WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Tillåtet att ta ut månadsavgift för IP-adresser? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30362)

patrikweb 2008-07-09 20:18

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Det finns alltid en rimlig kostnad att ta ut för IP, men om man kollar på vad många olika tar ut så är det långt ifrån rimlig. Samt många företag ser att sina konkurenter tar ut pengar för IP och då gör dom samma sak men kanske inte beräknar exakta faktiska kostnader.

Svamlar du som vanligt eller kan du backa upp dina påstående genom att visa någon leverantör som tar hutlöst betalt för IP?

Har sett företag som tagit betalt 100:- för 1 extra IP i månaden, även 5:- per IP är dyrt i månaden om man slår ut det på antal IP.

Har företaget endast 1 kund som vill ha en extra IP, då kan man motivera den kostnaden. Men större företag har inte endast 1 kund som behöver 1 ip extra, då blir dom 5:- kronorna i månaden tusantalskronor, tiotusantalskronor och till slut flera hundra tusen kronor om året när företaget får mer och mer kunder och använder mer och mer IP.

Man måste ju se det hela vägen, många smo kronor blir till många stora lappar i rätt antal.

Kan ju säga att PatrikWEB använder IP på nivå tusentals, och kan inte säga att jag är en av dom stora leverantörer.

Westman 2008-07-09 20:23

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jul 9 2008, 19:49
Fick inte IBM VD runt 20 miljoner dollar i lön eller liknande? Visst det är väl en droppe i havet om man ser till hela IBM.
Vad har det med saken att göra? Helt irrelevant, jag tog IBMs 360 som exempel - inte företaget eller dess vd.
Citat:

Men om man kollar så gör många företag bra med vinst, inte tjänar dom anställda på det specielt mycket mer än kanske en löneförhöjning.

Det finns andra sätt att få en nöjd personal än att ge dem mer lön. Det hade du förstått om du hade varit vd-material

Citat:

Jag köper inte att det kostar så mycket för företaget med IP hantering, samtidigt många lätt kan dra in hundra tusentals kronor per år på det dom tar betalat för IP. Samt kallar det administrativa kostnader endast och sedan börja snacka om anställda när ändå vinsten är skithög.
Förstår inte hälften av vad du försöker säga här men vilka drar in hundratusentals kronor på IP? Inte Telia iallafall.

Citat:

Nu är det väl inte riktigt sanningen att det gäller alla här, men är oftasst dom större företaget som har riktigt stor omsättning som brukar ta ut störst kostnad för just IP.
Ja det är inte så konstigt då det är en högre kostnad för dem då det primära inte är att syssla med ipadressutdelning och konfigurering av VPS/colo etc. och sånt brukar involvera två fysiska personer, minst. Vad kostar det tror du?

Citat:

Jag har kompetens för teknik, och då kan jag faktiskt uttala mig om just IP. En VD på ett företag som inte alls är insatt i något kan inte komma diskutera kostnader för IP .
Jag har som sagt inte påstått annat än att du är tekniskt väldigt kompetent men du har tokfel om det där om VD:n men det var väntat. Han vet vad det kostar i tid för personalen så teknik behöver han inte kunna - det är det han har personal till.

Citat:

I vilket fall skulle aldrig en VD rakt ut säga att dom faktiskt gör vinst på IP utan skulle ändå hålla fast i att det är endast administrativa kostnader.
Vinst ska man alltid ha men visst, gungor och karuseller gäller även här. Vad man säger är mer från person till person och har sällan med titeln att göra. Oftast kommenterar man inte företagets vinstmarginaler. Det ser inte bra ut.

Citat:

Samt många anställda skulle aldrig våga uttala sig i en sådan här tråd offentligt.
Och det är svårt att vara anonym här menar du?

Citat:

Många kunder är faktisk kritiska till att dom betala månadskostnader för just IP, samt är mycket en gråzon vad som gäller vad som är rimligt. Samt många företag lämmnar inte ut detaljer om vad kunderna faktiskt betalar till i månaden för just IP.
De betalar för att ha en extra IP-adress väl? Det bruakr då innebära att leverantören tar hand om det administrativa och oftast konfiguration.

Citat:

Och tror inte något företag faktiskt skulle förlora något större kostnader i verkligheten om dom slutade ta betalt för IP, möjligtvis minska vinsten som dom ändå inte ska ha rätt till. För gör dom vinst på IP så kan är det inte administrativa avgifter längre utan då tar dom betalt för IP för som en tjänst mer.
Inte? Om t.ex. leaseweb hade gratis ipadresser, du tror inte att de skulle få en jävla massa mer beställningar på ipadresser vilket i sin tur skulle betyda att de måste begära ut fler adresser från RIPE osv. osv. Sånt kostar massor med pengar i form av TID. Och TID är PENGAR.

Citat:

Det finns alltid en rimlig kostnad att ta ut för IP, men om man kollar på vad många olika tar ut så är det långt ifrån rimlig. Samt många företag ser att sina konkurenter tar ut pengar för IP och då gör dom samma sak men kanske inte beräknar exakta faktiska kostnader.
I verkliga livet kallas det schablonkostnad. Slå upp det...

patrikweb 2008-07-09 20:39

Nej för Telia gör faktiskt en sak rätt, dom tar endast ut en ansökningavgift som är en engångskostnad. Alltså ingen månadkostnad eller en kostnad som beror på antal IP.

Vem som gör stor vinst på IP? Säg att företaget tar ut 5:- per IP i månaden. Bara jag som är liten leverantör i det stora hela använder IP i tusentals värde. Hur många IP använder inte större/stora leverantörer? Så ta dom 5:- eller mer gånger några tusen * 12 så får man lätt en stor summa per år. Eller tänk dom som tar ut 100:- per IP /mån då krävs det inte så många IP för att det ska bli en stor summa per år.

Stora företag har inga problem att få nät i /18 /16 om dom har behovet, och då har leverantör även ett stort AW vilket betyder att dom inte behöver gå via RIPE för nya utdelningar även på större antal IP.

Inte precis att ett stort företag behöver gå till RIPE varje månad för att få ett större LIR space.

Antagligen skulle dom fått mer kunder som vill ha IP ja, men säkerligen att dom skulle lika väl fått nya kunder med?

Men har inte sagt att det behöver vara gratis utan att man kan ta ut en engångsavgift för införandet av mer IP till kunden isåfall. Så i leaseweb kunnde dom tagit ut en engångsavgift då.

gummianka 2008-07-09 21:16

känner du aldrig såhär när du skriver patrik: ...men vänta här nu...om JAG gjorde så skulle jag ju tjäna pengar, och uppenbarligen är det ju så, att andra kan göra det, vilket bör visa på att kunder (inte alla såklart) faktiskt ÄR villiga att betala för det....och du BEHÖVER ju inte berätta för dom att den kostnaden du tar ut är högre än den du betalar, det tror jag att 99% kunderna förstår och resterande procent kanske du kan klara dig utan...eller är det så att du har dåligt samvete för att du stulit (vad jag förstår är det ett välkänt faktum som jag sluter mig till då) grundläggande förutsättningar till ditt företag och det gör att du tycker det är jobbigt att ta betalt ?

...men...jag ger upp...det finns något grundläggande fel i tankesättet någonstans, sett till det perspektivet du BORDE ha...

patrikweb 2008-07-09 21:35

Kunderna betalar för att dom tror att det ska vara så, skulle dom vetat att dom bryter mot regler att ta betalt för själva IP så skulle det varit annat.

Då skulle dom funderat på är denna summa jag får betala rimmlig eller inte.

Självklart kan man ta betalt, dock behöver man ju inte ta betalt för saker som verkligen ligger i en gråzon?

Finns gott om övriga extra tjänster att ta betalt för om det är så, saken är företag skulle ha tagit betalt för luft om dom hade kunnat det.

Måste finnas någon rimlighet tillslut.

Jag vet i verkligen vilka stora marginaler det finns på många saker, men självklart sticker inte företaget ut att det är 10-100 gånger mer vinstmarginal är produktionskostanderna.

Men seden är det inte så att många företag är nöjda med det och gör vad dom kan för att göra tjänsten så bra som det är möjligt, nej utan nej ska vara så billigt som möjligt nej bara spara pengar lite var stans till hela skiten dör ibland.

Jag skulle kunnat visa mycket saker och detaljer som är rätt skrämande, dock skulle en hel del saker klassas som hög sekretess eller möjliga företagshemligheter för andra.

Men slutsnackat om det, har som mål att bygga så bra tjänst som det är teknisk möjligt. Till ett vettigt pris, efter man har gjort det då kan man vara nöjd för vinsten.

Inte tvärtom som många verkar köra.

glennj 2008-07-09 21:37

Jag svor för mig själv att jag inte skulle vara med i denna tråd mer, men...
Citat:

Och tror inte något företag faktiskt skulle förlora något större kostnader i verkligheten om dom slutade ta betalt för IP, möjligtvis minska vinsten som dom ändå inte ska ha rätt till. För gör dom vinst på IP så kan är det inte administrativa avgifter längre utan då tar dom betalt för IP för som en tjänst mer.
Så du menar att alla företag som går med vinst har orimligt höga priser och lurar sina kunder?

Känner att jag måste klargöra ett par saker, eftersom vårt företagsnamn finns med i topic (GleSYS)

1. RIPE har inga regler kring administrativa avgifter för hantering av IP nummer. (Oavsätt vad Patrikweb påstår)
Källa: http://www.ripe.net/ripe/wg/address-policy...47-minutes.html

2. GleSYS, tar ut en administrativ avgift för enstaka extra IP adresser till VPS:er, dedikerade servers och utrustning som finns hos oss i form av colocation.
Avgiften är rörlig beroende på antalet sökta ipadresser, önskad routing, och hur många IP-serier & VLAN det rör sig om.

3. GleSYS drivs som Aktiebolag, med styrelse, VD och anställda. Att gå med vinst är inget önskemål, det är ett krav.

4. Av GleSYS omsättning under årets första 6 månader, består 0.05% av direkta inkomster från de avgifter som pratar om här.
(Patrikweb pratar som om att det är rena kassakon för operatörer, vilket är helt fel.)

Om någon har vidare frågor kring hur vi tilldelar IP-adresser, tekniken bakom, eller varför en IP-adress medför en månadskostnad, är man välkommen att kontakta oss direkt eller skicka mig ett PM.

Xamda 2008-07-09 21:41

Resonerar du likadant vad gäller webbhotellskonton? Virtuella servrar? alla dina andra tjänster? Jag menar, de flesta sakerna i hostingbranschen har en hyfsat hög startkostnad och alla andra kostnader är små, men man måste avsätta supportkostnader, avskrivningar, utbildning, försäkringar och en herrans massa andra löpande kostnader och, ja, till och med vinst. Vinst är inte något fult, det är bra eftersom det ger styrka åt företaget och ger handlingsmöjligheter jämfört med ett företag som hela tiden ligger på gränsen till överlevnad.

Med ditt sätt att resonera skulle du ha startkostnader för webbhotellstjänsterna, och inget mer och om någon vill ändra något, ja, då tar du en ny engångsavgift.

Man kan säkert bygga en verksamhet så...

Dessutom måste jag påpeka att det faktiskt är tillåtet att ta vilka priser man önskar för sina tjänster, även för administrativa kostnader kopplade till ip-adresser.

Att några få väljer att ta höga kostnader (hundralappar per månad) för ip-adresser är ju deras ensak och kunderna får ju överväga om de tycker det är rimligt eller om de kanske vill välja dina tjänster, Patrikweb, eller någon av alla andra som bara tar ut sina kostnader och lägger på en mindre marginal...

Xamda 2008-07-09 21:46

För övrigt undrar jag var Patrikweb hittar något webbhotell som har 10-100 ggr marginal på sina tjänster... Om så vore fallet vore jag multimiljonär nu. Olyckligtvis är jag inte det :-(

patrikweb 2008-07-09 22:03

Citat:

Originally posted by glennj@Jul 9 2008, 21:37
Jag svor för mig själv att jag inte skulle vara med i denna tråd mer, men...
Citat:

Så du menar att alla företag som går med vinst har orimligt höga priser och lurar sina kunder?

Känner att jag måste klargöra ett par saker, eftersom vårt företagsnamn finns med i topic (GleSYS)
1. RIPE har inga regler kring administrativa avgifter för hantering av IP nummer. (Oavsätt vad Patrikweb påstår)
Källa: http://www.ripe.net/ripe/wg/address-policy...47-minutes.html
2. GleSYS, tar ut en administrativ avgift för enstaka extra IP adresser till VPS:er, dedikerade servers och utrustning som finns hos oss i form av colocation.
Avgiften är rörlig beroende på antalet sökta ipadresser, önskad routing, och hur många IP-serier VLAN det rör sig om.
3. GleSYS drivs som Aktiebolag, med styrelse, VD och anställda. Att gå med vinst är inget önskemål, det är ett krav.
4. Av GleSYS omsättning under årets första 6 månader, består 0.05% av direkta inkomster från de avgifter som pratar om här.
(Patrikweb pratar som om att det är rena kassakon för operatörer, vilket är helt fel.)
Om någon har vidare frågor kring hur vi tilldelar IP-adresser, tekniken bakom, eller varför en IP-adress medför en månadskostnad, är man välkommen att kontakta oss direkt eller skicka mig ett PM.

1. Nej finns inga regler som säger vad administrativakostnader är för något, dock innehåller det dokumentent lite diskutioner om det.

2. Då jag inte vet vilken summa ni tar ut har jag ingen kommentar om den är rimmlig eller inte. Önskad routning/VLAN tycker jag dock hör lite utanför IP och då betalar kunden inte kanske för just IP.

Dock tycker jag att du kan svara på motivering om en /28 eller en /29 skulle kostad kunden olika mycket och varför? Är just det som den stora diskutionen har handlat om mer.

3. Nej det borde alla vetat att AB ska gå med vinst, dock har man kanske inte som företags ide att företaget ska gå med vinst på extra betalt för IP. Då tycker jag att det skulle varit något allvarklig problem i företaget om det nu skulle varit så att man inte gick vinst pga man inte tog betalt för IP.

4. Då jag inte vet vad ni tar betalt för IP så kan jag inte kommentera det, dock säger inte ett % antal så mycket utan i faktisk summa är mer intressant. Kan antingen vara skitliten summa eller skitstor beroende hur stor omsättning ett bolag har.

Men dom företaget som använder några tusen IP och tar från 5:- per IP så blir det allt en rätt trevlig summa alla fall.

Ni ger normalt bra tjänster som även ligger bra till i pris, dock kanske ni borde skriva på eran sida med att ni tar betalt för IP samt vilket pris. Inte bara fler efter behov.

patrikweb 2008-07-09 22:18

Citat:

Originally posted by Xamda@Jul 9 2008, 21:46
För övrigt undrar jag var Patrikweb hittar något webbhotell som har 10-100 ggr marginal på sina tjänster... Om så vore fallet vore jag multimiljonär nu. Olyckligtvis är jag inte det :-(

Inte webbhotell kanske, skulle väl vara TBA / Internet.se då möjligtvis, men vi snackade ISP/Övrig hosting tjänster.

Vad är det för fel på startkostnader? Att ta ut en månadsavgift beräknat på faktiska kostnader + vinstmarginalen. Vill dom ha något extra som endast kostar tid för leverantöreren så är väl en startkostnad lämpling.

Vi skulle garanterad kunnat suttit diskuterat flera timmar om det, men allt handlar om förutsättningar och hur man förvaltar pengar på olika sätt. Det valet är självklart helt valfritt steg att ta dock tar man steget år ena hållet så kan man inte komma säga att det inte går hålla så låga priset.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson