WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   sifferdomäner (.se) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12889)

patrikweb 2006-03-15 18:20

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 15 2006, 18:50
Vad gör ombuden för Nic-se sämre än ombuden för ICANN? Du kan inte registrera com-domäner direkt hos ICANN, är det också fel?

Skildnaden är att ombuden för ex. .COM brukar fungerar och har smidiga standard för hantera och registrera.

Tycker självklart att det borde vara smidigare hoppa över ombud för en så pass liten TLD som .SE mot ICANN som ansvarar för många TLD. Sedan driftar inte ICANN TLD själv utan andra företag som sköter driften. Versign till exempel.

Tror alla problem med .SE är just NIC-SE dåliga registreringsystem och problem med långa kö tider.

Rob 2006-03-15 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av Henrik Larsson
Citat:

Ursprungligen postat av Big_Rob78
En alläm fråga, hur kommer det sig att flera personer kan regga samma adress? Stämms inte alla sökningar av mot nic.se databas? Eller fick denna fnatt i förmiddags när så många försökte regga samtidigt?

Det sker ingen reservation hos NIC-SE/IIS vid sökning/beställning hos något av deras 350 ombud utan reservation/registrering var i detta fall först möjlig efter kl. 10 när NIC-SE/IIS:s system började acceptera registrering av numeriska domännamn. Det är upp till varje enskilt ombud om de ville ta emot beställningar av numeriska domännamn innan kl. 10 idag, men eftersom det kräver anpassningar av respektive ombuds beställningssystem att ta emot beställningar av numeriska domännamn innan kl. 10 så har vissa valt att göra det och andra inte.

Men jag reggade ju mina efter kl 10 imorse...

Henrik Larsson 2006-03-15 18:49

Citat:

Originally posted by Big_Rob78@Mar 15 2006, 19:24
När du tryckt på Beställ-knappen hos ditt ombud så dröjer det viss tid (allt från en minut till timmar) innan domännamnet verkligen är registrerat/reserverat hos NIC-SE/IIS (förutsatt att beställningen betalats med kort eller dylikt eftersom många ombud inte skickar vidare en ansökan för registrering förrän betalning mottagits).

Om du enligt sökfunktionen på nic.se är innehavare av de domännam du beställt så är de registrerade. Annars ligger de fortfarande i kön eller har inte ännu skickats in i kön av det ombud du anlitat och då finns det risk att du inte kommer att tilldelas domännamnen (om det finns någon annan som ansökt om samma domännamn och ligger före dig i kön).

Rob 2006-03-15 18:58

Citat:

Ursprungligen postat av Henrik Larsson
Citat:

Ursprungligen postat av Big_Rob78

När du tryckt på Beställ-knappen hos ditt ombud så dröjer det viss tid (allt från en minut till timmar) innan domännamnet verkligen är registrerat/reserverat hos NIC-SE/IIS (förutsatt att beställningen betalats med kort eller dylikt eftersom många ombud inte skickar vidare en ansökan för registrering förrän betalning mottagits).
Om du enligt sökfunktionen på nic.se är innehavare av de domännam du beställt så är de registrerade. Annars ligger de fortfarande i kön eller har inte ännu skickats in i kön av det ombud du anlitat och då finns det risk att du inte kommer att tilldelas domännamnen (om det finns någon annan som ansökt om samma domännamn och ligger före dig i kön).

Aha, tack så mkt för upplysningen

/R

jonny 2006-03-15 21:26

Ja, Nic-se har ett lite underligt system som fungerat acceptabelt vid låg belastning. Det skulle knappast fungera bättre om de avskaffade ombuden och försökte hantera det själva.

Min poäng var att ombuden för ICANN (ICANN accredited registrar) kan registrera com-domäner själva på samma sätt som Nic-ses ombud kan registrera se-domäner själva. Jag ser inte problemet med upplägget, förutom att det förmodligen vore smidigare att låta ombuden sköta debiteringen även för efterkommande år.

design.se 2006-03-15 21:27

Återkom 15 mars 2007, då kommer merparten av alla idag registrerade sifferdomäner ligga i karantän. Eller så kan du köpa dom på missdomain för en spottstyver.

Henrik Larsson 2006-03-15 21:35

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 15 2006, 22:26
Jag ser inte problemet med upplägget, förutom att det förmodligen vore smidigare att låta ombuden sköta debiteringen även för efterkommande år.
Jag ser framför mig avier i brevlådan märkta Domain Registry of Sweden (istället för Domain Registry of America) med erbjudanden om förlängning av mitt .se-innehav. Det är nästa steg efter Webadministratorn och Domänregistreringar Europa.

Johan H 2006-03-15 21:42

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 15 2006, 22:26
Ja, Nic-se har ett lite underligt system som fungerat acceptabelt vid låg belastning. Det skulle knappast fungera bättre om de avskaffade ombuden och försökte hantera det själva.

Min poäng var att ombuden för ICANN (ICANN accredited registrar) kan registrera com-domäner själva på samma sätt som Nic-ses ombud kan registrera se-domäner själva. Jag ser inte problemet med upplägget, förutom att det förmodligen vore smidigare att låta ombuden sköta debiteringen även för efterkommande år.

Jag håller inte med, ombuden ska inte kunna sköta faktureringen.
Bäst vore om Nic.se börja med online-betalningar, jag lovar dig, införde man det
så skulle man kunna sänka kostnaden på ekonomi-avdelningen med 95%.

Henrik Larsson 2006-03-15 23:05

Citat:

Originally posted by Johan H@Mar 15 2006, 22:42
Bäst vore om Nic.se börja med online-betalningar, jag lovar dig, införde man det
så skulle man kunna sänka kostnaden på ekonomi-avdelningen med 95%.

Framför gärna dina tankar som .se-innehavare till II-stiftelsens nya ordförande.

På senaste ombudsmötet så sa han att NIC-SE/IIS, efter den omorganisation som just nu verkställts, står inför ett vägskäl. De två huvudsakliga vägarna är att göra som Dell eller överlämna över mer ansvar till ombuden, vilket förenklat innebär införande av försäljning online direkt mot slutkund (ingen ensamrätt för ombud) _eller_ att ombuden får utökad kontroll/ansvar över/för de domännamn som de registrerat/hanterar (i form av fakturering, alla former av support m.m. med följden att IIS blir "osynlig" för innehavaren).

Decibel 2006-03-16 00:18

Ska bli intressant att se om några ombud ryker nu när IIS gick ut med varning dagen före och ändå körde vissa ombud med den metod dom inte rekommenderade.

Enligt deras brev dom skickade ut så var inte tonen direkt vänlig.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson