WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Politik. Känsliga kan ju hoppa över det här. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062693)

Adestro 2014-09-05 15:14

Citat:

Ursprungligen postat av lubic (Inlägg 20497627)
Det Adestro menar att han åker runt och förtidsröstar på säg 10 ställen och på så sätt skulle det bli 10 röster istället för en? Men jag skulle tro att "reglerna" är så att om det dyker upp flera röster på samma person i val-längden (när man sammanställer alla förtidsröster med vanliga röster) så räknas endast den första? Alternativt den sista, om det finns någon tidstämpel på röstningen när man röstar?

Men från att mina röster åker ner i lådan (på förtidsstället) går de ju inte att spåra till mig längre. De vet ju inte exakt vilka brev i lådan som är mina?

Men visst, skulle säkerligen bli polisärende i efterhand. Dock tänker jag mig att någon galning på endera extremkant måste ha försökt det tidigare? Eller de kanske är för dumma (smarta?) helt enkelt.

Reagerade bara på möjligheten, någon borde penetrationstesta valet. :p

Jim_Westergren 2014-09-05 15:30

I Bolivia när det är valdag så är det röd dag och allting är stängt. 100% obligatoriskt att rösta om man är mellan 18-70 år och alla registreras både genom listor och genom att doppa ett finger i svart bläck. Ingen får arbeta eller framföra fordon på valdagen. Ingen får lämna staden på valdagen. Alla poliser kontrollerar gatorna.
Röstar man inte så kommer ens namn och ID-nummer på listor och man kan inte ta ut lön från någon bank, resa någonstans eller göra något med prästen (1 eller 3 månader). I stort sett alla har dock starka synpunkter och vill absolut inte missa att rösta.
48 timmar innan röstdagen får ingen göra reklam om valet. 3 dagar innan + valdagen kan man inte köpa eller dricka alkohol.
Gatorna är fulla av folk som går och röstar.

Lite skillnad på hur det är i Sverige.

Ara 2014-09-05 15:47

I vissa länder slåss dom för sin rösträtt, i Sverige är vissa för lata för att utnyttja den.

Captain Thailand 2014-09-05 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20497639)
I vissa länder slåss dom för sin rösträtt, i Sverige är vissa för lata för att utnyttja den.

Jag håller med i sak och kan bara skylla på att jag är för lat/snål/trött på blockpolitik för att flyga till Bangkok för att rösta. Dessutom har jag knappt varit i Sverige det senaste decenniet.

Ps. Här styr en militärjunta. Rösta bäst den som rösta kan.

Adestro 2014-09-05 16:07

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20497640)
Jag håller med i sak och kan bara skylla på att jag är för lat/snål/trött på blockpolitik för att flyga till Bangkok för att rösta. Dessutom har jag knappt varit i Sverige det senaste decenniet.

Kan/kunde man inte rösta på konsulaten som i EU-valet?

Citat:

Ursprungligen postat av Jim_Westergren (Inlägg 20497638)
I Bolivia när det är valdag så är det röd dag och allting är stängt. 100% obligatoriskt att rösta om man är mellan 18-70 år och alla registreras både genom listor och genom att doppa ett finger i svart bläck. Ingen får arbeta eller framföra fordon på valdagen. Ingen får lämna staden på valdagen. Alla poliser kontrollerar gatorna.
Röstar man inte så kommer ens namn och ID-nummer på listor och man kan inte ta ut lön från någon bank, resa någonstans eller göra något med prästen (1 eller 3 månader). I stort sett alla har dock starka synpunkter och vill absolut inte missa att rösta.
48 timmar innan röstdagen får ingen göra reklam om valet. 3 dagar innan + valdagen kan man inte köpa eller dricka alkohol.
Gatorna är fulla av folk som går och röstar.

Lite skillnad på hur det är i Sverige.

Men är det verkligen vettigt att TVINGA folk att rösta? De som avstår är ju oftast dåligt pålästa. I så fall borde kanske blankröster tas med i resultatet, så om 10% röstar blankt så blir det 10% färre ledamöter i riksdagen.

Captain Thailand 2014-09-05 16:20

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20497641)
Kan/kunde man inte rösta på konsulaten som i EU-valet?

Jo, men det är en bit till Phuket från Samui också, det finns inget konsulat just här. Jag betalar ju ingen skatt i Sverige så jag får se mig som en halvt legitim soffliggare (bra bortförklaring ivf). ;)

Ara 2014-09-07 09:02

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20497640)

Tänker med på folk i Sverige som inte "orkar"

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson