WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   The Pirate Bay Stängd (Del 3) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14403)

Spindel 2006-06-06 21:30

Citat:

Originally posted by grazzy@Jun 6 2006, 21:28
Så nu är frågan, vem döljer sig bakom nicket PRQ och är det samma person som äger PRQ och TPB. Ja/Nej?
Gottfrid vilket jag tror har nämts tidigare i tråden.

Sedan har det väl ingen större betydelse att han äger både PRQ och TPB? Bara för att du äger en Volvo och är VD för SAAB behöver man ju inte beslagta alla SAAB-bilar för att Volvon är stulen?

Rex27828 2006-06-06 21:34

Enligt uppgift ägs PRQ Kommanditbolag av Fredrik Neij (även känd som T1amo) och Gottfrid Svartholm Warg (även känd som Anakata). (Kolla gärna med bolagsverket.) Dessa är samma två personer som står bakom Piratebay.

Att Anakata är samma person som Gottfrid medges av deras advokat på http://66.249.93.104/search?q=cache:...n&ct=clnk&cd=1

clonix 2006-06-06 21:44

Vilken fin härva =)

1) Folk kommer med info och fakta samt påståenden utan att ange källa(or)

2) Vilda disskutioner kring möjliga övergrepp från myndigheter.

3) Inblanding av politik och moral.

4) En del pratar som om dom vore jurister om vad rätt/fel/olagligt/lagligt
vem som har rätt till skadestånd/ersättning och från vem när det mesta är rena gissningar eller rentutav inspirerats från Amerikanska rättssystemet.

5) En del har gjort "STORA" investeringar i sina servrar mm. och har mer eller mindre frispel pga. tillslaget. I dessa stora investeringar var tydligen en plan B, backup, redundans. mm. bortglömda saker.
TPB hade tydligen inte glömt det och är nu tydligen tillbaka på banan.

grazzy 2006-06-06 21:46

Rex27828, Per Brumark.. är det du? :P

Spindel. .. släpp sargen.. och kom in i matchen. Eller betala för sceneaccess .. men sluuuta whina om att din favvotracker är nere. Jag blir så trött på ditt fanboy-rövslickande. Jag förstår att du tror att det här är det viktigaste som har hänt världen sen du föddes för 14½ år sen, men .. ...nej nej.. det är det inte.

Spindel 2006-06-06 22:09

Citat:

Originally posted by grazzy@Jun 6 2006, 21:46
Rex27828, Per Brumark.. är det du? :P

Spindel. .. släpp sargen.. och kom in i matchen. Eller betala för sceneaccess .. men sluuuta whina om att din favvotracker är nere. Jag blir så trött på ditt fanboy-rövslickande. Jag förstår att du tror att det här är det viktigaste som har hänt världen sen du föddes för 14½ år sen, men .. ...nej nej.. det är det inte.

grazzy, Tomas Boströn.. är det du? :P

Jag använder ju inte ens TPB? :unsure:

Och på vilket sätt rövslickar jag TPB? Tycker inte du att det är fel att ett helt företag drabbas för att ägarna råkar driva en Torrent-sida?

Jag bryr mig inte om TPB, dock anser jag att det är helt sjukt att man bara kan stänga ned en sida som dessutom är laglig.

jonny 2006-06-06 22:35

Citat:

Originally posted by Spindel@Jun 6 2006, 21:15
jonny: Hänger inte riktigt med vad du menar, men iaf... Om vi glömmer själva uppladdningsfunktionen på Bittorrent (går ju att ta bort den via NetLimiter). I Sverige har det ju varit tal om att TPB har gjort sig skyldiga till medhjälp tack vare torrent-filerna.
I Holland är det ju lagligt att ladda ned, vilket det inte är i Sverige. Om användaren nu väljer att inte ha någon upload så gör ju TPB sig bara skyldiga till medhjälp till nerladdning - vilket enligt Holländsk lag är tillåtet.

Jag förstår ditt resonemang. Jag tror inte att det håller, men det är en annan sak :)

Alex2006 2006-06-06 23:22

clonix:
"Härvan" är inte här hos WN. Härvan är hos PRQ/TPB. Och WN är bara ett forum, ingen rättssal.

grazzy:
ha ha ha!

MEN
hur blir det
i FRAMTIDEN för TPB?
En snabbtitt i kristallkulan ger följande svar:
det juridiska klimatet hårdnar för snyltarna över hela världen, TPB inför filter och börjar ta betalt för upphovsrättsskyddat material, och blir sedan uppköpta av de fetaste musik- och filmbolagen.
Senare, på sin ålders höst, skriver upphovsmännen sina memoarer (som inte kan laddas ned gratis...) om den juridiska katt- och råttaleken som pågick i "internets vilda-western-barndom", och som resulterade i världens största lagliga betalnedladdningstjänst som gjorde dem till miljardärer.
Grattis i förväg till ett lyckat hobbyprojekt, era snyltande motherf-ckers :rolleyes:

Anders Larsson 2006-06-06 23:25

Har det inte tillkommit många nyregistrerade medlemmar som enbart diskuterar i TPB relaterade trådar? :D

henning 2006-06-06 23:39

Själv så har jag tidigare valt bort PRQ som företag för co-location av min privata burk. Detta enbart baserat på att personen som domännamnet prq.se är registrerat på också är utalat som en av de personer dom driver TPB. Alltså inte av något moraliskt skäl utan enbart därför att jag såg en risk i att något liknande detta kunde hända.

Jag är därför lite förvånad att se på detta forum att inte fler har gjort detta övervägande innan de valde co-location av sina burkar. Överhuvudtaget så undrar jag ifall ifall någon gjort en riskanalys av placeringen av sina servrar innan de valde plats? Det innebär ju också att se över ekonomisk stabilitet på hostingföretaget osv.

/H.

hundserver 2006-06-06 23:48

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Jun 6 2006, 23:25
Har det inte tillkommit många nyregistrerade medlemmar som enbart diskuterar i TPB relaterade trådar? :D

edit: stavfel.

ett par st jo.. he he!
;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson