![]() |
Citat:
Resten av världen, det förstår jag inte riktigt - Skall vi i Sverige producera energi för dem också? Olika länder har olika förutsättningar för inhemska engergikällor. Eller hade du tänkt dig en storskalig lösning för hela världen på en gång? Så med andra ord skall vi inte göra någonting överhuvudtaget utan vänta tills alla länder enas om en lösning? Att Sverige har en hög energiförbrukning ser jag inte problem med i sig. Vi har en hel del tung industri i landet, mer än i förhållande till jämförbara länder. Så vilka ländar skall vi jämföra oss med istället; Etiopien, Burma, Albanien, Kenya? Fast det är ingen fara robertsson med skatten på el så kommer vi snart hamna där när industrin flyttar ut än mer. Miljömupp, tja det är lite olika, min definition är något åt det här hållet Citat:
Edit fast själva ordet mupp kommer från TV-programmet mupparna/Sesame Street vilket var en samling rätt så komiska och löjliga figurer. Kom på att en förklaring kanske behövdes - För det var väl på 70-talet serien gick i svensk TV? |
Citat:
Jag är rik, jag har pengar... Bara för jag lyckats i livet och vill utnyttja mina pengar så ska jag inte behöva straffas av sjuka avgifter... Håll tummarna för moderaterna på söndag! |
Tycker vi ska beskatta alla med husdjur med "husdjursskatten"... Bara för deras hundar kissar på gator och i trädgårdar... Lägg på en 70% skatt på husdjursmaten!
|
Med din definition av miljömupp ser du ut som du är miljömuppen "Miljömuppar är de som säger sig värna om naturen, men sällan har riktigt koll på det de pratar om" :) Men det spelar ingen roll egentligen.
Nej, Sverige ska inte försörja hela världen, men hela världen måste försörja sig själv. Vattenkraft klarar det inte, kolkraft som försörjer hela världen skulle göra världen till en gaskammare, och fler kärnkraftverk ökar risken för olycka... Vi måste utveckla nya energikällor och/eller minska förbrukningen. Dagens energikällor är inte tillräckligt bra och dom räcker inte. Jag har inget svar på HUR detta ska göras, men det MÅSTE göras. Och vägen dit är genom att sätta högre skatter på energiförbrukning. Så det inte ska löna sig slösa på energi och skatterna kan även gå tillbaka för att utveckla nya energkällor. Sverige har för övrigt en av världens högsta energiförburkningar även om du räknar bort industrin, precis som sverige har bland världens högsta siffror för vattenförbrukning och produktion av soppor. Denna konsumtion förstör jorden och eftersom folk frivilligt inte drar ner på förstörelsen är tyvärr ändå vägen att gå högre skatter. Vad gäller flyget som du nämnde innan så är utsläppsrätter något som tagits upp innan och som är en mycket bra idée och något som för övrigt med framgång används i industrin idag. Vad får en sänkning av bensinskatten för positiva effekter på samhället, miljön och framtiden? |
Citat:
Sitter ni bara med ett 08-perspektiv här? Fast å andra sidan det gör åsnorna i riksdagen också, så varför inte ni med? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
EDIT: Hade du nått svar på den väsentliga frågan: "Vad får en sänkning av bensinskatten för positiva effekter på samhället, miljön och framtiden?" ? |
Priset låg på 10.75:- här idag, så ja tankade fullt, och nästan lite till.
Snart är det väl på 11:90-12 nånting igen.. Man måste ju passa på :) |
Äligt talat, jag får ut lika mycket om jag går hemma på A-kassa som att jag jobbar. det är lite skevt tycker jag.
Jag bor på landsbyggden och får nästan lägga 10 mil om dagen för att ta mig till jobbet och om jag räknar bort min bensin kostnad så blir summan i slutlönen i stort sett samma som om jag går på A-kassa......... Som Nya moderaterna säger "det ska löna sig att arbeta" och i mitt fall när det är så höga skatter på bensinen så lönar det sig inte att arbeta för min del.... hoppas det blir någon drastisk ändring efter valet... så man ens lipper tanken på att välja att gå på A-kassa |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:26. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson