WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bästa colocation/serverhall i Sverige är...? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27917)

glennj 2008-04-10 18:37

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 10 2008, 17:52
Så hela kostnaderna fördelas ju på alla tjänster man har, exempelvis så kan vissa av dom tjänsterna bli 0:- i faktiska kostnader då redan en annan del betalar det.

Men om man räknar marginaler på 30-50% på colocation del så får du räkna lite själv.

Detta måste ju betyda att man helst inte säljer ex. colocation?
För med får många colocationkunder crashar kalkylen?
Tittar man i andra ändan kanske man kan se att andra kunder betalar överpris för sin tjänst?

Sjävklart finns det fördelar med skalbarhet, men i min värld, kan faktiska kostnader omöjligt bli 0:- hur man än väljer att räkna.

Kontentan, betyder det att den kund som endast hyr colocation är en dålig kund?

patrikweb 2008-04-10 18:52

Nej hela kedjan gör ju att det blir billigare på allt i det stora hela.

Har man ett nät i grunden, och ska börja erbjuda colocation då har du redan ett nät och kapacitet vilket gör att du sparat massa pengar när man erbjuder colocation då man redan har delar utan extra kostnad.

När du har colocation, då kan du lansera webbhotell då slipper du kostnaden för själva hostingen av webbhotell servrarna då du redan har den betald.

Nu behöver det kanske inte gå i exakt den ordningen men ett webbhotell som endast har webbhotell får en mycket högre kostnad för sina webbhotells del än en som redan har hela kedjan att utnytja.

Sedan hur man fördelar vinsmarginaler och liknande spelar ju inte så stor roll, visst en viss tjänst kanske blir lite dyrare men en annan lite billigare så går normalt rakt ut i längden.

Visst du kanske inte blir rik endast på colocations delen innan man får en hög kunder, men man får inte glömma när väl kundens server står på plats så står den ju bara där utan extra jobb.

Vill kunden ha konsult så får den ju betala för det och det blir en extra inkomst del då.

Samt det handlar om intresset med, att bygga ut i flera städer. Man får då resa mycket, man får jobba med mycket olika tekniker/utrusstning samt man kan träffa mycket andra tekniker.

Och ser det som ett roligare liv än vara en VD på ett större företag som endast måste ha som mål att göra så stor vinst som möjligt och hålla koll på siffror hela dagarna. Visst du kanske har en fet lön som VD på ett sådant företag men hur mycket fritid och kul får du för dom pengarna på en skala.

Norman 2008-04-10 19:07

Jag skulle nog lita mer på ett företag som vill gå med vinst än ett företag som bara vill "existera"...
Känns på något vis mer seriöst och säkrare med företag som har vinst som syfte.

patrikweb 2008-04-10 20:57

Handlar hur man hanterar vinsten, om man endast har så som mål att göra vinst eller använda vinsten till något bra inom företaget.

Norman 2008-04-10 21:57

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 10 2008, 20:57
Handlar hur man hanterar vinsten, om man endast har så som mål att göra vinst eller använda vinsten till något bra inom företaget.

Att ha anställda och ge dessa vettig lön är väl ändå ett mål som måste uppfyllas också?
Göra investeringar i anställda är nog lika viktigt som att göra investeringar i material.

patrikweb 2008-04-10 22:06

Nu tänker du fel, att ha anställda är att minska vinsten. När företag vill öka vinsten brukar dom sparka folk istället.

Björklund 2008-04-10 22:12

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 10 2008, 22:06
Nu tänker du fel, att ha anställda är att minska vinsten. När företag vill öka vinsten brukar dom sparka folk istället.
Precis! Att ha anställda och betala ut lön är ju ingen som sysslar med. Det är bättre att vara ute på nätterna och stjäla ihop till sin "lön".

glennj 2008-04-10 22:36

Citat:

Nej hela kedjan gör ju att det blir billigare på allt i det stora hela.
Precis, det ligger stora skalfördelar i just vår bransch.
Citat:

Har man ett nät i grunden, och ska börja erbjuda colocation då har du redan ett nät och kapacitet vilket gör att du sparat massa pengar när man erbjuder colocation då man redan har delar utan extra kostnad.

Var har jag sparat pengar?
Citat:

När du har colocation, då kan du lansera webbhotell då slipper du kostnaden för själva hostingen av webbhotell servrarna då du redan har den betald.

Jag hänger inte med? Med detta resonemang skulle du nu kunna i princip erbjuda gratis colocation, eftersom det i din mening inte kostar något att sätta upp en extra server i befintlig infrastruktur?
Citat:

Samt det handlar om intresset med, att bygga ut i flera städer. Man får då resa mycket, man får jobba med mycket olika tekniker/utrusstning samt man kan träffa mycket andra tekniker.

Här tappar du mig helt.
Du argumenterar i inläggen tidigare, att marginalerna är höga, och, så som jag tolkar det, att vi har överpriser på hosting i Sverige.

Nu backar du, och argumenterar med: ok, man tjänar inga pengar, men man får resa och jobba med häftiga saker?

Vad pratar vi om? Driva ett fungerande företag i en marknadsekonomi, eller kunna säga "jag har en häftigare router än dig"

Xamda 2008-04-10 22:45

Patrikweb, nu svamlar du, för att försöka visa att du har rätt och resten av marknaden har fel.

Alla företag återinvesterar, annars dör det företaget.

Alla företag som överlever går med vinst...

Vinsten är garantin, den enda garantin, för att företagen fortsätter sin strävan att leverera bra produkter och tjänster till sina kunder.

patrikweb 2008-04-10 22:55

Är mycket överpris, och även jag har stora vinstmarginaler i %. Vad det blir i pengar beror ju på antal kunder, men vinstmarginalerna i % är ändå det samma.

Så klart man kan tjäna pengar, men jag kanske väljer att inverstera stora delen av dom för att bygga ut ännu mer. Och då får man nöjet för pengara att bygga störrre nät och resa. Med tiden så kommer ju självklart då även vinsten ökas mer när ansluten stad drar in massa kunder.

Så valet kan ju vara att låta pengar damma på ett bankkonto eller inverstera dom i något av eget intresse.

Men ja sälj 2 colocation paket och ge bort 40U gratis det skulle fungerat för mig om man då räknar bort elen. Men det fungerar ju inte i längden.

Om jag kan ha 30-50% vinstmarginaler vad kan inte leverantörer som är några gånger dyrare ha?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson