Citat:
Originally posted by autosvar@Nov 2 2008, 13:48
Jag står fast vid att trådskaparen (eller dennes vänner) ska få ta sitt ansvar eftersom det som sker i den analoga världen även gäller i den digitala, det går inte att skriva bluffakturor, falska kvitton eller trycka falska sedlar. Framförallt glädjer det mig som potentiell säljare att Missdomain, om jag anlitar deras förmedlingstjänst, kommer att se till att jag får betalt och inte endast rycka på axlarna om någon skiter i det mellan parterna ingångna avtalet genom att lägga ett bud som de efter avslutad auktion inte fullföjer, en sak som kan oroa vem som helst som fått något sålt.
|
nu vet jag inte om du missuppfattat vad saken gäller, men jag ser inget samband mellan det fallet som tas upp här och att dom på något sätt garanterar att lagda bud ligger, tyvärr.
Det är det jag menar, självklart är det så att ett seriöst företag gör en polisanmälan om man anser att det behövs, för att, om man vill uttrycka det så, "hålla branschen ren", men att man gör en kommersiell pitch på det tycker jag ger en fadd eftersmak, som har sagts ett par gånger nu, man har tagit på sig att vara både polis, åklagare och domare, och sen vill man ha betalt för den tiden man lägger ner, av den man åtalar.
Jag tycker det blir extra konstigt just eftersom det är en gratistjänst, som helt plötsligt kostar användaren 12.000 kr, självklart stänger man av en användare som missbrukar sitt konto, man har såklart rätt att välja vilka man vill ha som kunder även om det är en gratistjänst, och polisanmäler gör man såklart om det är ett lagbrott vi pratar om.
Jag ifrågasätter starkt att dom har rätt att ta ut 3000 kr i straffavgift på det sättet, vad jag kan säga med bestämdhet är att man får INTE, som ZN själv uttryckte, ta betalt för den tid man lägger ner på att göra t.ex. en polisanmälan...och jag har svårt att se hur dom får igenom ett sådant krav, som sagt, bara för att det står i ett avtalsvillkor så blir det ju inte rätt.
En administrativ avgift för att t.ex. stänga kontot har dom självklart rätt att ta ut, men om dom menar att det skulle ta, vad, 5-10 timmar att göra....så...ja...
men som avslutning vill jag bara säga att jag tycker alla inblandade parter har betett sig väldigt...klantigt...i det här fallet...