Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Jag är ingen jurist men är det inte märkligt att åtala någon för medhjälp till ett brott när ingen finns dömd för själva brottet?
Kanske en teknikalitet, dvs alla vet att TPB används för att kopiera skyddat material, men juridik brukar vara rätt petigt.
Det logiska borde väl ändå vara att först döma några för upphovsrättsbrott där dom bevisligen har använt TPB för att utföra sitt brott och därefter åtala TPB för medhjälp till detta brott.
|
Måste man verkligen ha någon dömd för själva huvudbrottet? Jag är ganska tveksam till det. Det är ju inte alltid man kan lyckas visa vem som begått brottet men är man 100% säker på att ett brott har begåtts (vilket man nog ändå är i de flesta fall något går till domstol) så borde man utan problem kunna åtala någon för medhjälp. Man måste då bara visa att ett brott verkligen har begåtts.
|
Men dom bevisar inte att ett brott har begåtts?
I mina öron låter det konstigt att döma någon för medhjälp till ett brott som aldrig har bevisats!?
Det finns ingen utpekad gärningsman inget utpekat brott i grunden, eller har jag missat något?
Bara en allmän "vetskap" om att brott har begåtts, kan det verkligen räcka?
|