![]() |
Ren matematiskt så lönar det sig bara för folk som har ett arvode som ligger minst 2,5-3 gånger högre än det arvode man anlitar.
Om jag anlitar en städare som kostar 200 SEK ink moms så måste jag ha ett arvode ex moms på 500-600 för att det ska löna sig för mig att jobba i mitt yrke och anlita en städare som har det som sitt yrke i stället för att göra jobbet själv. När väl denna arvodesfaktor är uppnådd så vinner alla på att jag jobbar med mitt yrke och som jag tycker är kul, medan städaren jobbar med sitt yrke och tjänar pengar (i stället för att gå på bidrag), staten slipper betala bidrag och får mer skatteintäkter. Det stora problemet är just att det är en stor tröskel att uppnå denna arvodesfaktor på 2,5-3. Med sänkt transaktionskostnad för tjänster som privatpersoner köper så skulle det finnas fler möjliga köpare på marknaden, dvs fler personer som uppfyller arvodeskvoten och som därmed skulle finna det intressant att anlita hantverkare privat (för vita pengar). Följaktligen får fler jobb och statens utbetalda bidrag minskar. Kostnaden för de "förlorade arbetsgivaravgifterna" kan man balansera mot minskade bidragsutbetalningar och ökad skattebas, eftersom fler pengar går från den svarta till den vita sektorn i samhällsekonomin. |
ConnyWest; om vi pratar timmpenning så antar du då också att du gör jobbet lika fort (och bra) som proffsen? Här är fönsterputsning ett bra exempel. Ett proffs tvättar ett fönster på under 30 sekunder, och alla fönster i huset på kanske 30minuter (stegflyttning ohc fönsteröppning medräknat här). Jag personligen skulle spenderat flera timmar med detta jobb, så 2,5-3 som faktor är lite mycket. Hur många personer har inte renoveringsprojekt igång som tar evigheter? Ett nytt kök skulle ta mig flera veckor att sätta in, proffs klarar det på betydligt kortare tid.
|
Citat:
Inte nog med det, jag hatar att städa, jag är dålig som attan på det dessutom, jag betalar gladeligen någon annan för att göra det även om jag skulle gå back ekonomiskt. |
Om effektiviteten överstiger transaktionskostnaden så är det naturligtvis lönsamt att anlita fönsterputsaren trots samma lön.
Man bör också tänka på att fönsterputsaren antagligen behöver körtid, tid för att packa ner verktyg, har obetald arbetstid osv. Det är dock många yrken där det är svårt att vara så effektiv att det uppväger transaktionskostnaden i ett samhälle med så hög skatt som vårt. |
Citat:
Landet är som ett stort företag. Och det är så man styr det... Enkelt, kraftfullt. Bort med skräpet som bara finns kvar för traditionens skull |
Märkte nyss att tråden är gammal, men gräver upp den för den är så intressant o hoppas den lever några inlägg till=)
Ara...du har pengar och vill göra något bra för att må bra själv...perfekt för att sådana behövs! Den sortens plikt kallas för välgörenhet/medmänsklighet. Det resten pratar om här i tråden är om skatteplikt och aspekter kring denna=) Så egentligen pratar ni om olika saker...inte konstigt att ni (davve och ara) känner att ni pratar med väggen. Beröm för Aras insikt i medmänsklighet och för Davves samhällsekonomiska insikt! Dagen då medmänsklighet kan integreras i samhällssystemet kommer det inte att finnas en enda som dör av hunger i världen. |
Utredaren överlämnade sitt betänkande till regeringen i onsdags, 15 april, förslaget om aktiekapital á 1 kr har helt förkastats av utredaren. Han föreslår dock möjlighet till aktiekapital om 50 tkr. Vidare föreslår han en massa andra mindre-byråkrati-och-pappers-åtgärder för främst privata aktiebolag.
|
Som ett exempel på hur det kan lösas är hur det tex. fungerar i Spanien. Där finns det 2 olika aktiebolag, ett på cirka 20 000kr i aktiekapital ( SL ) samt ett annat med minst 500 000kr ( SA ).
Det kanske vore något att ta efter? |
Citat:
|
Citat:
Men 50k är ju ändå klart bättre än 100 om man saknar kapital men ändå vill starta. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson