WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Processen att bestrida en faktura (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10809)

Milad 2006-12-18 10:51

Mina källor säger att något har hänt med detta ärende :)

magic 2007-02-21 16:21

Är nyfiken om något händer här, såg att kabelkultur var på forumet :)

kabelkultur 2007-02-21 18:31

Joho, visst dags för avdammning igen :)

Det hölls förberedande förhandlingar i slutet av oktober.
Någon lösning kom vi tråkigt nog inte fram till, utan saken måste avgöras i rätten.
En lite konstig grej var att Bildombudsmannen AB och jonire lämnat in andra bilder än de som målet avser som "bevis". Men inget dom gör förvånar mig längre.

Domaren underkände Bildmbudsamnnen AB's framställning helt och hållet, så han har fått göra om alltihop inför tingrättsförhandlingarna.

Jag gjorde ett försök till förlikning efteråt. Då ville de ha 15 000 och jag gick faktiskt med på det för att slippa hålla på med det här tjafset.
Men förlikningsavtalet de då totade ihop och ville ha mig att underteckna hade så många underliga tvingande villkor att jag blev osäker på om det verkligen var så vidare klokt att gå med på dem. Jag visade det för en jurist jag känner och han avrådde mig från att skriva under.
Så det blidde inget i alla fall.

Jag antar att förhandlingarna äger rum nu i början av våren, men det kan lika gärna dröja längre
Vad utfallet kommer att bli är inte helt lätt att sia om, men jag hoppas förstås på att sanning, sunt förnuft och för att citera ett tidigare något pompöst uttalande i denna tråd: "Svea rikes lag skall råda" och att förhandlingarna ska handla om sakfrågan och inte en massa tjafs a' la amerikansk advokatsåpa.

Det finns en del frågeställningar som kan vara av intresse för folk i branchen.

T.ex:
  • Har ett webbutvecklingsföretag och andra serviceföretag som kommer i kontakt med texter, bilder och liknande, dubbel kontrollplikt vad beträffar sådant material som tillhandahålls från kunden.

Att det alltså inte skulle räcka med att kundavtalet reglerar frågan om hantering av upphovrättsskyddat material, och att det inte räcker att kunden skriftligen försäkrar att de inte förvärvat detta material olovligt, och/eller har rätt att överlåta materialet för bearbetning och publicering.

Man skulle alltså vara tvungen att dels från kunden inkräva kopior av samtliga avtal som kunden har med eventuella leverantörer av produktionsmaterial, samt ta kontakt med dessa och dubbelkolla att dessa avtal verkligen är giltiga. Dessutom skulle det inte räcka med att en leverantör bara säger att de är äkta utan man skulle också behöva skriftligt intyg också på det för att vara hyfsat säker på att inte kunna bli fakturerad i efterhand av ett upphovsrättsföretag som hittat på en egen prislista.
  • Är man tvungen att använda en köpt avtalsmall gjord av en viss här ej namngiven branschorganisation för att det överhuvudtaget ska kunna anses som ett seriöst och giltigt avtal? Det hävdar Bildombudsmannen AB i alla fall.
Frågelistan kan göras längre men det är nog lika bra saken får ha sin gång, så får man se vad rätten kommer fram till.
Alla dokument i sin helhet kommer så småningom att bli uthängda av Sillombudsmannen. :ph34r:

Men nog är det anmärkningsvärt att Bildombudsmannen AB först ska 75 700 spänn och sen räcker det plötsligt med 15 000.
Saken är som sagt inte avgjord än.

I värsta fall kostar det här "kalaset" mig runt 100k
I bästa fall runt 50, och då fastän vi inte gjort något fel.

Skulle nog hellre köpt nåt annat, typ en ny bil och världens godaste tårta :)

Mvh pa

magic 2007-02-22 09:45

Lycka till!

Jag är mycket nyfiken på hur det slutar då det påverkar oss alla som har lägger up thumbnails på designer vi gjort till kunder.

MrHandley 2007-02-23 14:22

Kanske är läge att sätta upp en stödfond? Flera här borde ha intresse i målet, och kanske vill hjälpa till för att få klarhet?

Milad 2007-03-02 16:25

Visst, hur funkar stödfonder?

magic 2007-03-02 18:56

"Dessutom får jag hjälp av uppdragsgivarens advokatbyrå som har jurister inriktade på upphovsrättsfrågor.
Uppdragsgivaren som har en rejäl rättsförsäkring, är helt med på att jag hänvisar kravet till dem, och har lovat att hjälpa till hela vägen, så allt tycks i alla händelser vara lugnt för min del. "

tror inte det behövs, eller?

kabelkultur 2007-03-05 13:32

Oj, nu blir jag rörd minsann :)

Tack för den snälla tanken, men någon stödfond behövs inte för att få veta hur utfallet blir.

Uppdragsgivaren har tyvärr backat ur på att stå för allt, så nu får jag stå för omkostnaderna själv ändå. Det kan bli rätt svettigt i värsta fall, men det ska nog bra. De har ändå lagt ut en hel del innan de backade, och vi har ett bra samarbete fortfarande. Släppte en ny produktion åt dem i morse faktiskt.

Jag tycker det är bättre att gå vidare framåt och jobba på än att fastna i tjafs och bråk. Det lönar sig bättre i längden.

Idag och imorgon pågår den första riktiga prövningen för uppdragsgivarens mål.
Imorgon ska jag själv vittna. Blir spännande att se hur utfallet blir.

Mvh pa

magic 2007-03-05 14:39

Lycka till!

magic 2007-04-17 12:33

Hur gick det?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson