![]() |
Citat:
https://www.dt.se/allmant/dalarna/po...eet-om-tiggare :) |
Citat:
Varje land ska självfallet ta hand om sina egna medborgare, nu är det så att Rumänien struntar i detta och konsekvensen blir att människor (främst Romer som bor i Rumänien) tvingas svälta när de inte har ett jobb som de kan försörja sig på. Eftersom människan har en självbevarelsedrift så söker de ( de svältande Europeerna och även andra) till platser där de har möjlighet att hitta en inkomst eller någon som helst möjlighet att försörja sig. Vad vi borde göra är med andra ord att åka ner till Rumänien och sparka deras regering i arslet! |
Citat:
Jag vågar med stor säkerhet påstå att 99% av tiggarnas situationer är betydligt mer prekära än den för denna utsatta butiksinnehavare. Men det blir givetvis inte lika relevant om man sätter medborgarvärdet på en pedestal högt över människovärdet. Vidare finns det förvisso inget i artikeln du länkar till som säger huruvida tiggaren ifråga var svensk medborgare eller inte. För mig kvittar det, men jag misstänker att det för dig spelar stor roll. |
Citat:
|
Citat:
"medborgarvärdet på en pedestal högt över människovärdet" Vad menar du? Att alla som vill ska ha rätt till svensk välfärd, som tagit generationer att bygga upp? En till dokumentär: https://www.youtube.com/watch?v=THIn...st=WL&index=24 |
Slående lik människosyn oavsett hållning i denna tråd.
Somliga tycks vilja kasta ut tiggare. Andra tycks vilja kasta ut SD:are. Slutsats: Alla samhällen är exkluderande på ett eller annat vis, även om det finns de som gärna vill hävda motsatsen. |
Citat:
Min kommentar var mer ironisk och härmade en typisk SDares inställning till flyktingar och tiggare på facebook eller avpixlat. Klart dom ska få bo kvar i Sverige ;) |
Citat:
Anledning till att jag lyfte fram denna aspekt, är att det lätt blir mycket dubbelmoral i påståenden som att vi ska ha ett inkluderande samhälle och vi inte ska göra skillnad på människor. Sen drar man debatten vidare till att enbart handla om en fråga om människosyn, vilket inte anser är riktigt rättvist, då vi alla som gör oss skyldiga till att inkludera respektive exkludera genom hela livet på ett eller annat vis. Man behöver inte gå längre än till sig själv och titta på hur man själv lever, för att inse att man gör stor skilland på olika människor. Vissa skulle man göra mer eller mindre allt för andra vill man helst inte veta av. |
Citat:
Jag strävar absolut inte efter någon perfektion eller oändlig kärlek till okända människor. Jag ser inte heller något större hot i att människor går förbi tiggare utan att ge något med en lite dålig magkänsla och därmed hellre skulle se att tiggaren inte satt där. Men när man tar det ett steg längre och förespråkar att förbjuda deras enda och bästa möjlighet att försörja sig med ytterst tveksamma argument så har man gått ett steg längre. Om man dessutom gör det utan att direkt indikera vilka följdeffekter det kan ha för dessa utsatta människor och hur man ska lösa dom så blir det enbart ett ondskefullt inlägg i min mening. Notera att agitatorn i denna tråd verkar ha vänt sig bort från sin ursprungliga argumentation om organiserad brottslighet och istället börjat alienera och misstänkliggöra alla tiggare när argumenten tröt. PS. Givetvis var jag inte heller för att kasta ut Sverigedemokrater, men det hoppas jag du förstod av mitt inlägg. Även om jag ogillar dess existens så är det en spegling av en befolkningsandel. Partierna som 85% av väljarna valde arbetar dock på att omintegöra dess grogrund av en anledning (och nej, jag tycker inte de gör ett vidare bra jobb). |
Varning nu blir det ett långt inlägg...
Tycker ditt resonemang låter vettigt, klart du skall hålla fast vid din ståndpunkt även om "ingen är fullständigt och konsekvent rättvis". Dock kan jag inte hålla med dig om att tiggeri med sådan självklarhet är "deras enda och bästa möjlighet att försörja sig". Samtidigt tycker jag du lyfter något mycket viktigt beträffande ansvaret man bär (ja detta bär man även personligen) för de konsekvenser som kan följa av ett visst handlande. Du uttrycker det på följande vis: "utan att direkt indikera vilka följdeffekter det kan ha för dessa utsatta människor och hur man ska lösa dom" Detta är en viktig aspekt. Men motsvarande formulering kan såklart även tillämpas omvänt. Vilka följdeffekter får tiggeriet för samhället och hur man ska hantera dessa. Nu är jag verkligen ingen expert på tiggarna i Sverige, men jag har fått uppfattningen att många inte primärt tigger för sin egen överlevnad utan gör det för att skicka pengar till sina anhöriga i hemländerna (ofta Rumänien). Givetvis är det mycket problematiskt att det faktiskt lönar sig att åka till Sverige för att tigga inte bara för sig själv utan även å andras vägnar. Är det verkligen alldeles givet att tiggeri är den enda försörjningsvägen eller kan det vara så att det är mer lönsamt med tiggeri än att arbete med ett lågavlönat arbete i Rumänien? Om det nu är den ekonomiska krisen och arbetslöshet som är främsta orsaken till utslagning hur kommer det sig att det inte är fler spanjorer, italienare och greker som tigger på våra gator? Hur klarade sig dessa människor sig innan gränserna öppnades i och med EU? Att Romerna blivit förföljda, trakasserade och fått/får lida mycket är inget jag motsäger och givetvis tragiskt. Men när det gäller utanförskapet, handlar det inte enbart om fördomar eller rasism, historiskt tycks det finnas en uppenbar ovilja att anpassa sig till och bli en del av det övriga samhället från denna grupp. Jag har inte svar på dessa frågor och tankar, men jag saknar dem i debatten (som jag personligen är så evinnerligt trött på att utmålas som det goda vs onda eller kränkta rädda vilsna främlingsfientliga vs moderna fria tänkande världsmänniskor). Personligen ser jag det som en självklarhet att denna trend med hitresande tiggare skall försöka brytas. Och ett kraftfullt argument för detta, som alla torde kunna vara överens om är att vi omöjligen skulle kunna härbärgera och hjälpa alla tiggare som sannolikt skulle vilja komma till Sverige om de bara finge. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson