WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Min nya domän (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34072)

Isak 2009-01-05 05:43

Själv skulle jag varit lika arg som Claesm och instämmer till 100% i vad han skriver. Otroligt dåligt skött av nunames.

Internet Sweden 2009-01-05 11:20

Citat:

Originally posted by Isak@Jan 5 2009, 06:43
Själv skulle jag varit lika arg som Claesm och instämmer till 100% i vad han skriver. Otroligt dåligt skött av nunames.
Tro sjutton att man skulle bli upprörd när det händer och visst skulle det skötts på annat sätt än det gjorts från Nunames sida - fully agree!

Men att i över ett år ältra om och om igen om att Nunames är korrumperade, stjäl tillbaka en massa domäner, inte går att lita på, vill krossa entrepenörsdrömmar, egentligen är små gröna gubbar från mars..osv

Det är inte värdigt en annars så i mina ögon kompetent och mångt och mycket; förebildsperson som claesm. Som det vädrats i denna tråd och andra, så var det inte "vilken" domän som helst..

Jag funderar även (försöker plocka fram fragment från bakhuvudet) men var det inte så att Torbjörn A en gång i tiden lyckades med att registrera domänen "www" under .se - men att .SE efter en tid tog tillbaka den (ser att .SE varit innehavare av den sedan 2005-05-10, så det bör rimligen varit innan det) Är det någon annan gammal räv eller orakel som kommer ihåg mer om det?

claes 2009-01-05 11:32

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Jan 5 2009, 12:20
Jag funderar även (försöker plocka fram fragment från bakhuvudet) men var det inte så att Torbjörn A en gång i tiden lyckades med att registrera domänen "www" under .se - men att .SE efter en tid tog tillbaka den.
Vad du lägger ned tid och kraft på att hitta argument som berättigar Nunames agerande...

Det är också viktigt om man följt reglerna eller ej, vilket jag har gjort. Det fanns inte och finns fortfarande inget i Nunames dokumentation som säger att min domän inte fick registreras, däremot en massa andra domännamn som de reserverat. Nunames har också hela tiden uppmuntrat mig att förnya min registrering.

På den tiden det gick att registrera enbokstavs com, net och org, var det några som gjorde så. Dessa domäner har de fått behålla, de bröt inte mot några regler och de har skött sig och betalat avgifter och så. Jag tycker det är självklart de ska få behålla dessa domäner även om reglerna _nu_ inte tillåter enbokstavs. Jag tycker även det är självklart att de som lyckades registrera com.com, se.com, usa.com etc ska få behålla dessa domäner även om domäner av denna typ normalt sett kanske blockeras hos andra.

Men det fanns också ett antal trixare som lyckades registrera nya enbokstavsdomäner under .com genom att inleda med ett (hårt?) mellanslag i registreringsformuläret, vilket gjorde att systemet tyckte att domänen var längre än en bokstav, men som senare sorterades bort och själva registreringen gjordes med ett tecken. Detta bedömdes som trixande i strid mot reglerna och de blev av med sina domäner, vilket jag tycker är helt rätt.

Internet Sweden 2009-01-05 11:49

Citat:

Ursprungligen postat av claesm
Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Jag funderar även (försöker plocka fram fragment från bakhuvudet) men var det inte så att Torbjörn A en gång i tiden lyckades med att registrera domänen "www" under .se - men att .SE efter en tid tog tillbaka den.

Vad du lägger ned tid och kraft på att hitta argument som berättigar Nunames agerande...

Det är också viktigt om man följt reglerna eller ej, vilket jag har gjort. Det fanns inte och finns fortfarande inget i Nunames dokumentation som säger att min domän inte fick registreras, däremot en massa andra domännamn som de reserverat. Nunames har också hela tiden uppmuntrat mig att förnya min registrering.

På den tiden det gick att registrera enbokstavs com, net och org, var det några som gjorde så. Dessa domäner har de fått behålla, de bröt inte mot några regler och de har skött sig och betalat avgifter och så. Jag tycker det är självklart de ska få behålla dessa domäner även om reglerna _nu_ inte tillåter enbokstavs. Jag tycker även det är självklart att de som lyckades registrera com.com, se.com, usa.com etc ska få behålla dessa domäner även om domäner av denna typ normalt sett kanske blockeras hos andra.

Men det fanns också ett antal trixare som lyckades registrera nya enbokstavsdomäner under .com genom att inleda med ett (hårt?) mellanslag i registreringsformuläret, vilket gjorde att systemet tyckte att domänen var längre än en bokstav, men som senare sorterades bort och själva registreringen gjordes med ett tecken. Detta bedömdes som trixande i strid mot reglerna och de blev av med sina domäner, vilket jag tycker är helt rätt.

Suck! Nu blir du så där förbannat osaklig igen.. Öhh JAHA claesm - allt det du skrev nu ... var det ämnat för mina ögon? Du tror inte att jag kände till det sedan innan...eller för den delen efter de gånger du skrivit samma sak?

Jag ställer en fråga (som du kanske tom känner till svaret om) men istället för att svara på den, så påstår du att jag försöker berättiga Nunames agerande..

Är det synen eller läsförståelsen?

Jag har UPPREPADE gånger skrivit att jag anser att Nunames borde agerat på ett annat sätt OCH även kompenserat dig rimligt - ska jag behöva upprepa det i varenda inlägg för att slippa dina kvasianklagelser.

Sen är det DU och ingen annan som hävdar att INGET annat registry tagit tillbaka en domän från innehavare på det sätt Nunames förorsakat dig så enormt stor tragik. Därmed är det väl ganska intressant om det finns någon forummedlem som kommer ihåg hur det gick till med www - inte minst för att den domänen är .se-registrets ABSOLUT mest använda kampanjdomän sedan ett par år tillbaka..

(I jämförelse då så reserverade Nunames din fd domän och gjort den till ett alias för registerhemsidan)

tartareandesire 2009-01-05 14:43

Citat:

Ursprungligen postat av claesm
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
...och den användes ju inte till något viktigt.

Underbart. Om en domän inte används till vad du anser vara något viktigt är det OK att den tas tillbaka?

Men, snälla...., tror du allvarligt att det var det jag menade? Läs hela sammanhanget.... Det är inte vilken domän som helst. Nunames agerande var inte helt lyckat men fullt förståeligt.

Jag har själv nyligen lanserat en ny tjänst på en .nu-domän och är 110% säker på att Nunames inte kommer ta tillbaka domänen. Jag hade utan tvivel varit högst osäker med din domän och aldrig i livet lagt ner mycket arbete på den vilket du förmodligen av just dessa skäl heller inte gjort. Så enkelt är det för de flesta.

Internet Sweden 2009-01-05 20:53

Med tanke på att claesm outtröttligt och i hårda ordalag dissar Nunames och tydligt deklarerar att han anser att man inte ska lägga några pengar, energi bla bla i .nu-domäner..
..så är det ju lite intressant att han står som teknisk kontakt för åtminstone 5 andra .nu-domäner, varav 4 av dem förnyats efter den aktuella incidenten..

..känns lite som Pitbulls tidigare tillkännagivande i den här tråden om "nödvändig motsägelsefullhet"..

pitbull 2009-01-05 21:15

Internet Sweden http://www.webmasternetwork.se/style...s/1/icon12.gif .Kokosnöt

:D

Internet Sweden 2009-01-05 21:17

Citat:

Originally posted by pitbull@Jan 5 2009, 22:15
Internet Sweden http://www.webmasternetwork.se/style...s/1/icon12.gif .Kokosnöt

:D

Jag tycker om både dig och claesm också.. ;)

claes 2009-01-05 21:27

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Jan 5 2009, 21:53
Med tanke på att claesm outtröttligt och i hårda ordalag dissar Nunames och tydligt deklarerar att han anser att man inte ska lägga några pengar, energi bla bla i .nu-domäner..
..så är det ju lite intressant att han står som teknisk kontakt för åtminstone 5 andra .nu-domäner, varav 4 av dem förnyats efter den aktuella incidenten..

Så vitt jag vet äger jag fortfarande två .nu-domäner som båda säkerligen registrerades före sekelskiftet. Det enda är en tvåbokstavs som jag funderar på att släppa eftersom den är så dyr, den andra är en kampanjdomän för en grej vi körde kring sekelskiftet som jag har lite nostalgiska känslor för.

Dock, ingen av dessa domäner pekar någonstans idag och jag kommer inte, precis som jag sagt, att våga bygga upp någon verksamhet som är beroende av dessa, andra nu-domäner eller andra halvsuspekta toppdomäner heller, utan hålla mig till .com och i andra hand .se. Är jag med på andra domäner är det nog från min tidigare roll i hostingbranschen när jag hjälpt andra att få sina domäner registrerade.

Jag har tidigare deklarerat att jag enbart kommer ge mig in i diskussioner här eller på andra ställen som specifikt tar upp Nunames och/eller domänvärde. Denna diskussion lät jag bli tills du drog upp min domän och felaktigt jämförde den med se.se som mig veterligen aldrig varit registrerad och om den vore registrerad är jag säker på att BER/IIS/.SE inte skulle tagit tillbaka den.

Men om din kompis Per undrar, nej, jag kommer inte släppa detta och hans kunder kommer få höra om hans och Nunames agerande vid varenda tillfälle där jag tycker det är befogat.

Till sist ett klarläggande: Detta är nog den enda fråga som InternetSweden och jag är oense i. Jag tycker han har stor kunskap och stundtals skriver strålande inlägg som lyfter hela forumet till nya höjder. Jag tror mina åsikter har framkommit och jag fortsätter inte diskussionen i denna tråd.

- - -

Men ska vi återgå till ursprungsfrågan, så, nej, jag tycker inte Lyx ska lägga tid och ork på en .nu-domän eller någon annan knepig udda-domän. Min regel, som bara blivit hårdare under åren, är att enbart fokusera på .com med kanske .se om tjänsten inriktar sig till svenskar.

Jag går så långt att jag avråder mina studenter från att döpa bolag till namn som inte går att få under .com och för att visa att jag äter min egen hundmat fick jag köpa loss com-domänen till mitt senaste bolag för kring 10.000 kronor.

Detta har inget att göra med .nu eller någon annan toppdomän utan bara att jag noterar att allt fler okunniga eller halvkunniga potentiella kunder alltid provar firmanamnet plus .com och kanske .se och inget annat. Jag avråder också från att ha bindestreck i domännamn av det enda skälet att jag noterat att många okunniga eller halvkunniga potentiella kunder helt enkelt inte tror man kan ha såna tecken i domännamn, blir förvirrade och surfar någon annanstans.

Är det omöjligt, byt firma- och domännamn. Det spelar ändå ingen roll. Vem kunde tippa att halvdana firma- och domännamn som google, youtube eller flickr skulle bli något stort? Kör InternetSwedens företagsnamn.nu eller kanske aningen kewlare Dotomators och välj något där som är ledigt som .com och .se och kör på det. Registrera sedan firma, varumärke och lite sånt för fullgott skydd.

Internet Sweden 2009-01-05 22:18

Känner att den energi du lagt på detta inlägg kräver ett svar..
Citat:

Så vitt jag vet äger jag fortfarande två .nu-domäner som båda säkerligen registrerades före sekelskiftet. Det enda är en tvåbokstavs som jag funderar på att släppa eftersom den är så dyr, den andra är en kampanjdomän för en grej vi körde kring sekelskiftet som jag har lite nostalgiska känslor för.

Dock, ingen av dessa domäner pekar någonstans idag och jag kommer inte, precis som jag sagt, att våga bygga upp någon verksamhet som är beroende av dessa, andra nu-domäner eller andra halvsuspekta toppdomäner heller, utan hålla mig till .com och i andra hand .se. Är jag med på andra domäner är det nog från min tidigare roll i hostingbranschen när jag hjälpt andra att få sina domäner registrerade.

Pga av att jag inte känner till ägarförhållanden, så skrev jag därför "teknisk kontakt"
Citat:

Jag har tidigare deklarerat att jag enbart kommer ge mig in i diskussioner här eller på andra ställen som specifikt tar upp Nunames och/eller domänvärde. Denna diskussion lät jag bli tills du drog upp min domän och felaktigt jämförde den med se.se som mig veterligen aldrig varit registrerad och om den vore registrerad är jag säker på att BER/IIS/.SE inte skulle tagit tillbaka den.
Jag jämförde dem inte felaktigt, utan konstaterade att de numera båda var reserverade för respektive register!
Citat:

Men om din kompis Per undrar, nej, jag kommer inte släppa detta och hans kunder kommer få höra om hans och Nunames agerande vid varenda tillfälle där jag tycker det är befogat.
Hmm, Jag har träffat Per, Danny Aerts och Vint Cerf - men ingen av dem betecknar jag som "kompis" - och har du budskap till Per Darnell, så rekommenderar jag dig att framföra dem i egen person (känns inte som att jag vill agera "springpojke"..)..och jag tror att jag klarar att uppröra folk med mina egna åsikter :lol:
Citat:

Till sist ett klarläggande: Detta är nog den enda fråga som InternetSweden och jag är oense i. Jag tycker han har stor kunskap och stundtals skriver strålande inlägg som lyfter hela forumet till nya höjder. Jag tror mina åsikter har framkommit och jag fortsätter inte diskussionen i denna tråd.
Med argumentation kommer man långt med, men med smicker kommer man längre ;) (Fortsätt karl!!) ..snart kanske jag blir snäll..

Citat:

Men ska vi återgå till ursprungsfrågan, så, nej, jag tycker inte Lyx ska lägga tid och ork på en .nu-domän eller någon annan knepig udda-domän. Min regel, som bara blivit hårdare under åren, är att enbart fokusera på .com med kanske .se om tjänsten inriktar sig till svenskar.

Jag går så långt att jag avråder mina studenter från att döpa bolag till namn som inte går att få under .com och för att visa att jag äter min egen hundmat fick jag köpa loss com-domänen till mitt senaste bolag för kring 10.000 kronor.

Detta har inget att göra med .nu eller någon annan toppdomän utan bara att jag noterar att allt fler okunniga eller halvkunniga potentiella kunder alltid provar firmanamnet plus .com och kanske .se och inget annat. Jag avråder också från att ha bindestreck i domännamn av det enda skälet att jag noterat att många okunniga eller halvkunniga potentiella kunder helt enkelt inte tror man kan ha såna tecken i domännamn, blir förvirrade och surfar någon annanstans.

Är det omöjligt, byt firma- och domännamn. Det spelar ändå ingen roll. Vem kunde tippa att halvdana firma- och domännamn som google, youtube eller flickr skulle bli något stort? Kör InternetSwedens företagsnamn.nu eller kanske aningen kewlare Dotomators och välj något där som är ledigt som .com och .se och kör på det. Registrera sedan firma, varumärke och lite sånt för fullgott skydd.

Detta är tydligen ytterligare en sakfråga vi har delade åsikter i, men jag tror att det främst grundar sig i att du (sannolikt) har mer kontakt med verksamheter riktad mot internationell publik - för min erfarenhet och övertygelse är just att för Svenska verksamheter riktade mot Svensk publik kommer .se i första rummet, .nu i andra, sen är det tomt, tomt och sen kommer .com, åtföljt av diverse TLDer.
Det är ju dessutom så att en internetverksamhet inte alls behöver samstämma med företagsnamnet, likaväl som ett företag kan drifta ett otal skilda verksamheter med olika kännetecken och namn. Och youtube och flickr ägs väl såvitt jag känner till av Google respektive Yahoo (för att återknyta till dina exempel)
Däremot anser jag precis som du att det optimala är att hitta ett verksamhetsnamn som går att skydda under de efter eget huvud, önskvärda TLDer.
Men i grund och botten anser jag att detta bör styras av verksamhetens målgrupp, före "det måste vara under dessa TLDer"

Slutligen ett svar till Lyx - För en internationell site är oftast inte .nu det optimala valet, men ingen regel utan undantag. "nu" har som sagt samma betydelse under flera språk (Svenska, Danska och Holländska)
Men med internationell site, förutsätter jag nästan engelska, där nu-domänen mest använts som "new" eller i franskans och portugisiskan där "nu" har betydelsen "naken" (vilket inte alltid överensstämmer med Nunames användarvillkor)
Däremot för Svensk (Dansk och Holländsk) publik finns USPen att dra nytta av betydelsefunktionen (som i en uppmaning) som "registrera nu", "deklarera nu" "resultat nu" eller "tv nu" ;) , detta är inte helt lätt att hitta ledigt idag - men visst förekommer det.

Så för engelskspråkig Internetionell site, så rekommenderar jag främst .com följt av .net

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson