WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Borgelig seger (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16297)

Westman 2006-09-20 09:30

Citat:

Originally posted by grazzy@Sep 20 2006, 00:01
Gamla gnälliga flerbarnsfädrer som jobbar som webbutvecklare har väl förhoppningsvis en fru som tjänar lite slantar också. Vad i argumentet "staten har inte ansvar för din privata ekonomi" är det som inte är faktaunderbyggt? Att jag förespråkar en politik som inte är din? Det måste vara jobbigt att visa sig ute efter valet ...

Citat:

Förklara vad du egentligen menar med "plocka ut 14k i månaden i 3 månader utan att lyfta ett finger" och "Mao kan du vara arbetslös i runt 2-3 månader per år utan att du går back totalt.". Sen så undrar jag hur du finansierar dina studier och om du tycker att USA har ett bra skolsystem för högre utbildning än grundskola.
Jag menar vad det låter som, om man går på akassa så jobbar man inte. Jag vet många som växelvis har jobbat ett år eller ett och ett halvt, sedan gått på akassa medans de har gjort något trevligt, rest eller så som det så fint heter "sökt jobb utomlands" nuförtiden. Vad jag menar med att man kan vara arbetslös i 2-3 månader är att du påpekade att man förlorar "tusenlappar" (närmare 1 tusenlapp än 2) på vilket jag kontrade med att du då måste vara arbetslös ca 2-3 månader per år för att det skall börja märkas. 2% i skattesänkning ger 5000 .. det är rätt många månader du då måste gå arbetslös för att äta upp den vinsten.

1. Snyggt och sakligt argument om flerbarnfädrer - du läser inte retorik iallafall. Du har möjligtvis helt felaktiga fakta som du använt för staten har absolut ett ansvar för min privata ekonomi eftersom jag har betalat för det genom arbetsgivaravgiften, ta en titt vad som ingår i den, och genom akasseavgift. Skulle du tolerera att ett försäkringsbolag som du köpt en inkomstförsäkring av helt plötsligt väljer att radikalt göra om den utan att du ens kan få tillbaka de pengar du betalat in eller ens ha rätt att avsluta försäkringen? Jag tar gärna och lägger ned akassan men då ska jag ha tillbaka alla pengar som betalats in av mig och mina arbetsgivare och det med ränta.

2. Att folk missbrukar ett försäkringssystem betyder inte att man ska sänka ersättningarna utan se över kraven för inträde och kontrollerna för utbetalning.

Westman 2006-09-20 09:32

Citat:

Originally posted by Mattias@Sep 20 2006, 02:28
Sedan om du vill ge medaljer till mammor som på nazitiden är det ju trevligt....
Så det är nazitid nu? Det visste jag inte.

Mattias 2006-09-20 14:45

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Citat:

Ursprungligen postat av Mattias
Sedan om du vill ge medaljer till mammor som på nazitiden är det ju trevligt....

Klart. Vem skulle annars dela ut medaljer till mammor.
Skall ordna ett par fina kostymer som vi kan gå runt i.

Hofvet 2006-09-20 14:59

Mer makt åt mig, mindre makt åt regeringen, ingen makt åt Göran. Heja moderaterna!!

Storen 2006-09-20 15:01

Citat:

Originally posted by Thomas@Sep 17 2006, 22:44
Antal jobb är ju avgörande. Sveriges företag börjar väl just nu planera för att kicka alla över 24 och ta in unghundarna. Skall bli spännande att följa utvecklingen.

Tja, fråga Ericsson som ju genomfört detta i 2 omgångar... En chansning att vi skulle få en blå regering i detta val?

grazzy 2006-09-20 15:03

Citat:

Originally posted by Westman@Sep 20 2006, 09:30
1. Snyggt och sakligt argument om flerbarnfädrer - du läser inte retorik iallafall. Du har möjligtvis helt felaktiga fakta som du använt för staten har absolut ett ansvar för min privata ekonomi eftersom jag har betalat för det genom arbetsgivaravgiften, ta en titt vad som ingår i den, och genom akasseavgift. Skulle du tolerera att ett försäkringsbolag som du köpt en inkomstförsäkring av helt plötsligt väljer att radikalt göra om den utan att du ens kan få tillbaka de pengar du betalat in eller ens ha rätt att avsluta försäkringen? Jag tar gärna och lägger ned akassan men då ska jag ha tillbaka alla pengar som betalats in av mig och mina arbetsgivare och det med ränta.

2. Att folk missbrukar ett försäkringssystem betyder inte att man ska sänka ersättningarna utan se över kraven för inträde och kontrollerna för utbetalning.

Hit går arbetsgivaravgiften http://www.svensktnaringsliv.se/files/doku...rknadsavgift%22 (pdf)

Vilken %-del där menar du används till akassa? Det är mest pension och sjukförsäkring. Det "försvinner" inte pengar för att regeringen förändrar vart de går, det regeringen vill uppnå nu är ju helt klart att förflytta pengar mellan de som jobbar och de som inte jobbar för att skapa ett bättre ekonomiskt klimat. Om du vill kan vi diskutera huruvida sättet de gör det på är bra eller inte, men om du vill käbbla om ATT de skall göra det så är diskussionen slut här och nu.

Ang. retoriken så, jo jag har läst lite retorik på gymnasiet. Det var tyvärr inget jag fann ett större nöje i. Själv har du lite att slipa på, då jag inte tycker du uppnår ditt syfte till fullo, nämligen att provocera. Jag kan rekommendera en kurs hos Marie Söderqvist då hon verkar behärska ämnet till fullo. Vad kommer härnäst? En utmaning i diskus?

Westman 2006-09-20 15:42

Citat:

Ursprungligen postat av grazzy
Citat:

Hit går arbetsgivaravgiften http://www.svensktnaringsliv.se/files/doku...rknadsavgift%22 (pdf)

Vilken %-del där menar du används till akassa? Det är mest pension och sjukförsäkring. Det "försvinner" inte pengar för att regeringen förändrar vart de går, det regeringen vill uppnå nu är ju helt klart att förflytta pengar mellan de som jobbar och de som inte jobbar för att skapa ett bättre ekonomiskt klimat. Om du vill kan vi diskutera huruvida sättet de gör det på är bra eller inte, men om du vill käbbla om ATT de skall göra det så är diskussionen slut här och nu.

Ang. retoriken så, jo jag har läst lite retorik på gymnasiet. Det var tyvärr inget jag fann ett större nöje i. Själv har du lite att slipa på, då jag inte tycker du uppnår ditt syfte till fullo, nämligen att provocera. Jag kan rekommendera en kurs hos Marie Söderqvist då hon verkar behärska ämnet till fullo. Vad kommer härnäst? En utmaning i diskus?

Att man byter namn och samlar diverse utgifter under Allmän löneavgift betyder inte att avgiften försvinner. Pengar försvinner eftersom de bekostar helt andra saker. Jag har inte betalt in sociala avgifter (där akassa, t.ex. alfakassan, etc. ingår) som varit till för vissa utgifter för att de pengarna helt plötsligt ska bekosta skattelättnader istället. Det är lika logiskt som att ha kassettavgifter för privatkopiering fast den typen av kopiering inte längre är tillåten (i samma utsträckning som tidigare).

Provokativ? Jag? Jaha, det gör mig inget för mitt uppsåt är inte att provocera men jag är medveten om att det kan uppfattas så.

Westman 2006-09-20 15:51

Citat:

Citat:

Originally posted by -Westman@Sep 20 2006, 09:32
Citat:

Schysst! "One size fits all" eller tar du upp mått via pm?

Mattias 2006-09-20 16:08

Citat:

Citat:

Originally posted by -Mattias@Sep 20 2006, 14:45
Citat:

Originally posted by -Westman@Sep 20 2006, 09:32
Citat:

Schysst! "One size fits all" eller tar du upp mått via pm?

Skall se om jag hittar något gummi-materiell som vi kan använda oss utav.
Så slipper vi ta upp måtten.
Heil Rein*feldt!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson