WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   En svensk dator för 1000:- (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22419)

Milad 2007-09-16 12:42

Men seriöst nu, vad händer nu? Har någon hört ngt mer??

Adestro 2007-09-16 14:36

Citat:

Originally posted by Robert@Sep 14 2007, 19:37
Ja, det blir ju lite ränta han fick under tiden...

Några pengar landade ju aldrig hos Medison.

senzei 2007-09-16 15:18

Om jag förstått det rätt, så skall den sidan ha dragit in 1,5 miljoner besökare per dag enligt ngn källa. Även om han inte lyckas sälja några datorer så bör han ha gjort sig en större förmögenhet endast via annonseringen.. Hur var det nu? Kanske snackar i nattmössan :S

KarlRoos 2007-09-16 16:35

Citat:

Om jag förstått det rätt, så skall den sidan ha dragit in 1,5 miljoner besökare per dag enligt ngn källa. Även om han inte lyckas sälja några datorer så bör han ha gjort sig en större förmögenhet endast via annonseringen.. Hur var det nu? Kanske snackar i nattmössan :S
Vad får man från adsense.. typ 20 öre /1000 views.
1000 går 1500 ggr i 1,5 milj.
1500*0.2=300
300 kr dagen med min dåliga uträkning som förmodligen inte stämmer.

ztream 2007-09-16 16:43

Dessutom drog sidan inte in 1,5 miljoner besökare om dagen. Deras statistik låg publik innan och det var inte så mycket besökare.

Danski 2007-09-16 18:08

Citat:

Originally posted by senzei@Sep 16 2007, 15:18

Har inte sålt några annonser vad jag vet, dessutom var det "felciterade" siffror. När man använder Surftown så kan du inte ha några 1.5 miljoner/dag.

Besökarstatistik råkade ligga publikt och visade på 10k unika/dag i genomsnitt.
Källa

tartareandesire 2007-09-20 10:53

Citat:

Originally posted by clonix@Sep 13 2007, 15:02
Snattat från Aftonbladets senaste artikel....

"Enligt uppgifter till TT har runt 300 000 datorer beställts av svenska kunder."

Jag börjar tappa tron på folk... stämmer siffrorna så kan man inte annat än få panik över folks egna förmåga att tolka situationer och fatta egna och vettiga beslut.

Medisons pressframträdanden har varit usla.... deras hemsida har varit värdelös..
etc etc etc etc.... så frågan är vart i hela världen folk har fått intrycket av att..

"Nää men det här kommer bli ett riktigt bra köp"

Men i vanlig ordning så är det väl priset som styr...(När ska vi människor lära?)

Har man beställt en dator från Medison så borde man straffbeskattas
med en "Dum i huvet skatt" och sedan få ett Chip inopererat så att Storebror i framtiden kan styra vad man gör, tycker och tänker så att man fortsättningsvis inte fattar totalt korkade beslut och gör dumma saker.

Självklart har man rätt att få tillbaka pengarna om man inte får en vara man beställt, hur otroligt erbjudandet än verkar.... Skulle tro att en hel del som lagt beställning inte tror så mycket på det men det är bara en tusenlapp och värt att testa när man ändå sannolikt får tillbaka pengarna om man inte får sin utlovade produkt.

Du har den typiska universitetsinställningen att "folk är dumma marionetter" men det många med den inställningen inte inser är att de låtit sig påverkas av andra precis lika mycket...

Leon 2007-09-22 11:03

Börjar verkligen bli dax för lite mer info från detta företag nu om vad som händer och sker.

WebboT 2007-09-22 11:22

Citat:

Ursprungligen postat av Danski
Citat:

Ursprungligen postat av senzei

Har inte sålt några annonser vad jag vet, dessutom var det "felciterade" siffror. När man använder Surftown så kan du inte ha några 1.5 miljoner/dag.

Besökarstatistik råkade ligga publikt och visade på 10k unika/dag i genomsnitt.
Källa

Här är den riktiga källan:
Juli:
www.medisoncelebrity.com+stastistics&hl=en&ct=clnk &cd=4&gl=us]Usage Statistics for MedisonCelebrity.com[/url]

September:
www.medisoncelebrity.com&hl=en&ct=clnk&cd=9&gl=us]Usage Statistics for MedisonCelebrity.com[/url]

...vilket bevisar att dagsbesöken låg runt 2800 för 2 veckor sen.

clonix 2007-09-22 15:09

tartareandesire...

1) Folk MÅSTE lära sig tänka själva och inte gå på saker och ting hur otroliga dom än låter.

2) Har man den uppfattningen att det "bara" är en tusenlapp och jag kommer nog få tillbaka den om det skiter sig så bör man ta sig en funderare vad man har för förhållningssätt till sina pengar.

Medison spelade självklart på folks önskemål att dom vill ha en bärbar dator men kanske inte alltid har råd och nu PANG finns det en för "bara" tusen kr.

Jag vågar sätta en bra slant på att många som beställe inte ens tog sig tid att läsa
specen vad datorn innehöll och jag ser verkligen rubrikerna framför mig...

"Kalle Svensoon: Jag beställde en dator från medison och när den väl kom så fanns det inget Windows med utan jag tror det var nåt som het Linux eller nåt... hur använder man det? Jag tycker det är himla dåligt av medison att inte informera om sånna saker!"

Det hade varit så j-vla typiskt "Svensson" tittade på Prislappen 1000 kr och i nästa sekund börjar man leta efter orderformuläret!

Ireneri 2007-09-22 16:25

Media har också medverkat till att folk blivit lurade, med sina artiklar i början där läsarna fick intrycket att Medison var seriösa. Aftonbladet, CS, m.fl. Det fick säkert många konsumenter att komma över sin tveksamhet och beställa en dator.

StefanBergfeldt 2007-09-24 12:27

Är det fastslaget att det är en bluff?
Vad gick det isåfall ut på, att dra smuts över VD:n?

För vad jag förstår har ingen j**el blivit av med sina pengar. Ingen har å andra sidan fått några pengar heller. Det är väl CO2 som är den stora vinnaren, som fick en ansenlig summa pengar på sitt konto under en tid, som måste ha genererat en del ränta.

Jag kan förstå konceptet om man vill blåsa folk, men om ingen har blivit blåst på några pengar, vad han Medison vunnit på detta?

Ireneri 2007-09-24 12:52

Citat:

Originally posted by StefanBergfeldt@Sep 24 2007, 12:27
Är det fastslaget att det är en bluff?
För vad jag förstår har ingen j**el blivit av med sina pengar.

En del har blivit av med ränta de skulle fått annars.

Om det var ett misslyckat bedrägeriförsök, eller ett projekt som växte dem över huvudet, det kan göra detsamma. Deras hela agerande framstår i vilket fall som oerhört oseriöst.

Leon 2007-10-11 22:42

Inge nytt om detta ?

Tobab 2007-10-12 05:34

Citat:

Originally posted by Leon@Oct 11 2007, 21:42
Inge nytt om detta ?

http://www.idg.se/2.1085/1.124937

Leon 2007-10-12 22:07

Där ser man...

Danielos 2007-10-23 11:41

När saker är för bra för att vara sanna är dom det till 99,9%

Andreas Bard 2007-10-30 18:26

Aftonbladet idag:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1133214.ab

htiawe 2007-10-30 18:53

"Så de kommer att få sina datorer?

– Inga kommentarer. Jag har inga kommentarer till någonting. "

Härligt svar, mycket förtroendeingivande..

acidflash 2007-10-30 20:04

Dom har till och med stängt ner sin webshop, det känns ju bra.

Xamda 2007-10-30 21:43

Jag har inte fått någon dator och pengarna drogs för ett par månader sedan och betalföretaget har lämnat ut pengarna till Medison.

Är inte detta ett bedrägeri så skall jag äta upp min äldsta keps.

Polisanmälan skall iväg nu. Lås och bom är nog det som är mest klädsamt för honom och hans anhang.

htiawe 2007-10-30 22:08

Xamda: Har inte du fått tillbaka dina pengar? Företaget som drog pengarna sades ju ha returnerat allt kapital till de som betalat redan.

Xamda 2007-10-30 22:28

htiawe - nej, inte en spänn returnerat. Jag fick en bekräftelse från dem som sade att leveransen var på väg och att pengarna betalats ut och att de tackade för att jag betalat genom dem.

Tack för det :-/

clonix 2007-10-31 00:54

*Host*Sommanbäddarfårmanligga*Host*

Alpha 2007-10-31 01:12

Kan inte IDG och en massa tidningar skriva nu att det hela var en bluff? Eller dem kanske skäms för att dem gav just den firman gratis reklam...

aja : (

StefanBergfeldt 2007-10-31 07:30

Citat:

Originally posted by Alper@Oct 31 2007, 02:12
Kan inte IDG och en massa tidningar skriva nu att det hela var en bluff?

OM det inte är en bluff, vilket väl egentligen inte är bevisat förrän de blivit polisanmälda och dömda, så vore det hemskt elakt att skriva att det är en bluff.

Xamda 2007-10-31 08:17

Clonix - japp, det är ju jävligt dumt att köpa billigt... Jag gjorde en likadan groda som alla som tror man kan få fungerande service för 12 spänn i månaden. Fast jag tog med i beräkningen att sannolikhetena tt jag skulle bli nöjd med affären var mycket liten och kalkylerade därmed med förlust av summan. Det betyder inte att jag inte tycker att Medison skall komma undan med detta efersom det är ett uppenbart bedrägeri.

Alper - snarare skall väl alla som handlat polisanmäla så lär artiklarna komma av sig självt. Omfattningen av brottet är så stort att det sannolikt måste gå att häkta ansvariga bakom (uppenbar flykt-, kollusions- och recidivfara). Fast omfattningen blir uppenbar bara då alla drabbade polisanmäler.

StefanBergfeldt - Det är inte juridiskt bevisat ännu, menbevisen är väl uppenbara, inte någon enda har fått en dator, men mängder har blivit av med pengarna för månader sedan och de har lovat leveranser för månader sedan och de gör inget för att visa hur en leverans skall gå till. Återigen, min gamla keps lovar jag att äta upp om det inte är ett bedrägeri.

hundserver 2007-10-31 11:57

hmm låt säga att dom har fått in lite över en mille
från folk som trodde på detta, sen efter ett par månader på kontot
så har dom ju fått ränta på dom pengarna,

sen kan dom återbetala det folk satt in och ändå ha tjänat på affären...

:lol:

StefanBergfeldt 2007-10-31 13:01

Visst, räknat på en miljon och 5% ränta så ger det ju lite drygt 4000kr på en månad.
Tre månader har det hållit igång, så säg 12000 kr.

Jag vet inte om jag skulle tycka att det var värt allt jobb för de pengarna.

j3rk3r 2007-10-31 13:21

Citat:

Originally posted by StefanBergfeldt@Oct 31 2007, 14:01
Visst, räknat på en miljon och 5% ränta så ger det ju lite drygt 4000kr på en månad.
Tre månader har det hållit igång, så säg 12000 kr.
Jag vet inte om jag skulle tycka att det var värt allt jobb för de pengarna.

Har för mig att det var 7 miljoner de fått in. Då blir det 84.000kr, kanske fortfarande inte är värt det :)

bonsai 2007-11-03 20:56

Har de skickat några datorer än?

Xamda 2007-11-03 21:24

Mig veterligen har det inte skeppats en enda dator till någon enda individ eller företag. Bluff och åter bluff.

Det rycker i baseballsträarmen...

expression 2007-11-03 23:56

Medison.se är uppe nu! Jag tror man tog emot beställningar för att ha råd att kunna lansera datorn :P Därför nu har de uppe massor med bilder.

expression 2007-11-03 23:58

Från http://medison.se/newseng.html
Citat:

October 8, 2007
Medison buying Brazilian Company

Medison is buying a Brazilian company. "The company has 40 employees and has a logistic structure that we've been looking for", says Valdi Ivancic. [more to come]

Mr_Romero 2007-11-04 17:58

Oj vilken proffsig hemsida :blink: , var allt detta en bluff eller?

acidflash 2007-11-04 19:52

Tror företag på företag skulle kunna göra sådana här saker och folk skulle inte lära sig att inte lita på dom.

Man ska nog vara väldigt vaksam när det låter helt osannolikt, och det har folk sagt sen dag ett.

Xamda 2007-11-04 22:30

Är det fler än jag som beställt här på WN? Om ja, är ni intresserade av att vi gör en gemensam polisanmälan? Vore trevligt att få lite fart på en utredning i detta ärende... Huvudmannen finns ju stora delar av tiden här i Sverige, så det borde gå att kunna lägga vantarna på honom.

ztream 2007-11-04 22:33

Pengarna har väl släppts av 2CO?

Internet Sweden 2007-11-29 16:50

..och så börjar Medisonkarusellen om igen
Computer Sweden testar datorn

Sugen någon ?

HenSod 2007-11-29 18:44

Det är klart man är lite småsugen, men jag lär inte spendera några pengar på en dator från Madison förrän jag har fått vetskap om att de första datorerna har börjar levereras.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson