WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Försvunna flickan i Dalarna (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28422)

Alex 2008-04-14 01:08

Jag blir uppriktigt sagt ledsen och förbannad när jag läser detta.
Jag lider med föräldrarna, och hoppas den hära Anders får ett hårt fängelseliv.

Han lär ju inte bli direkt omtyckt.

pokerstjärna 2008-04-14 02:27

Citat:

Originally posted by Alex@Apr 14 2008, 01:08
Jag blir uppriktigt sagt ledsen och förbannad när jag läser detta.
Jag lider med föräldrarna, och hoppas den hära Anders får ett hårt fängelseliv.

Han lär ju inte bli direkt omtyckt.

Håller med här..
Har inte varit så insatt i fallet har bara läst lite sedan några dagar tillbaka.
Dock så trodde jag och hoppades på att hon har gått vilse och gömt sig någonstans, för man tänker "det finns väl ingen som skulle döda ett oskyldigt barn?" - men tyvärr finns det ho*rungar som är kapabla till det.

Sverige har för klent rättssystem.
Visar det sig att denna idiot inte är psykiskt störd då kommer han säkerligen få livsstid fängelse för dubbelmord, vad är livstid i sverige?
- är det 10år? är det 15år eller är det 20år?

Vad är det för fel på tortyr och isolering i ett antal månader och eventuellt ett nackskott när han börjar kosta för mycket pengar?
Varför ska vi alltid vara så snälla mot sådana äckel???!!! :(

Edit: Stavfel

Erik Stenman 2008-04-14 02:40

Vad man tycker en person ska få för straff beror helt vad man tycker straffet är till för. Nu är det inte till för att hålla undan människorna från gatan utan för att straffa förövaren. Personligen tycker jag inte en person som riskerar att återfalla till brottslighet skall släppas ut utan förvaras i fängelse tills den eventuellt har ändrat sig, i de flesta fall väldigt osanolikt. Straffen måste bli strängare och även psykiskt sjuka bör hamna i fängelse.

bananen 2008-04-14 09:12

Livstids fängelse är inte tidsbestämt utan det prövas i omgångar.

Citat:

Leif Axmyr dömdes 1982 till livstids fängelse för dubbelmord i Gävle. I dag är han 67 år gammal. Och inne på sitt 25:e år i följd i fängelse. När svenske rekordhållaren i fängelsestraff ansökt om nåd eller att få tidsbestämt straff avslås det gång på gång. Han minns inte längre hur många gånger han sökt. Svaret är alltid detsamma: Nej.
Otroligt tragiskt det här med Engla och mördarens tidigare offer :(

Marcus 2008-04-14 09:39

Mycket tråkigt slut. Man hoppades ju att hon skulle komma till rätta in i det sista.

Verkar som händelseförloppet med Pernilla gick mycket snabbt vilket gissningsvis var detsamma med Engla och det fanns antagligen inte mycket någon kunde gjort för att förhindra det hela.

tartareandesire 2008-04-14 09:46

Något som också är tragiskt är att när en flicka dör i Sverige bryr sig alla men när tiotusen barn dör på andra håll i världen så är det inte lika intressant. Vissa liv är tydligen mer värda än andra.

rocky 2008-04-14 10:02

Jag vet att många är emot dödsstraff men jag tror att många är villiga att göra ett undantag, däribland jag.

pokerstjärna 2008-04-14 10:07

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Apr 14 2008, 09:46
Något som också är tragiskt är att när en flicka dör i Sverige bryr sig alla men när tiotusen barn dör på andra håll i världen så är det inte lika intressant. Vissa liv är tydligen mer värda än andra.
I vissa länder i exempelvis Afrika begås det folkmord varjedag, det är oftast i krig.
- krig har sina förluster, det är lika synd om de som dödas där som här.
Men vi och våra barn lever inte i ett sånt samhälle och då ska sådant inte uppstå tycker man.

Det är inte mer synd om den ena eller andra, men du bryr dig inte särskilt mycket om vad som händer i sibirien?
Likaså här, alla länder har sina egna problem och faktum är när det händer än såpass nära så börjar man tänka.

Och allt har med media att göra...
Handen på hjärtat nu, vad skulle du klicka på först för att läsa?
Observera att artikellänkarna är efter varandra i följd:

- 10-åring mördad i dalarna.
- 3 dödade i självmordsbomb i irak.

Ljug inte nu!

tartareandesire 2008-04-14 10:46

Citat:

Originally posted by rocky@Apr 14 2008, 10:02
Jag vet att många är emot dödsstraff men jag tror att många är villiga att göra ett undantag, däribland jag.

Det är många människor som inte förtjänar att leva men jag är trots det emot såväl mord som dödsstraff. De fyller ingen samhällsnyttig funktion i längden.

tartareandesire 2008-04-14 10:55

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire

I vissa länder i exempelvis Afrika begås det folkmord varjedag, det är oftast i krig.
- krig har sina förluster, det är lika synd om de som dödas där som här.
Men vi och våra barn lever inte i ett sånt samhälle och då ska sådant inte uppstå tycker man.
Det är inte mer synd om den ena eller andra, men du bryr dig inte särskilt mycket om vad som händer i sibirien?
Likaså här, alla länder har sina egna problem och faktum är när det händer än såpass nära så börjar man tänka.
Och allt har med media att göra...
Handen på hjärtat nu, vad skulle du klicka på först för att läsa?
Observera att artikellänkarna är efter varandra i följd:
- 10-åring mördad i dalarna.
- 3 dödade i självmordsbomb i irak.
Ljug inte nu

Jag syftade inte till just krigsoffer. Att oskyldiga dör i krig är ju ganska naturligt om än minst lika hemskt. Vi i västvärlden, genom det liv vi lever, är dock direkt eller indirekt skyldiga till en hel del dödsoffer över hela världen, bland dem ett stort antal barn.

Jag bryr mig mer om vad som händer i Sibirien (även om det knappast är där barn drabbas hårdast...) än på en liten ort i Sverige, om jag nu inte skulle råka ha någon speciell anknytning till orten.

Självklart har mycket med media att göra, media är en sjuk värld idag och många smittas. Jag får nog göra dig besviken och säga att jag ärligt talat sannolikt inte hade klickat på någon av de rubriker du gav som alternativ. Artiklar om enskilda händelser av det slaget intresserar mig inte speciellt mycket. Att det finns ett relativt stort antal självmordsbombare i flera muslimska länder vet jag redan om och mord har alltid skett och kommer alltid att ske....

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson