listan
Kraven

Min poäng kvarstår. Kör du den beräkningen dom använt på hela TPB så lär skadan alla gånger hamna på flera 100 miljarder kronor...

gummianka 2009-03-03 06:48

Citat:

Originally posted by Conth@Mar 2 2009, 17:54
Exempel 1:
Exempel 2:

Det ligger ju i sakens natur, som jag påpekat tidigare, att det, precis som i krig, är den "vinnande" sidan som har rätt till historibeskrivningen (utan att därmed försöka förutspå resultatet av rättegången).
Samma sak gäller ju vid "alla" andra typer av brott, om du blir bestulen på din klocka så låter du inte tjuven bestämma ett värde på den, och när du kontaktar försäkringsbolaget så så vill du ha vad du betalade för klockan, inte vad tjuven sa att den är värd...och som brottsoffer så tror jag dessutom att du känner dig ganska utsatt och orättvist behandlad, och tycker att du överhuvudtaget inte ska behöva lägga tid på att leta kvitton, sammanställa listor över stöldgods, kontakta polis och försäkringsbolag, beställa nytt glas till skyltfönstret...är du då "brottsoffer" i din egenskap av företagare (som mina exempel ju är inne på), så är jag tämligen övertygad om att du adderar den tidsförlusten, omräknat i kronor, i dom yrkanden du gör mot gärningsmannen...

Jag tyckte det var intressant att man refererade till "den finska domen" och att man i den tydligen gjort samma slutsats som jag var inne på, nämligen att torrentfilen var en del av det upphovsrättsskyddade materialet precis som man måste hävda att den del av filen som ligger i filallokeringstabellen (FAT) är, jag tror att det är det kommer bli "det nya sättet" att se på torrentfiler, vilket förenklar processen avsevärt och inte på något sätt är orimligt.

jag vet inte om det är en slump, eller...men för mig fungerar iaf inte tpb.org just nu...

Westman 2009-03-03 07:44

Om en torrentfil är en del av det upphovsrättsskyddade materialet så är det ett fel i domen då den som har skapat torrentfilen inte innehar upphovsrätten till den vilket går emot UrL. Om en torrentfil inte är att anse som ett verk eller att den inte uppnår verkshöjd så får det samma resultat.

Man kan inte både ha kakan och äta den.

gummianka 2009-03-03 07:59

Citat:

Originally posted by Westman@Mar 3 2009, 08:44
Om en torrentfil är en del av det upphovsrättsskyddade materialet så är det ett fel i domen då den som har skapat torrentfilen inte innehar upphovsrätten till den vilket går emot UrL. Om en torrentfil inte är att anse som ett verk eller att den inte uppnår verkshöjd så får det samma resultat.
Man kan inte både ha kakan och äta den.

Jag är ledsen men du måste förklara hur du menar...jag förstod absolut ingenting.

(sen menade jag kanske inte specifikt den här domen, då den ju utan tvivel kommer att överklagas oavsett hur den faller...)

tartareandesire 2009-03-03 08:15

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Mar 2 2009, 17:45
Citat:

Originally posted by -Conth@Mar 2 2009, 18:39
Citat:

Citat:

Exempel 1:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6v..._The_Pirate_Bay
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4429153.ab
Min poäng kvarstår. Kör du den beräkningen dom använt på hela TPB så lär skadan alla gånger hamna på flera 100 miljarder kronor...

Läs gummiankas inlägg nedan. Skadestånd är sällan några exakta siffror. Du kan fortfarande inte jämföra listan med "hela TPB". Det är ju inte direkt vilka artister som helst utan några av de mest populära i landet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson